سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت تصویر حلقه های رادیویی در فضا

اخترشناسان به تازگی تصویر واضحی از حلقه‌های رادیویی عجیب در فضا ثبت کردند.

این شیء بزرگ و مرموز که عظمت آن بیش از یک میلیون سال نوری است حلقه رادیویی عجیب (ORC) نامیده شده است. ORC اولین بار در سال ۲۰۱۹ شناسایی شد، اما محققان اکنون موفق شده اند تا تصویر واضح تری از این پدیده مرموز را ثبت کنند.

این تصویر توسط تلسکوپ رادیویی MeerKAT در رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی تهیه شده است و ستاره شناسان در حال بحث در مورد منبع این دایره‌های عظیم هستند. این اجرام با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی شناسایی شده اند، اما به نظر می‌رسند که برای تلسکوپ‌های نوری مادون قرمز و اشعه ایکس نامرئی هستند.


بیشتر بخوانید


بنا به گزارش رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی برای منشاء این اشیاء مرموز سه نظریه مطرح شده است: آن‌ها می‌توانند بقایای یک انفجار بزرگ در مرکز کهکشان میزبان خود باشند، می‌توانند فواره‌های قدرتمندی از ذرات پر انرژی باشند که از مرکز کهکشان به بیرون پرتاب می‌شوند، یا ممکن است نتیجه انرژی باقیمانده ناشی از انفجار‌های عامل شکل‌گیری ستاره‌ها باشند.

این اجرام به طور غیرقابل باوری وسیع هستند و به نظر می‌رسد اکثر آن‌ها دارای یک کهکشان در مرکز خود هستند که از این ایده پشتیبانی می‌کنند که آن‌ها توسط فرآیند‌های کهکشانی تشکیل شده اند. با این حال این واقعیت که آن‌ها فقط در طول موج اشعه ایکس قابل مشاهده هستند بسیار عجیب است.

«ری نوریس» یکی از پژوهشگران در بیانیه‌ای در این باره گفت: «ما می‌دانیم که ORC حلقه‌های از گسیل‌های رادیویی ضعیف هستند که یک کهکشان با یک سیاهچاله بسیار فعال در مرکز آن را احاطه کرده اند، اما ما هنوز نمی‌دانیم که چه چیزی موجب تشکیل آن‌ها شده یا چرا آن‌ها بسیار نادر هستند.»

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
سبحان الله