کیا ریو: کیا ریو برای سال ۲۰۲۲ به روز شد و اکنون نسبت به نسل قبل مصرف سوخت کارآمد و ارزانی دارد، اما با پیچیدگی و ویژگیهای متفاوتی عرضه میشود.
این خودرو به صورت سدان یا هاچ بک در دسترس است، اما هیچ کدام از این دو استایل فضای زیادی در صندلی عقب یا قسمت بار ندارند.
تجهیزات استاندارد در این خودرو شامل اپل کارپلی و اتواندروید هستند و چندین ویژگی کمک راننده اختیاری را نیز ارائه می دهند. اکنون که بسیاری از رقبای آن از جمله شورت سونیک، هوندا فیت و تویوتا یاریس دیگر تولید نمی شوند، ریو یکی از آخرین خودروهای جدید ارزان باقی مانده است.
امسال هیچ خبر مهمی در مورد خط تولید ریو وجود ندارد. این خودرو اکنون برای سال ۲۰۲۲ دارای سیستم امنیت ضد سرقت است که از روشن شدن خودرو با هر چیزی غیر از کلید جلوگیری میکند. ریو همچنین اکنون دارای لوگوی شرکتی بازطراحی شده کیا است که آخرین مدل در خط تولید این نشان است.
نسخه LX ریو متقاوت از مدل S است که مدل S دارای یک کنسول مرکزی، کروز کنترل، خروجی USB در صندلیهای عقب، صندلی عقب تاشو با پشت سریهای قابل تنظیم و ورود بدون کلید است، همچنین دارای گزینههای مطلوبی مانند هشدار برخورد از جلو با ترمز اضطراری خودکار، رادیو ماهوارهای SiriusXM، چراغهای جلو LED و ... است.
ریو از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار خطی با قدرت ۱۲۰ اسب بخار بهره میبرد و تنها انتخاب گیربکس اتوماتیک CVT است، در ۸.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
ریو به لطف ساختار محکم و سیستم تعلیق به خوبی تنظیم شده، دست اندازها را برای چنین خودروی کوچکی به خوبی جذب میکند. همچنین عملکرد خوبی در کنترل چرخش بدن در گوشهها دارد. فرمان بی حس آنقدر که ما ترجیح میدهیم با هم ارتباط برقرار نمیکند، اما به خوبی وزن و دقیق است.
فضای صندلیهای جلوی کیا مناسب است اما سرنشینان در صندلی عقب فضای پای محدودی دارند. هاچ بک ریو فضای بیشتری نسبت به صندوق عقب سدان فراهم میکند.
تویوتا یاریس در سال ۲۰۲۰ را با پلتفرم TNGA طراحی و ساخته است و همین امر سبب شد که یک خودروی کاملا متفاوت از این خودروساز ژاپنی به دنیا معرفی شود. بسیاری از محصولات تویوتا بر پایه این پلتفرم ساخته میشوند که از آن جمله میتوان به سدانهای کمری و آوالون، پریوس، RAV ۴ و کرولا اشاره کرد.
استفاده از پلتفرم TNGA سبب کاهش وزن حدود ۵۰ کیلوگرمی خودرو میشود. مهمترین قسمت در طراحی خارجی که بهنوعی امضای کمپانی تویوتا محسوب میشود جلوپنجره شش ضلعی بزرگ و پهن است. یاریس از نظر اندازه بدنه نیز تغییراتی را در نسل جدید تجربه میکند که شامل افزایش فاصله طولی بین محورها در حدود ۵.۰۸ سانتیمتر و کاهش طول بدنه در حدود ۰.۵ سانتی متر و همچنین کاهش ۴.۰۶ سانتیمتری ارتفاع سقف میشود.
با وجود این تغییرات تویوتای جدید کمی پهنتر بهنظر میرسد که این امر سبب شده است طراحی آن چشمگیرتر و اسپرتتر جلوه کند. چراغهای کشیده، خطوط عمیق در طراحی دربها و روی کاپوت، گلگیرهای پهن و سپر عقب یکپارچه و عریض از جمله دیگر مشخصههای ظاهری یاریس ۲۰۲۰ است.
باید گفت از نظر ظاهری نسبت به رقبایی، چون کیا سول، هیوندای ولوستر و سوبارو ایمپرزا بسیار اسپرتتر و زیباتر دیده میشود و میتوان گفت در این مورد از رقبا بسیار جلوتر حرکت میکند.
در بدنه هاچبک نیز شاهد حضور سه مدل موتور هستیم. مدل اول یک موتور ۱ لیتری ۳ سیلندر با گیربکس ۵ سرعته دستی است. مدل دوم یک موتور ۱.۵ لیتری با گیربکس ۶ سرعته یا CVT است. مدل سوم علاوهبر موتور ۱.۵ لیتری به یک موتور برقی و باتری نیکل فلزی نیز مجهز است. مهمترین رقبای مدل هاچبک یاریس پژو ۲۰۸، فورد فیستا و اوپل کورسا خواهند بود.