سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"دف نوازان کردستانی" درپایتخت به استقبال نوروز می‌روند

رییس حوزه هنری کردستان گفت: دف نوازان کردستانی امروز دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ورودی کتابخانه ملی ایران در قالب کاروانی ۳۰۰ نفره، به استقبال نوروز می‌روند.

امین مرادی گفت: نیمه شعبان در بین مردم کُرد به نام "شب برات" مشهور است و هر سال در این ایام برنامه‌های مختلفی در مساجد، تکایا و منازل مردم با محوریت ساز دف و نوای دلنشین مولودی خوانان در قالب ابیاتی عارفانه برگزار می‌شود.

او گفت: امسال مصادف شدن این روز مبارک و همچنین فرارسیدن عید نوروز فرصتی شد تا در یک همکاری بین دستگاهی در استان و کمیسیون ملی یونسکو ایران ویژه برنامه اجرای همنوازی دف نوازان کردستانی در قالب یک گروه ۳۰۰ نفره با مداحی سید بهاء الدین حسینی و سیدعلاء الدین یاسینی در تهران برنامه ریزی شود.

رییس حوزه هنری کردستان گفت: این برنامه با حمایت استانداری کردستان و کمیته ملی یونسکو، همراهی شهرداری سنندج، حوزه هنری، صداوسیمای مرکز کردستان و دیگر دستگاه‌های اجرایی امروز دوشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۷:۳۰ در ورودی کتابخانه ملی در تهران برگزار می‌شود.

به گفته او: دف از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار است و دف و دف نوازی یک مشخصه ویژه مردمان کردستانی محسوب می‌شود.

مرادی گفت: افراد حاضر در این کاروان از زبده‌ترین دف نوازان کردستانی محسوب می‌شوند و هنرمندان شناخته شده و توانمندی در این کاروان حضور دارند که در این اجرا، ضمن اجرای مقام‌های خانقاهی، قدرت همنوازی و وحدت در اجرا را به نمایش می‌گذارند.

نخستین کاروان نوروزی تاریخ و تمدن باختر ایران زمین از دوشنبه ۲۳ اسفند در تهران آغاز و به ترتیب در روز‌های سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ۲۶ اسفند در شهر‌های همدان، کرمانشاه و سنندج جهانشهر‌های ایرانی با حضور هنرمندانی مطرح کشوری و مهمانانی از داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود.

برچسب ها: نوروز ، جشنواره ، شب برات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.