احمد راستینه گفت: یکی از مولفههای مهم اصلاح اقتصاد کشور ما اصلاح نظام مالیاتی کشور است. اگر میخواهیم این نظام مالیاتی اصلاح شود باید نقش انسان را در مالیات ستانی به شدت کاهش دهیم و این نقش را به سامانه هام نظام الکترونیک حاکم بر داده و ستاد دیه کشور بسپاریم.
شاخصهای ارزیابی نظام مالیاتی ایران نظیر سهم پایین مالیاتها از تولید ناخالص داخلی و منابع تامین بودجه، فشار مالیاتی بر شرکتها در بخش مالیاتهای مستقیم و تمرکز بر مالیات بر ورادات در بخش مالیاتهای غیر مسقیم، بیانگر آن است که نظام مالیاتی کشور از ساختار مطلوبی برخوردار نیست.
وی معتقد است به عبارتی اگر به سمت سامانههای هوشمند مالیاتی حرکت کنیم و دادههای خود را گسترش دهیم تا سامانه ما بتواند مودیان مالیاتی را به درستی شناسایی کند و نظام پرداخت مالیاتی ما اصلاح شود، هم درآمدهای مالیاتی اصلاح میشود افزایش مییابد هم فرار مالیاتی کاهش پیدا میکند.
راستینه گفت مثلاً از سال گذشته دولت را مکلف کردیم به سمت ایجاد سامانه مشترک فروشگاهی برود. اگر سامانه مشترک فروشگاهی تکمیل شود که خوشبختانه هم اکنون دولت دارد این اقدام را انجام میدهد و وزیر اقتصاد هم اعلام کرده که دستگاههای کارتخوانهای که اگر شناسایی شوند و در این سامانه فروشگاهی قرار بگیرند طبیعتاً آنهایی که معاف از مالیات هستند مشخص میشوند و آن حالی که باید مالیات پرداخت کنند در این سامانه به صورت مرتب مالیات از آنها اخذ میشود.
این نماینده مجلس اعلام کرد ما از گمرک تا بازار از تولید تا توزیع و مصرف باید به یک مجموعههای هوشمند رصد و ارزیابی نظام بازتوزیع برسیم به گونهای که بتوانیم به درستی جریان پول کشور را رصد کنیم، جریان فروش را به درستی تعریف کنیم و این نیازمند سامانههای هوشمند مالیاتی است.
مقایسه بین مالیات بر شرکت و مالیات بر درآمد که قاعدتا باید شامل کلیه درآمدها در اقتصاد ایران باشد نشان دهنده وجود عدم تعادل، بی عدالتی و ناکارآمدی در جمع آوری مالیاتهای بر درآمد است یعنی عوامل اقتصادی غیر از شرکتها علی رغم درآمد بالایی که دارند متناسب با آن سهم مالیات خود را پرداخت نمینمایند و فرار مالیاتی در کسب درآمد بسیار متداول و رایج است.
در نظام مالیاتی ما در بخش مالیاتهای غیر مستقیم نیز یک مالیات عمومی بر مصرف و فروش وجود ندارد و آنچه که تحت این عنوان آمده فقط شامل مالیاتهای انتخابی میشود.