سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درمان زخم‌های درمان ناپذیر با پانسمان بیولوژیک از جنس پرده آمنیون

سلول‌های بنیادی توانایی تمایز و تبدیل به انواع مختلف سلول‌های دیگر را هم دارند و می‌توانند همانندسازی خود را انجام دهند.

احسان سیدجعفری، مجری طرح گفت: سل آمنیوسین در واقع پرده آمنیوتیک است که سلول‌های بنیادی همراه با آن از آن جداسازی نشده و از نظر میزان فاکتورهای بهبود دهنده زخم در بالاترین سطح خود قرار دارد. وجود سلول‌های طبیعی در سل آمنیوسین باعث می شود که این بافت زنده و فعال بوده و در طول فرآیند ترمیم زخم بیمار، فاکتورهای رشد جدید توسط این سلول ها ترشح شود.

او گفت: وجود سلول در سطح سل آمنیوسین باعث شده است این محصول برای ترمیم زخم و جراحات بخش‌های مختلف بدن به جز ناحیه چشم باشد. این محصول به علت کدورت سطحی ناشی از حضور سلول‌ها برای جراحات چشمی مناسب نیست و در موارد پانسمان چشم نباید از آن استفاده شود.

پانسمان بیولوژیک از جنس پرده آمنیون می‌تواند جهت پانسمان انواع زخم‌های مزمن مانند زخم دیابتی، زخم بستر، سوختگی‌های شدید و انواع جراحات در بدن انسان به کار رود. موجب تسریع بهبود زخم شده و این پانسمان به صورت فعال در طول زمان استفاده قادر به ترشح و تولید انواع فاکتورهای ترمیمی زخم خواهد بود.

این محصول یک نوع پانسمان بیولوژیکی است که از داخلی ترین لایه جفت انسانی یا پرده آمنیوتیک ساخته می شود. پانسمان آمنیون یکی از پرکاربردترین انواع پانسمان بیولوژیک است و تاکنون در آزمایشات کلینیکی جهت بهبود زخم های متفاوت مانند پانسمان و پوشش زخم سوختگی، اعمال جراحی چشم پزشکی، ترمیم زخم های دیابتی، ترمیم زخم های مزمن ( زخم بستر و …)، جراحی های اورولوژی ( ترمیم نواقص ادراری تناسلی)، جراحی های گوش، حلق و بینی ( ترمیم پرده تمپان) به کار گرفته شده است.

به صورت کلی پانسمان آمنیون می تواند به صورت فعال و یا غیر فعال استفاده شود. در حالت غیر فعال پرده آمنیون به صورت خشک استفاده شده و ساختار پرده آمنیوتیک از نظر حفاظتی، ایجاد بستر مناسب رشد سلول و مولکول ها و فاکتورهای رشد موجود در ساختار پرده موجب تسریع ترمیم زخم خواهند شد.

تنظیم رطوبت زخم، ایجاد لایه محافظتی برای زخم در برابر آلودگی و عوامل بیماری زا، فراهم کردن اجزاء متفاوت زیست فعال ماتریس خارج سلولی از جمله کلاژن، فیبرونکتین، لامینین، پروتئوگلایکان و گلیکوزامینوگلایکان، تحریک مهاجرت و تکثیر کراتینوسیت‌ها و فیبروبلاست‌ها، ترشح و تولید فاکتورهای التهابی و فاکتورهای رشد سلولی از دیگر کاربردهای آن است.

سیدجعفری گفت: زمانی که محصول بر روی سطح زخم به کار گرفته می شود، عامل های فیبروبلاستی و پروتئین های ساختاری از جمله کلاژن و سایر اجزاء ماتریس از مهاجرت سلول های میزبان به محل جراحت حمایت می کند. پانسمان آمنیون مراحل ترمیم زخم را با به کارگیری فیبروبلاست متابولیکی فعال که در زخم برای مدت طولانی زنده باقی مانده، به بیان فاکتور های رشد ادامه داده و پروتئین های ماتریسی ضروری را جهت گسترش عروق و اپیتلیوم سازی مجدد ذخیره سازی می کند، شبیه سازی می کند.

پرده آمنیوتیک تاثیر اثبات شده ای در ترمیم انواع زخم‌ها به ویژه زخم‌های مزمن و درمان ناپذیر مانند زخم‌های بستر، زخم‌های دیابتی و سوختگی‌های شدید داشت و مقالات متعددی در زمینه استفاده از پانسمان آمنیوتیک در درمان جراحات و آسیب های بخش های مختلف بدن منتشر شده است.

سل آمنیوسین بر اساس استانداردها و دستورالعمل های وزارت بهداشت ایران با مجوز GMP سازمان غذا و داروی ایران تولید می‌شود. برای تولید سل آمنیوسین به دهنده بافت جفت (مادری که فرزند را به دنیا آورده است) آگاهی کامل داده شده و دهنده برای انتقال بافت به فرد ثالث رضایت آگاهانه داده است.

برچسب ها: زخم ، پانسمان ، دانش بنیان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.