در میز اقتصادی امروز، دارایی رئیس سازمان غذا و دارو، محمدرضا میر تاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق مجلس، محمد مهدی ناصحی مدیر عامل بیمه سلامت، سامانه ارز ترجیحی پرداختند.
سوال: تخصیص چه میزان از ارز از طریق بیمه مناسب است؟
دارایی: از سال ۹۷ تمام قدرت سیستم تامین دارو به تخصیص ارز هدر رفت. ارز ترجیحی سبب ایجاد محدودیت میشود، زیرا ارز به موقع تامین نمیشود. همچنین زنجیره تامین دارو گاهی متوقف و به علت ارز ۴۲۰۰ تومانی با کمبود مقطعی مواجه میشود. در زمانی که ارز به دارو اختصاص مییابد، ۶ ماه طول می کشد تا به دست ما برسد و تولید شود.
طبق آمارها، دهک های پردرآمد جامعه بهره بیشتری از این ارز میبرند. همچنین شرکتهای تولیدکننده دارو در کشور توانایی رقابت با همسایه خود را ندارند به طوری که هم اکنون دارو تولید داخل نمیتواند با قاچاق خود در افغانستان و عراق رقابت کند.
برخی از داروها مثل داروی سل، که بیولوژی خاصی دارد به علت قیمت پایین در کشور، بیش تر صادر می شود در نتیجه این ارز صرف صادرات می شود. یکی از الزامات ارز ترجیحی دارو کنترل گسترده و نظارت وسیع بر اقلام دارویی است تا با کمترین مشکل به دست مصرف کننده برسد.
سوال: چه تضمینی وجود دارد که مردمی که مستحق دارو هستند تحت پوشش باشند؟
دارایی: سال ۹۹ میزان ۲ میلیارد دلار ارز دارو را تامین کردیم، اما هم اکنون به میزان ۳۲ دهم میلیارد دلار رسیده است. طبق ماده ۴۶ برای کاهش داروهای ساخته شده، شیرخشک، واکسن، کیف و کیسه خون مصرفی بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده این طرح تدریجی است و اول داروهای صعب العلاج و سپس سایر داروها را شامل میشود.
سوال: حذف ارز ترجیحی از دارو با چه اصولی چگونه سبب آسیب به مردم نمیشود؟
میر تاج الدینی: در کشور قاچاق معکوس وجود دارد که ۵ هزار میلیارد تومان دارو با ارز ۴۲۰۰ وارد میشود و سپس آزاد صادر شود که در کنار این ۷ هزار میلیارد تومان نیز رانت وجود دارد.
اصلاح ارز ۴۲۰۰ در بودجه، به معنا برداشتن یارانه از دارو نیست بلکه اصلاح روند تخصیص یارانه است، چون یارانه پنهان کالا یارانه آشکار میشود و به قیمت یارانهای عرضه میشود؛ بنابراین به جای اینکه ارز ۴۲۰۰ به وارد کننده بدهیم، یارانه را به وزارت بهداشت می دهیم که در این صورت وارد کنندگان با ارز نیمایی دارو وارد و سپس عرضه می کنند.
سپس معادل ریالی ما به التفادوت ارز نیمایی و ارز ترجیحی را محاسبه کردیم و در اختیار سازمان برنامه، بودجه و وزارت بهداشت قرار دادیم که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان شد.
سوال: چه تضمینی در ایجاد این فرایند وجود دارد؟
میر تاج الدینی: چون دولت خودش متولی این کار است و می خواهد روند معیوب آن را اصلاح کند. دولت به هر شکلی میران ۷۰ هزار میلیارد تومان را تامین میکند. شیوه اجرا این طرح نیز از طریق دولت صورت می گیرد و به تولید کننده نمیرسد. ما فقط بودجه آن را تامین کردیم.
در همین خصوص ۲۰ هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت، ۶ هزار میلیارد تومان برای کسانی که تحت پوشش بیمه سلامت نبودند و ۵ هزار میلیارد تومان به بیماران صعب العلاج اختصاص دادیم.
سوال: میزان ۷۰ هزار میلیارد تومان کفاف ارز ترجیحی را میدهد؟
دارایی: قبلا هم ارز ترجیحی نبود و دولت ما به التفاوتی را میداد و اوایل وجود ارز ترجیحی تفاوت نرخ آن با ارز آزاد، هزار تومان بود، اما الان به ۲۳ هزار تومان رسیده و به مرور این ارز خنثی میشود.
در ادامه محمد مهدی ناصحی مدیر عامل بیمه سلامت گفت.
سوال: در چه صورتی اجرای این طرح به مردم آسیب نمیرساند؟
ناصحی: در سال ۱۳۹۹ ارز اختصاص یافته به تجهیزات پزشکی ۲ هزار میلیارد تومان بود. اگر بتوانیم به تمام جمعیت حتی کسانی که بیمه ندارند کمک کنیم و تمام آحاد جامعه ایران و حتی اتباع را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و فرانشیز را کم و یارانه را اصلاح کنیم. ما حتی میتوانیم نسبت فرانشیزها را تغییر دهیم و دارو بیماری صعب العلاح را بدون فرانشیز بدهیم اگر این سامانهها نبود نمیتوانستیم بگوییم که ارز را اصلاح کنیم.