سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرماندار:

طرح خط انتقال آب کارواندر به خاش دستاورد مهم دولت سیزدهم است

فرماندار خاش گفت: طرح خط انتقال آب از کارواندر به خاش یک دستاورد بزرگ و مهم دولت سیزدهم برای مردم و نظام اسلامی محسوب و در آینده نیز به عنوان یک پروژه ماندگار از آن یاد می‌شود که نتایج ارزشمند معنوی و اجتماعی در زندگی مردم خواهد داشت.

صاحب گل صالحی  گفت: طرح خط انتقال آب از کارواندر به خاش به طول ۷۲ کیلومتر و با دبی آب ۴۵۰ لیتر بر ثانیه اجرا می‌شود که سه ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره آب ۲۱ هزار متر مکعبی دارد.

او گفت: بر حسب اعلام مسوولان شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان طرح آبرسانی از کارواندر با جمعیت ۲۰۶ هزار نفر در افق طرح مطالعه و نیاز آبی ۴۳۷ لیتر در ثانیه طراحی شده است.

فرماندار خاش گفت: از آرزوهای دیرینه مردم این شهرستان بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بوده و پس از ۴۳ سال چشم انتظاری هم‌اینک با حمایت‌های ویژه دولت سیزدهم شاهد اجرایی شدن این پروژه هستیم.

او می گوید: برای تسریع در اجرای این طرح مهم ۲۲ کیلومتر لوله ۷۰۰ فولادی برای طرح خرید و تهیه، حمل و اجرای ۵۷ کیلومتر لوله فولادی ۷۰۰ و اجرای ۲۲ کیلومتر خط انتقال به مبلغ ۳۸۵ میلیارد تومان با شرکت سابیربین‌الملل انعقاد قرارداد شده است.

صالحی  گفت : حجم عملیات اجرایی کل طرح را آبگیر، خط انتقال به طول ۷۹ کیلومتر با لوله فولادی، یک باب تصفیه‌خانه به ظرفیت ۴۳۷ لیتر در ثانیه، سه باب ایستگاه پمپاژ، پنج باب مخزن ذخیره به ظرفیت ۲۱ هزار مترمکعب تشکیل می دهد.

او گفت:  این طرح به دلیل محدودیت منابع مالی چندین سال معوق مانده بود که با پیگیری انجام شده مقرر شد با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ و سرمایه‌گذاری بانک مسکن کشور مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شود.

شهرستان خاش دارای سه مرکز شهری (خاش، اسماعیل‌آباد و ده‌رئیس)، سه بخش و ۴۸۴ روستا و بیش‌از ۱۲۸ هزار و ۸۷۸ نفر جمعیت است که از این میزان، ۶۴ هزار و ۷۱۴ نفر در شهر ساکن هستند و با توجه به مراجعه جمعیت روستایی به شهر، جمعیت واقعی شهر خاش به بیش از ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد.

هم‌اینک به منظور تأمین آب شهر خاش ۲۸۰ لیتر در ثانیه از منابع مختلف شامل کلچات، دوربن و چاه‌های سطح شهر و برای روستاها نیز ۱۳۰ لیتر از کلچات و چهزار برداشت آب انجام می‌شود.

در شرایط فعلی ۱۲۰ لیتر در ثانیه کمبود آب برای شهر خاش و ۱۰۰ لیتر در ثانیه برای ۸۳ روستا وجود دارد و با توجه به عدم امکان برداشت آب و همچنین از دست رفتن منابع آب زیرزمینی موجود، انتقال آب از سد کارواندر برای شهر خاش و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی در نظر گرفته شده است.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.