سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرخ دار دارد منقرض می‌شود

گونه سرخ‌دار به تعداد اندکی در برخی مناطق بالادست جنگل‌های هیرکانی دیده می‌شوند و در حال انقراض هستند.

حسین پورحسین رییس اداره منابع‌طبیعی بابل، بابلسر و فریدون‌کنار گفت: علاوه بر گونه درخت سرخ دار، گونه شب خسب یا درخت ابریشم نیز به عنوان گونه‌های خاص جنگل‌های هیرکانی در حال انقراض است.

سرخدار باقی‌مانده از دوران سوم زمین‌شناسی درختی سوزنی برگ دارای پوست فلس‌دار است که چوب درون آن به رنگ قرمز و برگ‌های آن همیشه سبز هستند که می‌توان آن را میراث زنده جنگل‌های طبیعی شمال ایران دانست.

گونه شَب‌خُسب نیز درختی است که در کنار تپه‌ها و رودخانه‌ها می‌روید و از پوست ساقه‌های جوان و بذر‌های آن برای خوراک دام، از چوب آن برای ساختن خانه‌های چوبی روستایی استفاده می‌کردند و به دلیل تاج چتری و گل‌های زیبا در طراحی فضا‌های سبز هم استفاده می‌شد.

به گفته رییس اداره منابع‌طبیعی بابل، بابلسر و فریدون‌کنار از سال ۴۲ تا الان، جنگل‌های شمال کشور از ۳.۴ میلیون هکتار به ۱.۲ میلیون هکتار رسیده است

او می‌گوید: متاسفانه جنگل که باید برای چرای دام‌ها در نظر گرفته می‌شد با تقسیمات اراضی توسط جنگل‌نشینان به وراث منتقل و باعث قطع درختان و کاشت نهال‌های غیرمرتبط با جنگل شده است

منطقه تحت حفاظت شهرستان بابل در حوزه جنگلی ۴۷۸۱۲ هکتار و در حوزه مرتعی ۳۱۳۱۴ و در بابلسر و فریدونکنار ۱۰۰۰ هکتار عرصه ساحلی، خالصه و جنگلی وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
در هر روستا محیط‌بان باشه تا از قطع درختان و گیاهان کنار رودخانه وجنگل اطراف روستا نگهداری بکنه ا