سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش:

برنامه‌های پرورشی-تربیتی از تعدد کثرت خارج می‌شود

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌های پرورشی-تربیتی از تعدد کثرت به تلفیق همراهی و هم‌افزایی تبدیل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر- اصغر باقرزاده ظهر امروز در در همایش استانی تجلیل از طلایه‌داران تربیت با گرامیداشت یاد و خاطره ۱۱۱ شهید فرهنگی، ۴۷۱ شهید دانش‌آموز و به ویژه ۱۴شهید امور تربیتی استان بوشهر در خصوص اهمیت توجه به بحث تربیت بیان  کرد: آنچه که در سند تحول نوشته شده و در مفاهیم تربیتی به صورت اسناد باید به آن عمل و تبدیل به موقعیت شود امروز فراهم شده است.

او با بیان اینکه دانش دینی تربیت دینی نیست، افزود: نگرش‌ها به تربیت باید واحد شود آنگاه است که متوجه می‌شویم برخی اعمال تربیتی نبوده‌اند و یا کم اثر بوده‌اند.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انسان تنها موجود مسئول است که خداوند از آن سوال می‌پرسد، عنوان کرد: انسان گرایش، بصیرت و اراده دارد از این رو تربیت می‌تواند این سه صفت را ارزش دهد و اگر این سه موضوع جدی گرفته شوند زمینه عاملیت و مسئولیت پذیری در افراد ایجاد شده است.

باقرزاده با بیان اینکه تفکر یکی از نقاط راهبردی تربیت است، تاکید کرد: همه معلمان می‌توانند زمینه تفکر را فراهم کنند؛ هر معلمی که دانش‌آموزان را به فکر کردن وا دارد در حال تربیت است حتی اگر نامش معلم تربیتی نباشد.

او با تاکید بر اینکه تربیت فرایندی است و نه نقطه‌ای گفت: رویکرد معاونت تربیتی باید به این سمت برود که نقش تربیت همه معلمان در فرآیند تربیت دانش‌آموزان مشخص شود و به معلمان تربیتی بسنده نشود.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه تلاش خواهد کرد که برنامه‌های پرورشی-تربیتی را از تعدد کثرت به تلفیق همراهی و هم‌افزایی تبدیل کنیم. به عنوان مثال معلمان کانون پرورش فکری پایه مسابقات را کتاب بگذارند.

باقرزاده  ادامه داد: به‌دنبال تحقق اهداف آموزش و پرورش از ظرفیت‌های جهادی در حوزه‌های قرآن، تربیت، فرهنگ و هنر استفاده شود.

فعالیت‌های آموزش و پرورش بوشهر جهت دهی شده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز در این همایش گفت: آرامش و امنیت امروز ما حاصل فداکاری و جان‌فشانی شهدای عزیزی است که درس ایثار و خودگذشتگی را به همه داده‌اند.

علی موحدی افزود: در فعالیت‌های تربیتی باید به دانش‌آموزان اعتماد کرده و زمینه بروز و ظهوراستعداد‌های آن‌ها را فراهم سازیم.

او تاکید کرد: منطق و فلسفه ایجاد دستگاه عظیم آموزش و پرورش ساختن انسان است و در جمهوری اسلامی باید به سمتی حرکت کنیم که همه مدارس در تراز انقلاب باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر عنوان کرد: برای اولین بار در کشور، به ابتکار استان بوشهر طرح دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی از سال تحصیلی گذشته شروع شده و فراخوان دو همایش ملی مدرسه و خانواده تراز نیز منتشر شده است که هر ۳ طرح، پیوست عملی سند تحول بنیادین هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر بیان کرد: در مدرسه تراز یک نفر ابلاغ تربیتی دارد، اما همه کارکنان تربیت را ابلاغ می‌کند، در این مدرسه به جای اینکه فعالیت‌ها منحصر به پیشرفت درصد قبولی باشد، همزمان اهداف آموزشی و تربیتی پیگیری می‌شود.

موحدی در خصوص مربی تراز عنوان کرد: مربی تراز می‌داند که اگر از خطای جزئی دانش‌آموز چشم‌پوشی کند، او را به خدای بزرگ‌تر تشویق می‌کند و اگر بخواهد متربی را اصلاح کند، باید بر اندیشه‌های او تاثیرگذار باشد و بهترین راه حل مسئله، را پیشگیری از وقوع آن می‌داند.

او با بیان اینکه محصول نهایی دستگاه تعلیم و تربیت، دانش‌آموزی است که مراتبی از حیات طیبه را درک کرده باشد، تاکید کرد: دانش‌آموز تراز به جای کسب اطلاعات، معرفت پیدا می‌کند به جای این که بزرگ شود، بزرگوار می‌شود و به جای اینکه دانای فضائل شود، دارای فضائل می‌شود و به جای اینکه نماز خواندن را وظیفه خود بداند، به آن عشق ورزیده و احساس نیاز می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در پایان گفت: در استان با کمبود ۳۲۸مشاور و ۸۴۸مربی پرورشی مواجه هستیم که امیدواریم با تدابیر انجام شده در وزارت، بخشی از این کمبود از طریق دانشگاه فرهنگیان مرتفع شود.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.