سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادواره عباس بهشتیان در اصفهان برگزار شد+تصاویر

یادواره عباس بهشتیان یکی از فعالان میراث فرهنگی اصفهان در منزل تاریخی او برگزار شد.

عباس بهشتیان از خدمت گزاران تاریخ و میراث فرهنگی شهر اصفهان بود. او اقدامات زیادی نیز جهت حفظ آثار و ابنیه تاریخی اصفهان انجام داد. مکاتبات بسیار وی که هنوز در بایگانی میـراث فرهنگـی اصفهـان باقـی است، نشان از علاقه فراوان وی به تاریخ و فرهنگ این شهر دارد.

از اقدامات استاد بهشتیان می‌توان به جلوگیری از عبور و مرور وسایل نقلیه از روی پل‌های خواجو و سی وسه پل و احیا و مرمت مزار صائب تبریزی و بازارچـه بلنـد (بازار هنـر) و بنا‌های تاریخی دیگر، نامگذاری اماکن و معابر با توجه به تاریخچه دقیق آن، تلاش جهت حفظ محیط زیست و فضای سبز شهر اصفهان اشاره کرد.

سیلانی نوه مرحوم عباس بهشتیان در این یادواره گفت: پدربزرگم به درخت، فرهنگ، آبادانی و فرهنگ عشق می‌ورزید. ایشان به موسیقی و شعر علاقه داشتند. جمعه‌ها استاد تاج اصفهانی، استاد صغیر اصفهانی، استاد جلیل شهناز و استاد کسایی در منزل ایشان جمع می‌شدند و اشعار بسیاری را زمزمه می‌کردند.

او گفت: زمانی که به ایشان خبر رسید که مسجد جامع اصفهان مورد اصابت موشک رژیم بعث قرار گرفته سرسیمه خود را به اداره فرهنگ و هنر اصفهان رساندند و اعتراض کردند که چرا در جنگ آثار تاریخی مورد حمله قرار گرفته.

سیلانی می‌گوید: استاد بهشتیان برای نخستین بار پیشنهاد ثبت خانه‌های تاریخی را دادند. ایشان به شهرداری پیشنهاد دادند تا برای درختان پلاک و شناسنامه درست کنند. از دروازه شیراز تا سی و سه پل با نظر مرحوم بهشتیان درختکاری شد.

حریری کارشناس میراث فرهنگی نیز در این یادواره گفت: خانه تاریخی مرحوم بهشتیان، در چهار نسل پی در پی در خدمت این خانواده بوده و این خانواده در دوره قاجار لقب عصار داشتند و علت این امر شغل خانوادگی آن‌ها بوده است.

او گفت: خانه کارگاه بهشتیان یک اثر تاریخی خاص و باارزش است. یکی از اولویت‌های این استاد گرانقدر این بوده که مرتب به آثار تاریخی اصفهان سرکشی می‌کردند و اگر آثار آسیبی دیده بودند ایشان با جدیت نامه نگاری و پیگیری می‌کردند تا رفع خطر شود.

این کارشناس میراث فرهنگی می‌گوید: اگر به آرشیو میراث فرهنگی مراجعه شود تعداد زیادی از نامه‌های اخطاری ایشان دیده می‌شود که نشانه علاقه این استاد دوستدار اصفهان به فرهنگ و آثار تاریخی نصف جهان است.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این مراسم گفت: افرادی که در میراث فرهنگی مشغول به خدمت اند انسان‌های عاشق پیشه‌ای هستند.

 


او گفت: قصه‌های بسیاری از افراد خانه‌های تاریخی و صاحبان شان وجود دارد که اکثرا از یاد رفته اند. اگر قصه‌ها از یاد نمی‌رفتند به بنا‌های تاریخی که زنده هستند بی احترامی نمیشد.

به گفته ایزدی: امثال آقای بهشتیان افرادی هستند که وجودشان عصاره اخلاق و معرفت است و همین باعث ماندگار بودن آن‌ها می‌شود و چقدر حیف که در عصر حاضر اخلاق رعایت نمی‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.