سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری کارگاه کوفی‌نویسی تزئینی روی سفال در یزد+تصاویر

با هدف ترویج و احیای هنر‌های معماری سنتی ایرانی ـ اسلامی، کارگاه کوفی‌نویسی تزئینی روی سفال در یزد برگزار شد.

 


به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری یزد، کارگاه کوفی‌نویسی تزئینی روی سفال با تمرکز بر آرایه‌های سفالینه نوشته‌های نیشابوری با حضور همایون مقدس و جمعی از هنرمندان، هنرجویان و فعالان عرصه معماری از استان‌های مختلف در بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد برگزار شد.

همایون مقدس  در خصوص ویژگی‌ها، نقوش و علل زیبایی این آثار مطالبی را بیان کرد.

هنرجویان در ادامه با موتیف‌ها و عناصر تزئینی، فرم‌های هندسی، گیاهی و تصویری و همچنین شیوه تولید نمونه‌های امروزی این آثار بر اساس همان نگاه و ترکیب‌بندی، آشنا شدند.

این مدرس دانشگاه گفت: هرچند بیش از ۱۰ قرن از تولید این آثار گذشته، ولی تلاش می‌کنیم به همت هنرجویان و علاقه‌مندان به این نوع ظروف، نمونه این آثار فرهنگی که تقریبا فراموش شده را دوباره احیا کنیم.

او می گوید: فرهنگ تبلیغاتی امروز بسیار به خط کوفی وابسته است، ما می‌توانیم ریشه‌های کالیگرافی، طراحی حروف، ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون شناسی و حتی ریشه‌های هنر آبستره یا انتزاعی را در فرهنگ سفال‌نوشته‌ها به خصوص در خط‌شناسی و فونت‌شناسی پیدا کنیم.

مقدس گفت: در این دوره که با بحران هویت در تبلیغات و فرهنگ مواجه هستیم، خط کوفی می‌تواند در راهنمایی ما برای رسیدن به سرچشمه‌هایی که از لحاظ فرم، نقوش و طراحی حروف بسیار غنی و کارگشا است، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.