سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ۵۰درصدی میانگین بارش در سرشاخه زاینده رود

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از افزایش ۵۰ درصدی میانگین بارش در سرشاخه حوضه زاینده رود نسبت به سال آبی گذشته خبرداد.

نوید حاجی بابایی ضمن اشاره به میانگین بارش استان اصفهان از ابتدای سال آبی (مهرماه) تاکنون به ۱۱۲ میلیمتر رسیده است، گفت: میانگین بارندگی استان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۰۰ میلیمتر و در بلندمدت ۱۲۶ میلیمتر بوده است.

مقایسه آمار‌ها نشان می‌دهد میانگین بارشی استان تا امروز نسبت به مشابه سال پیش ۱۲ درصد افزایش یافته است با وجود این نسبت به بلندمدت همچنان ۱۱ درصد کاهش بارندگی داریم.

او گفت: طبق پیش‌بینی‌ها و آنگونه که انتظار می‌رفت بارش‌ها در زمستان امسال در استان و سرچشمه‌های آبی حوضه زاینده رود افزایش پیدا کرد و در کوهرنگ تا امروز ۹۴۳ میلیمتر بارش ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۶۳۴ میلیمتر بود حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و با میانگین بلندمدت برابر است.

با وجود این هم اکنون ارتفاع برف نسبت به شرایط طبیعی کم است و به حدود ۲۵ سانتیمتر می‌رسد و در مقایسه با بلند مدت مشابه که ۹۰ سانتیمتر بوده ۶۵ سانتیمتر ارتفاع برف این منطقه کم شده چرا که بارش‌های اخیر به صورت باران بوده است.

حاجی بابایی می‌گوید این امر کمی نگران کننده است، زیرا نشان می‌دهد ذخیره مطمئنی برای فصول گرم ندارد.

بر اساس آخرین الگو‌های هواشناسی تا پایان اسفند امسال شرایط بهبود بارش‌ها را در استان اصفهان و سرچشمه‌های حوضه آبریز زاینده رود انتظار داریم و بیشتر مناطق استان تا پایان سال بارش‌های طبیعی را دریافت می‌کنند و در سرچشمه‌های زاینده‌رود نیز بارش‌ها متمایل به فراتر از میانگین طبیعی خواهد بود.

حاجی بابایی با بیان اینکه الگو‌های کنونی حاکی از تضعیف بارش‌ها و کاهش سامانه‌های جوی در نیمه اول فروردین است، گفت: از نیمه دوم فروردین ماه نیز مجدد بهبود بارش‌ها را انتظار داریم.

هم اکنون برای اظهار نظر درباره بارش‌های بهاره زود است، زیرا ممکن است الگو‌ها تغییر کنند از این رو در هفته‌های پیش رو جزئیات دقیق‌تری از وضعیت جوی فروردین ماه را اعلام خواهیم کرد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره وضعیت دمایی استان در روز‌های پایانی اسفند نیز گفت: در کنار افزایش دما از هفته‌های سوم و چهارم اسفند، کمینه‌های دما در سراسر استان به ویژه در نیمه شمالی اصفهان بین ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد و در ساعات صبح به ویژه هوا خنک‌تر است.

منبع:مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عبدالهی
۱۷:۳۴ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
قطره قطره آب را میبایست با بهره وری و فرهنگ سازی به خوبی استفاده کرد و از کشتها و صنعتهای قدیمی و فرسوده و آب بر کناره گیری کرد.
اصفهان میتواند مهد صنعت های نوین همچون الکترونیک و رباتیک و هواپیماسازی به جای فولاد و سیمان و کاشی و سرامیک و...بود.
صنعت نوین با ارز آوری و ارزش افزوده بالا،جمعیت پراکنده ،خودروهای برقی،نیروگاه های خورشیدی و...