سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح ابتکاری واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست در خراسان رضوی

دادستانی مشهد و بهزیستی خراسان رضوی، برای نخستین بار در کشور، طرح ابتکاری واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست را کلید زدند.

رئیس دادسرای ناحیه ۵ مشهد، گفت: طرح ابتکاری واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست در راستای تسهیل فرایند فرزندخواندگی و تعیین تکلیف فرزندان بدسرپرست و به پیشنهاد بهزیستی و ابتکار دستگاه قضایی خراسان رضوی برای نخستین بار در کشور به اجرا درآمده است.

نیره عابدین زاده گفت: سلب صلاحیت از والدینی که به دلایل قانونی، صلاحیت حضانت فرزندان را ندارند ما را به سمت نگهداری فرزند در مراکز بهزیستی می‌برد و ماندگاری طولانی مدت کودکان در مراکز بهزیستی ممکن است سبب آسیب‌هایی برای کودک شود که در آینده قابل جبران نباشد.


بیشتر بخوانید


رئیس دادسرای صغار، محجورین و آسیب‌دیدگان اجتماعی مشهد گفت: به همین دلیل تصمیم گرفته شد برای تسهیل شرایط واگذاری این گونه فرزندان، بر اساس سند تحول قوه قضائیه، امکان واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی با روند سهل‌تر فراهم گردد تا هم کودک در نهاد خانواده بهتر نگهداری شود و هم کانون خانواده به حضور کودکی گرم گردد.

 

به گفته او در اجرای این تصمیم، طرح واگذاری کودک به ضم امین موقت کودکان با همکاری بهزیستی در دستور کار قرار گرفت تا خانواده‌های متقاضی اینگونه فرزندان، فرایند احراز صلاحیت را توسط بهزیستی طی کنند و تاییدیه به دادسرای ناحیه ۵ مشهد که در مجتمع شوق زندگی واقع شده اعلام گردد.

۲۵۰ حکم فرزندخواندگی در یک سال

او گفت: پس از تایید مراحل قانونی، حکم امین موقت از سوی دستگاه قضایی صادر و در راستای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، کودک تحویل خانواده می‌گردد و البته فرایند نگهداری کودکان توسط بهزیستی مورد نظارت قرار می‌گیرد.


 از ابتدای امسال ۲۵۰ حکم فرزندخواندگی در دستگاه قضایی استان صادر شده است، در طرح «امین نامه» یا واگذاری فرزندان بدسرپرست با ضم امین نیز تا کنون ۵۰ حکم واگذاری صادر شده است.

کودکان بدسرپرست مهمانان اصلی شیرخوارگاه‌ها

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: واگذاری فرزندان بدسرپرست یکی از مشکلات سابقه‌دار بهزیستی بوده است، قوانین مربوط به واگذاری و سایر امور حسبی فقط با دستور و معاضدت قضایی امکان‌پذیر است.

مسعود فیروزی گفت: بیشتر حجم شیرخوارگاه و تعداد زیادی از مراکز فرزندان را بچه‌هایی تشکیل می‌دادند که بدسرپرست بودند و به خاطر اینکه مشکل قانونی داشتیم، امکان واگذاری این بچه‌ها به خانواده وجود نداشت با توجه به همکاری دستگاه قضایی استان با بهزیستی، این مشکل حل شده و با سرعت به پیش می‌رود.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.