سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سبزپوشان سرو قامت و پاسداری از مکتب امام حسین (ع)

روز پاسدار، یادآور پرچم فتحی‌ است که با پیراهن خونین امام حسین (ع) در کربلا برافراشته شد و اینک در پاسداری از مرز‌ها و کمک در بحران‌ها می‌درخشد.

امام حسین (ع) نواده پاک رسول خدا (ص)، در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری چشم به جهان گشود. امام سوم شیعیان در خانواده‌ای تربیت شد که معدن کمالات و فضائل عرفانی و اخلاقی بود. وجود پدری، چون امام علی (ع) و مادری همچون حضرت فاطمه زهرا (س) که هر دو پرورش یافته رسول خدا (ص) بودند، آن حضرت را با عالی‌ترین فضایل و حقایق الهی آشنا کرد.

نامگذاری روز ولادت امام حسین (ع) به عنوان روز پاسدار

امام حسین (ع) در صحنه‌های مختلفی که اسلام با خطر مواجه بود، حضور فعال داشت. ایشان با برگزاری جلسات درس و بحث در مورد مسائل مختلف از جمله موضوعات اعتقادی، فکری و سیاسی، همواره پاسدار میراث گرانبهای رسول خدا (ص) بود.

نامگذاری روز ولادت امام حسین (ع) به عنوان روز پاسدار، مهر تأییدی برحسینی بودن راه و حرکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تشکیل تا فردا و فردا‌های تاریخ است.

فلسفه نامگذاری روز پاسدار و سپاه

اگر چه سپاه هویتی نظامی دارد؛ ولی نظامی گری در واقع یک بُعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی و مردمی است.

سپاه، نهادی برای پیاده کردن اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی است و نامگذاری سال روز ولادت سالار شهیدان به نام روز پاسدار از این رو است که سپاه آرمانی بزرگ و مقدس دارد که حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومتی است که بر اساس اسلام ناب محمدی (ص) برپا شده و دامنه‌ی این آرمان تا زمان حکومت عدل جهانی امام مهدی «عج» نیز گسترده است.  

از این نگاه، سپاه، حسینی و عاشورایی است و همواره آماده است برای حفظ نظام و حکومت اسلام فداکاری کند و با تمام هستی خود در نگهبانی از آن، بکوشد.

سپاه با چنین بنیه معنوی و مادی، چشم اندازی بس روشن پیش رو دارد که عبارت از حفظ نظام مقدس و کشور و نیز تلاش و زمینه سازی برای حکومت بزرگ و منجی بشریت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه است.

در واقع سوم شعبان سالروز ولادت سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، سرور و سالار، شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نامگذاری این روز به نام روز پاسدار، دارای مفهوم بلند و عمیقی است که اندیشه ژرف و تابناکی را در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال دارد.  

گرچه رسماً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت سال ۵۸ شروع به کار کرد، اما این نهاد ارزشمند و نهادینه شده انقلاب از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ با حضور جمعی از بهترین جوانان این مرز و بوم به منظور دفاع از انقلاب نوبنیاد اسلامی شکل گرفته بود.

وقتی ولادت امام حسین روز پاسدار نامیده می‌شود یعنی هر کجا یزیدی در جهان امروز سر برآورد آنجا پاسداری از تبار امام حسین علیه السلام به خروش می‌آید. تفکر جهادی عاشورا مرز نمی‌شناسد. کره زمین برایش حکم جبهه خودی را دارد.

حجت الاسلام احمد شیخ بهایی، کارشناس مذهبی به روز ولادت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: سومین روز ماه شعبان سال چهارم هجری دومین فرزند امیرالمؤمنین (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س) در مدینه چشم به جهان گشود که نمونه یک انسان کامل و الگویی در تمام زمینه‌های رفتاری برای اقشار مختلف جامعه به خصوص پاسداران است.

او می‌گوید: هنگامی که خبر ولادت این کودک را به پیامبر گرامی اسلام (ص) دادند، ایشان وارد خانه حضرت علی (ع) و فاطمه (س) شدند و به «اسما» فرمودند تا کودک را بیاورد؛ وی نوزاد را در پارچه سفیدی خدمت رسول الله (ص) آورد و ایشان در گوش راست نوه گرامیشان اذان و در گوش چپ اقامه گفتند و این نوزاد را «حسین» به معنی خوب و نیکو نامیدند.

ماجرای نامگذاری امام حسین (ع)

به گفته حجت الاسلام شیخ بهایی، در روایت است، جبرئیل در روز‌های نخست پس از ولادت سیدالشهدا (ع) نزد رسول الله (ص) آمد و گفت: "سلام خداوند بر تو باد‌ای رسول خدا، این نوزاد را به نام ‏پسر کوچک هارون‏ شبیر که به عربی حسین‏ خوانده می‌شود نام بگذار" به این ترتیب نام پر عظمت ‏ حسین‏ از جانب پروردگار، برای دومین فرزند فاطمه (س) انتخاب شد.

او گفت: شبر بر وزن حسن، شبیر بر وزن حسین و مشبر بر وزن محسن نام پسران هارون بوده است و پیغمبر اسلام (ص) فرزندان خود حسن، حسین و محسن را به این سه نام نامیده است، این سه کلمه در زبان عبری همان معنی را دارد که حسن، حسین و محسن در زبان عربی دارد.

این کارشناس مذهبی می‌گوید: امام حسین (ع) در جنگ‌ها همواره همراه پدرش بود، ولی پدر به او اجازه میدان نمی‌داد؛ چون امام حسین (ع) از شجاعت خاصی برخوردار بود.

پاسداری از سلامت مردم مانند دفاع مقدس جاودانه است

به گفته او امام حسین (ع) پس از حضور ۱۰ ساله در کنار برادر بزرگوارشان و به دنبال شهادت مظلومانه آن حضرت به مدت ده سال امامت جهان اسلام را بر عهده گرفتند و سرانجام با رشادت‌های خود در راه دین و پاسداری از آن، جان خود و اهل بیت شأن را تقدیم دین کردند.

این کارشناس مذهبی می‌گوید: امام حسین (ع)، بزرگ‌ترین پاسدار دین و آزادگی هستند و چه فلسفه زیبایی است نامگذاری این روز مبارک به نام روز پاسدار و ارج نهادن به سبزپوشانی که در طول تاریخ انقلاب اسلامی از مرز‌های ایران اسلامی پاسداری کردند؛ پاسدارانی که هم در نبرد ۸ ساله انقلاب اسلامی و بعد از جنگ اکنون در عرصه‌های انقلابی، فرهنگی و اجتماعی حضوری پر رنگ دارند.

حجت الاسلام شیخ بهایی می‌گوید: رشادت‌های امام حسین (ع) در نهضت عاشورا در ابعاد مختلف زندگی بشریت به قدری است که بزرگان دنیای علم، ادب و سیاست در سخنان ماندگاری درباره امام حسین (ع) و از واقعه کربلا و پاسداری این امام در طول تاریخ نوشته‌هایی را به رشته تحریر آورده و کتاب‌هایی را تألیف کرده اند.

امام حسین (ع) الگویی کامل برای پاسداری از ارزش‌ها است

او با بیان اینکه گرچه سالیانی از رویداد تاریخی نهضت عاشورا می‌گذرد؛ اما نام امام حسین (ع) همواره زنده و جاوید است، گفت: سومین امام شیعیان برای رادمردان تاریخ، الگوی کامل پاسداری از ارزش‌ها است و رفتار امام حسین (ع) را می‌توان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران یافت.

روز پاسدار و یادی از مدافع حرمِ حضرت زینب، خواهر امام حسین (ع)

نمونه پاسداری تاریخ معاصر را می‌توان «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» نام برد که در دفاع از کیان اسلام حد و مرزی نمی‌شناخت و در این راه مانند ارباب خود پاسدار دشت کربلا به شهادت رسید.

در حقیقت، روز پاسدار، یادآور عزم غرورآفرین پاسداران مکتب و اندیشه امام حسین (ع) است و سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی یکی از شاگردان مکتب سالار شهیدان است.

سردار سلیمانی که بود؟

سردار قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود ودر ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد. با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشکری از بسیجی‌ها تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.

سردار سلیمانی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

این شهید بزرگوار اولین بار در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد.

حاج قاسم پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باند‌های قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرز‌های ایران و افغانستان جنگید.

فرماندهی کل قوا و مسئولیت سپاه به حاج قاسم

سردار سلیمانی در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت امام خامنه‌ای فرمانده کل قوا، به تهران فراخوانده و مسئولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب که بهمن ماه ۱۳۸۹ درجه سرلشکری را به حاج قاسم اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او به عنوان «شهید زنده» نام بردند.

سردار سلیمانی با نقش آفرینی در تشکیل محور مقاومت و مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی مانند داعش و نابودی آن‌ها امنیت را برای منطقه و جهان به ارمغان آورد. این شهید و همرزمانش با ایستادگی برابر مستکبران و عوامل سرسپرده و تروریست‌های تحت حمایت آن‌ها پرچم عزت و مقاومت را برابر دشمنان در منطقه به اهتزاز در آوردند.  

سردار سلیمانی پاسداری واقعی و به تمام معنا بود

شهید سلیمانی در دل مردم جای داشت و این را می‌توان از تشییع پیکر بسیار باشکوه وی در نقاط مختلف کشور دریافت. وی پاسداری واقعی و به تمام معنا بود و به عنوان یکی از مدافعین حرم حضرت زینب (س)، خواهر امام حسین (ع) نقش بسیار مهمی در عملیات‌ها داشت.

سرانجام سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیرو‌های مردمی عراق (حشد الشعبی) به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ماه سال ۹۸ در حمله هوایی نیرو‌های آمریکایی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

سپاهیان کرمانی و پاسداری در خط مقدم سلامت

سردار حسین معروفی، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان به اقدامات سپاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون اشاره کرد و گفت: پاسداری در خط مقدم سلامت؛ حماسه‌ایست که مانند دفاع مقدس جاودانه است و در حقیقت پاسدار، اصلی‌ترین درخت انقلاب است که ریشه در قیام امام حسین (ع) دارد، این نهاد دیروز در لباس سبز، پاسدار مرز‌های وطن بود و امروز سفید پوش، پاسدار و مدافع سلامت ملت است.

او می‌گوید: سپاه از ابتدای کرونا در کنار کادر درمان بوده و خدمت‌رسانی کرده است که راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون، راه‌اندازی کارگاه‌های جهادی تولید ماسک، حضور بسیجیان در بیمارستان‌ها در کنار کادر درمان و توزیع بسته‌های معیشتی بین آسیب دیدگان از کرونا بخشی از این خدمات بود که در قالب طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا در استان انجام شد.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان گفت: سپاه پاسداران یک نیروی صرفاً نظامی نیست و ماموریتش به جغرافیای ایران اسلامی معطوف نمی‌شود؛ بلکه رسالت سپاه پاسداران گسترش انقلاب اسلامی ایران بوده و در کنار ماموریت‌های نظامی، ماموریت نرم و فرهنگی هم دارد.

به گفته سردار معروفی، فلسفه وجودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اساس اعتقاد قلبی و باور‌های دینی است؛ لذا سپاه در کنار مردم و با مردم است و در همین زمینه در تمام بحران‌ها کنار مردم بوده و خود را فدایی مردم می‌داند.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان می‌گوید: سپاه پاسداران، عباس انقلاب است و اعتقاد داریم اگر دشمن بخواهد به خیمه‌گاه امام و انقلاب برسد باید از عباس بن علی (ع) عبور کند، پس برای خدمت به مردم از هیچ کس اجازه نخواهیم گرفت؛ چرا که مردم را حاکم انقلاب می‌دانیم.

سردار معروفی گفت: برای خدمت به مردم هیچ خط‌کش سیاسی نداریم؛ بنابراین برای ما اصلاً مهم نیست مردم ما به چه کسی رای دادند و از چه جناح و گروهی هستند؛ نگاه سپاه جامع الاطراف است و در رسالت خدمت به مردم مکان، لباس و زمان نمی‌شناسد.

پاسداران کرمانی و حضور در بحران‌ها  

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در تشریح خدمات یک سال گذشته سپاه ثارالله استان کرمان گفت: ما در سپاه مجری و سرباز امام خمینی (ره) هستیم و فرمایشات حضرت آقا را اجرا کردیم.

او می‌گوید: حدود هزار و ۲۰۰ روستای استان کرمان مشکل کمبود آب شرب دارند و برخی از آن‌ها با تانکر آبرسانی می‌شود و برای رفع مشکل کم آبی استان، قرارگاه آبرسانی مرد میدان شهید حاج قاسم سلیمانی تشکیل شده است.  

به گفته سردار معروفی، در جلسات متعدد با خیرین مقرر شده است در مراحل مختلف و در هر مرحله به ۶۳ روستا به نیت سن مبارک حاج قاسم آبرسانی شود و از ابتدای امسال تاکنون به ۳۴۰ روستا آبرسانی شده که بیش از ۸۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

او گفت: تاکنون ۸۵۲ کیلومتر لوله‌گذاری انجام و کانال ایجاد شده است و حدود ۱۷۰ هزار نفر در استان کرمان تا سوم خرداد سال آینده از نعمت آب شرب برخوردار می‌شوند.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه با آبرسانی به این مناطق، مشکل بهداشت مردم نیز برطرف می‌شود، می‌گوید: تا آب مردم در منطقه‌ای تامین نشود، اقدام به مسجدسازی نمی‌کنیم؛ چرا که آب ضرورت طهارت مردم است.

به گفته او هزار و ۷۴۶ پروژه عمرانی و محرومیت زدایی با اعتبار ۷۹ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان از ابتدای امسال در استان کرمان به بهره‌برداری رسیده است.

سردار معروفی گفت: طی یک سال گذشته، ۲۵۹ میلیارد و ۱۱۹ میلیون تومان کمک‌های مؤمنانه در استان در قالب بسته‌های معیشتی توزیع و هزار و ۱۷۹ سری جهیزیه به زوج‌های جوان خانواده‌های نیازمند اهدا شده است.

به گفته او، در این خصوص برای ۸ هزار و ۷۴۲ نفر دوره آموزشی مهارت افزایی در استان برگزار و برای ۲ هزار و ۸۷۲ نفر با اعتبار بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات از طریق بسیج اشتغالزایی شده است.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان گفت: سپاه در سیل جنوب و شرق استان کرمان به کمک مردم شتافت و در فاز اول، امدادرسانی به مردم در دستور کار قرار گرفت که قرارگاه‌های سپاه از قبل آمادگی داشتند.

او می‌گوید: تمام نیرو‌های سپاه در رده‌های مختلف از هوا و فضا، بهداشت و درمان، تیپ مهندسی و گروه‌های جهادی پای کار آمدند و خدمت‌رسانی به مردم در حوزه‌های مختلف آغاز شد و لایروبی خانه‌های مردم سیل‌زده با کمک گروه‌های جهادی در دستور کار قرار گرفت.

سردار معروفی در بخش دیگری از سخنانش، راه نجات کشاورزی جنوب استان کرمان را کشاورزی تجاری دانست و گفت: در سفر رئیس جمهور بحث فوریت ادامه سیل‌بند جیرفت تصویب شد که اقدام جهادی خیلی بزرگی بود.

او می‌گوید: بعد از سیل تاکنون ۶۱.۵ کیلومتر سیل‌بند در منطقه سیل‌زده احداث و ۱۶.۵ کیلومتر مسیر رودخانه‌ها در استان کرمان لایروبی شده است.

به گفته سردار معروفی در ۲۳ نقطه استان طرح کرامت اجرا می‌شود که شش نقطه حاشیه نشین در حاشیه شهر کرمان است.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان می‌گوید: اردوگاه کرامت سپاه فعال است و امسال ۵۸۰ نفر افراد دارای اعتیاد در این اردوگاه ترک داده شدند و برنامه‌ریزی برای اشتغال آن‌ها با کمک شهرداری کرمان در دستور کار است.

سردار معروفی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سند بالادستی نظام است و نباید در حد شعار بماند؛ لذا تمام مسئولان استان باید تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و گفتمان امامین انقلاب اسلامی و مکتب شهید سلیمانی باید عملیاتی شود.

به گفته او، ۳ هزار و ۷۰۰ گروه جهادی در سامانه سپاه ثبت شدند که تاکنون هزار و ۴۰۰ گروه جهادی دارای مجوز شده اند.

مهم‌ترین برنامه‌های سپاه ثارالله استان کرمان در روز پاسدار

سردار معروفی به برنامه‌های سپاه ثارالله استان کرمان به مناسبت هفته پاسدار اشاره کرد و گفت: این نهاد برای بزرگداشت روز پاسدار در استان کرمان برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده که یکی از آن ها، ویژه برنامه بیعت با فرمانده است که در گلزار شهدای کرمان و در جوار مرقد مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود.

او می‌گوید: طی این هفته، رزمایش کمک مؤمنانه و توزیع بسته‌های معیشتی را در برنامه داریم که بر این اساس، آیین توزیع ۱۱۰ سری جهیزیه در استان کرمان انجام می‌شود.

پاسدار را نمی‌توان تنها در جبهه و خط مقدم نبرد و جنگ با دشمن خلاصه کرد؛ بسته به شرایط زمانی، پاسدار می‌تواند با هر اسلحه و لباسی برای ملت و کشور خود پاسداری کند؛ دیروز پاسداران جامه سبز ما با سلاح در مقابل دشمن از مرز‌های میهن دفاع کردند؛ امروز در شرایطی که کشور درگیر دشمنی بیولوژیکی و ویروسی خطرناک با نام کرونا است، پاسداری معنای دیگری دارد.

گزارش از آذر عسکرپور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.