سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمدی:

۱۲ دشت چهارمحال و بختیاری ممنوعه است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: این استان ۱۲ دشت آبخیز دارد که ۸ مورد آن ممنوعه و ۴ مورد دیگر ممنوعه بحرانی است.

آقای احمدی به مناسبت در پیش رو بودن هفته منابع طبیعی در خطبه‌های نماز جمعه گفت: منابع طبیعی به عنوان ثروت‌های ملی یک کشور محسوب می‌شوند، همانگونه که نسل‌های گذشته این منابع را مدیریت و حفاظت کردند ما هم همین تکلیف و وظیفه را داریم تا به خوبی از این منابع حفاظت کنیم.

عرصه‌های منابع طبیعی را سه پدیده تهدید می‌کند، شرایط آب و هوایی و اقلیم به وجود آمده، دخالت بی رویه انسان با قطع جنگل و تخریب مراتع و آفات و امراض جنگل‌ها و منابع طبیعی ما را با خطر مواجه کرده است.


بیشتر بخوانید


همانگونه که امروز با تنش آبی مواجه هستیم اگر همین رویه در منابع طبیعی ادامه داشته باشد طی چند سال آینده نیز این منابع خدادادی هم از دست خواهد رفت.

منابع طبیعی هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد، وقتی بهره برداری بی رویه داشته باشیم تهدید و اگر به خوبی از آن‌ها حفاظت کنیم در بحث تولید و اشتغال می‌تواند فرصت عالی برای جوامع محلی باشد.

عرصه‌های طبیعی اگر اصولی و کارشناسی مدیریت و بهره برداری شوند، در زندگی جوامع محلی ما بسیار موثر و مفید خواهند بود.

یگان حفاظت منابع طبیعی به صورت مستمر گشت‌هایی را در عرصه‌ها و جنگل‌ها انجام می‌دهد و با متخلفین برابر قانون برخورد می‌کند و جوامع محلی می‌توانند کمک شایانی در این حوزه به یگان حفاظت بکنند.

تفکیک و جداسازی مالکیت دولت از مالکیت خصوصی یکی از وظایف این اداره کل است که حدود ۹۷ درصد منابع طبیعی به نام دولت ضبط و سند خورده است.

منابع طبیعی به عنوان بستر توسعه استان محسوب می شود و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تخصیص اراضی ملی به دستگاه های متولی، زمینه ساز اجرای طرح های مختلف کشاورزی و صنعتی و تامین زمین مورد نیاز مسکن روستایی و شهری شده است.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ دشت آبخیز دارد که ۸ دشت آن ممنوعه و ۴ دشت دیگر ممنوعه بحرانی هستند.

تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ سازه آبخیزداری در استان اجرا شده است که این سازه‌ها به فرونشست آب و احیای سفره‌های زیرزمینی کمک فراوانی می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.