سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در استان همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در سطح استان همدان کاشته می‌شود.

اسفندیار خزایی گفت: کاشت نهال از سوی استاندار و نماینده، ولی فقیه در استان، کاشت نهال به جای سبزه توسط شهرداری، بهره برداری از طرح‌های آبخیزداری، افتتاح خیابان جنگلبان، رژه خودرویی یگان حفاظت، پویش بذرکاری جنگلی در کوهستان الوند، کاشت نهال در مناطق و شهرک‌های صنعتی از مهمترین برنامه‌های این هفته است.

روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری جلسه‌ای برگزار شد.

او گفت: غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا و کاشت یک هزار نهال به نام شهدای استان از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در استان همدان اجرا می‌شود.

خزایی در ادامه گفت: یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در استان همدان یافت می‌شود که انرژی بسیار زیادی برای حفظ آن گذاشته شده است.

او گفت: استان همدان بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار ذخیره‌گاه گیاهی دارد که ۶۲ هکتار آن به تازگی افزوده شده است.

خزایی گفت: در طول سه سال گذشته، سالانه یک هزار هکتار جنگلکاری به صورت زراعت چوب، به منابع طبیعی استان همدان اضافه شده و در این مدت در حوزه مرتع، هر سال ۲ هزار هکتار به محدوده منابع طبیعی این استان اضافه شده.

او گفت: با مشارکت صندوق توسعه ملی، در حوزه آبخیزداری ۸۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و همچنین حدود ۶۲ میلیارد تومان در حوزه پویش بذرکاری مناطق مختلف استان اختصاص یافته.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدای استان گفت: سالانه نزدیک به ۳۰ هزار هکتار در حوزه آبخیزداری استان عملیات اجرا می‌شود که جلوگیری از وقوع سیل، ذخیره آب، جلوگیری از فرسایش خاک و کمک به تولید مراتع گیاهی مهمترین رهاورد آن است.

او گفت: در استان همدان به دنبال ایجاد رطوبت برای بهسازی محیط طبیعی و پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی برای ذخیره آب هستیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: به پایان رساندن کاداستر اراضی ملی (تعیین محدوده و مالکیت زمین‌ها) مهمترین دستاورد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان امسال بود.


خزایی گفت: استان همدان به ۲۵ بلوک حفاظتی تقسیم شده است و با استفاده از نیرو‌های متخصص و ماشین‌آلات و دستگاه‌های تخصصی، منابع طبیعی آن حفظ می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: متوسط آتش سوزی در حوزه منابع طبیعی استان تا سال ۱۳۹۵ حدود ۵۰۰ هکتار بود که اکنون در سال ۱۴۰۰ به ۵.۵ هکتار کاهش یافته است.


خزایی گفت: استان همدان چهار حوزه آبخیزداری، قره چای، گاماسیاب، سفیدرود و گاورود را دارد که سرچشمه آن داخل استان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.