سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وجود ۳۴۶ گونه جانوری وحشی در آذربایجان شرقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از وجود ۳۴۶ گونه جانوری وحشی در استان خبر داد.

آقای عباس نژاد به مناسبت ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش که با شعار "بازیابی یا احیای گونه‌های کلیدی برای بازسازی بوم سازگان" نامگذاری شده است با اشاره به وضعیت گونه‌های جانوری وحشی در آذربایجان شرقی گفت: در استان ۵۲ گونه پستاندار، ۲۲۵ گونه پرنده، ۳۷ گونه خزنده، ۶ گونه دوزیست و ۲۷ گونه ماهی داریم.

 عمده‌ترین گونه‌های پستاندار و پرندگان حمایت شده یا کمیاب که در چتر حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارند شامل مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی، سیاه گوش، گربه وحشی و پرندگان حمایت شده‌ای همچون سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شکاری و طیف وسیعی از پرندگان کوچک (پاسری فرمها) هستند.

 مطالعات احیای نسل مارال به عنوان یکی از گونه‌های جانوری منقرض شده از سال ۷۴ در آذربایجان شرقی شروع و ۷ راس مارال از سایت حفاطتی گلستان به این منطقه حفاظت شده انتقال داده شد و پس از افزایش جمعیت مارال ها، وسعت این منطقه به ۱۸۶ هکتار افزایش یافت و اکنون این سایت میزبان ۲۶ راس مارال است.

 زیستگاه‌های آبی مهم و با ارزشی در این استان وجود دارد که تالاب بین المللی قوریگل و تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه نظیر تالاب قره قشلاق، شامات و زیستگاه‌های حاشیه ارس و دریاچه‌های پشت سد‌ها و ۲۶ تالاب حائز اهمیت دیگر که مامن پرندگان متنوع و حمایت شده درحال انقراض و آسیب پذیر است.

 روز حیات وحش  فرصتی منحصر به فرد برای پاسداشت از حیات وحش کشورمان با تمام تنوع و زیبایی‌هایش است.

باید دست در دست هم برای حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های ارزشمند کشورمان همت گماریم و تعارضات موجود بین انسان و محیط را به حداقل برسانیم تا برای نسل آتی، سرزمینی با میراث طبیعی گرانبها به ارث بگذاریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.