سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقف ۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی برای دانشگاه بیرجند

خانواده شریف ۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی را برای مجموعه موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند وقف کردند.

شاطری عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند گفت: ۴۸۰ جلد کتاب نفیس از دوره قاجار تا اواخر پهلوی اول در چهار نسل این خاندان جمع آوری و حفظ شده است که قدیمی‌ترین نسخ خطی و کتب چاپ سنگی مربوط به کتابخانه مرحوم آقا سید ابوطالب مجتهد قاینی پدر خانم آیت ا...محمدرضا شریف است.

او گفت:همچنین بخشی از کتاب‌ها از کتابخانه و برخی نیز تألیفات آقا سید ابوتراب مجتهد مشهور به انوار از علمای بزرگ بیرجند و فرزند آقا سید ابوطالب مجتهد است.

شاطری گفت:در مجموعه سوم عمده کتاب‌ها مربوط به آیت الله آقا محمد رضا شریف مشهور به شریعت‌مدار است که در حین تحصیل در حوزه‌های نجف، مشهد و اصفهان ابتیاع شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند موضوع کتب این مجموعه غنی را در حوزه دین، معارف، تاریخ، حقوق، جغرافیا و ادبیات برشمرد

او گفت: از ۴۸۰ جلد کتاب اهدایی ۲۲۰ نسخه چاپ سنگی و ۶۵ نسخه خطی و دستنویس است و ۱۹۵ نسخه از این کتب چاپ جدید است که برخی از کتاب‌ها مربوط به نویسندگان بیرجندی است که دیوان اشعار گلزار سعیدی و تفسیر سوره توحید بخشی از کتب این مجموعه غنی را تشکیل می‌دهد.

شاطری می گوید: بخش دیگری از این مجموعه نفیس شامل کتب مرحوم محمدحسن شریف آزاده از بزرگان و صاحبنظران و دومین فرماندار شهر بیرجند است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند گفت: کتب وقفی در آینده اسکن خواهد شد و از طریق کتابخانه الکترونیک در اختیار علاقمندان و دانش‌پژوهان قرار خواهد گرفت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.