سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روسیه از دوستانش به ویژه چین قدردانی کرد

مسکو از کشور‌هایی که از روسیه در عملیات نظامی به اوکراین حمایت کرده‌اند به ویژه چین قدردانی کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در گفتگو با شبکه تلویزیونی و خبری «روسیا یک» (Rossiya ۱) گفت در حالی که موج تحریم‌های کشور‌های غربی و به ویژه آمریکا در راه است روسیه هنوز در عرصه بین المللی تنها نیست.

او در پاسخ به پرسش خبرنگارانی که از او پرسیدند «آیا مسکو با وجود وضعیت اوکراین، هنوز دوستان فراوانی دارد یا خیر؟»، این مقام به ویژه با اشاره به وجود شریک و متحدی مانند چین، پاسخ مثبت داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «معلوم است که پاسخ ما مثبت است. به واکنش غول‌های جهان نگاه کنید. کسانی که ادعای غول (بودن) ندارند، اما غول‌های واقعی اند؛ به ویژه چین.»

در ۲۷ فوریه، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در یک گفتگوی تلفنی با همتای آلمانی خود، مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه روسیه اعلام کرده بود.

بار‌ها دولت پکن نیز انگشت اتهام را متوجه مسئولیت واشنگتن در تشدید تنش‌ها قرار داده است. در ۲۶ فوریه، ژائو لیجیان, سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین، دوباره یک کاریکاتور را پخش کرد که نشان می‌داد عمو سام (کنایه از آمریکا) روی آتش اوکراین بنزین می‌ریزد.

نماینده چین در سازمان ملل متحد، در روز‌های پایانی فوریه گفت نگرانی‌های امنیتی مشروع روسیه را درک می‌کند و از رای دادن به قطعنامه محکومیت حمله نظامی گسترده روسیه به خاک اوکراین، خودداری می‌کند.

افزون بر چین، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نیز در گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت حمله نظامی گسترده روسیه به خاک اوکراین، با هدف تصحیح تاریخ و بازگرداندن تعادل پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است و در این مسیر کشور او در کنار روسیه ایستاده است.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، نیز در ۲۳ فوریه، اطمینان داد که کشورش در کنار پوتین و روسیه در این بحران قرار می‌گیرد.
کاراکاس پس از آن نیز تهدید‌هایی را که نقض توافق‌های مینسک متوجه روسیه می‌کند محکوم کرد. به گفته مقامات اجرایی ونزوئلا، موارد نقض این توافقنامه مربوط به ناتو و آمریکاست.

از نظر اقتصادی نیز حمایت‌هایی از روسیه در طول این مدت صورت گرفته است. عربستان سعودی به عنوان نمونه بر تعهد و پایبندی خود به گروه نفتی اوپک پلاس (اوپک+)، متشکل از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و کشور‌های متحد غیر عضو آن به ویژه روسیه تاکید کرد.

در اروپا نیز سیاست اعمال تحریم‌ها با مخالفت‌هایی همراه شده است. انگلیس از این بیم دارد که تحریم‌ها باعث افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه نفت، گاز و سوخت شود.

در همین زمینه ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، یادآور شد که کشورش تا ۴۵ درصد به گاز روسیه وابسته است. به گزارش روزنامه ”تلگراف“، رم همچنین خواستار این بود که کالا‌های لوکس ایتالیایی از شمول تحریم‌ها معاف شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
عمو پوتین جان چین که در شورای امنیت رای ممتنع داد! آها یادم نبود شما به حداقل ها هم راضی هستی
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
با سلام پیروزی یا عقب نشستن روسیه بر کل دنیا تاثیر میگزارد اگر غرب موفق بشود فصه تایوان برای همیشه برعلیه چین حل خواهد شد و بعد دوباره میایند سراغ ما با غرور پیروزی بر روسیه و چین در غیر اینصورت و پیروزی روسیه طومار غرب برای همیشه و همه جا در هم خواهد پیچید