مدیرعامل شرکت سایپا گفت: از سال ۹۰ مدیران ارشد وقت تصمیم گرفتند سرمایه این شرکت از مسیر تحقیق و توسعه به مسیر سرمایه گذاری در سهام تغییر پیدا کند. در همان بازه زمانی بخشی از مسیر ما برای تولید و توسعه وارد بازار سهام شد.
در سال۱۳۹۰ سه شرکت سرمایه گذاری کارنان، رنا و سایپا در سایپا به وجود آمد که سهام را خریداری کردند.
تیموری گفت: این اولین انحراف خودروسازی است زیرا اکثر کشورها پول خود را صرف تولید و توسعه میکنند، بعد میگوییم که چرا تعامل با دانشگاه شکل نمیگیرد.
از سال ۹۰ استانداردهای ۵۵ گانه از سوی سازمان استاندارد اعمال شد ولی چون سرمایه گذاری درستی نشد، وابستگی ما به خارج از کشور بیشتر شد.
به گفته او قیمت، کیفیت و تحویل با خوابیدن خودرو در کف پارکینگها با افت مواجه شده است. در همه کشورها ما شاخص نرخ امور مستقیم داریم یعنی از تولید وارد مصرف میشود؛ از این بابت ۱۲ تا ۱۳ هزا میلیارد تومان فروش از دست رفته داشتیم.
تیموری گفت: وقتی خوردها در پارکینگها انبار میشود ما به خودروسازها بدهکار میشویم، البته سهامداران هم یک ضرر هنگفت متحمل شدند. خیلی از قطعات را هوایی حمل میکنیم؛ این نحوه تولید نمیتواند تولید اقتصادی باشد.
مدیرعامل شرکت سایپا معتقد است با تکیه بر علم دانشگاهیان میتوان در یک پروژه، صفر تا صد مشکلات خودرو را بررسی و عیب یابی کرد.
الگوی ارتباط با دانشگاه در صنایع خودروسازی نیازمند تغییر است
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی میگوید: اگر در صنایع خودرو سازی، همکاری بین دانشگاه و صنعت تحقق یابد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
حسن کریمی مزرعه شاهی معتقد است باید شیوه و الگوی ارتباط با دانشگاه در صنایع خودروسازی تغییر کند.
بیشتر بخوانید