سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترفندهای کلاهبرداران اینترنتی

«برنده شده‌اید» ترفند کلاهبرداران اینترنتی است، به خصوص وقتی شما را پای دستگاه خودپرداز کشانده یا با دریافت شماره کارت بانکی و کد فعالسازی در یک لحظه، حساب بانکی‌تان را خالی می‌کنند.

«با تمام ادعایی که به زرنگی خودم داشتم گول خوردم و حسابم هک شد؛ آن هم به راحتی یک لیوان آب خوردن».

نفسی چاق می‌کند و می‌گوید: قبلاً وقتی خبر‌ها و هشدار‌های پلیس فتا را می‌دیده و می‌خواندم همیشه با خودم فکر می‌کردم که چقدر تکرار می‌کنند؛ چقدر هشدار می‌دهند؛ اما بعد دیدم که خود من که هزار بار این پیام‌ها را دیده و خوانده بودم در لحظه عمل همه چیز را از یاد بردم و مثل آدمی که مسخ شده باشد بی، چون و چرا تمام آنچه را که کلاهبرداران می‌گفتند و می‌خواستند اجرا کردم تا در نهایت برسم به اینجا_ پلیس فتا_ و پیگیر کلاهبرداری و خالی شدن حساب بانکی ام باشم.

پرونده اول: پیامک واریز هزینه سفر به عتبات هرگز نیامد/ حسابم در یک لحظه خالی شد!

از شیوه کلاهبرداری می‌پرسم که می‌گوید: دو روز پیش تماس گرفته و گفتند که از رادیو جوان هستند و من برنده کمک هزینه سفر عتبات شدم! اعلام هم کردند که پخش زنده است و باید صحبت کنید؛ حتی گفتند که لطفا گفتگو را با بسم الله الرحمن الرحیم شروع کنید و حرف‌های غیر مرتبط هم نزنید، چون روی آنتن هستید.

اینقدر فضاسازی خوبی کردند که باورم شد راست می‌گویند؛ مثلا بعد از برقراری ارتباط اعلام کردند که مدیر عامل همراه اول در استودیو حضور دارند و شما به عنوان برنده هر پیامی دارید به همراه اول بزنید.

خلاصه کلی مقدمه چینی کردند و بعد هم گفتند گوشی دستتان باشد برای نحوه واریز جایزه که مثلا من مجدد وصل شدم به اپراتور، در این بین چند بار پیام احراز هویت برایم آمد که برایشان خواندم در نهایت وقتی که اعلام کردند مبلغ به حسابتان واریز شد و تماس قطع شد با پیامک خالی شدن حسابم مواجه شدم نه واریز کمک هزینه سفر به عتبات!

پرونده دوم: برنده شدن در قرعه کشی بهانه بود/ کلاهبرداران ۱۳۰ میلیون تومان دزدیدند!

در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا و ارائه مرجوعه قضایی مبنی بر برداشت یک میلیارد و سیصد میلیون ریال از حساب وی، رسیدگی به پرونده بصورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

پس از حضور شاکی و انجام تحقیقات، مشخص شد فردی ناشناس با او تماس گرفته و او را برنده قرعه‌کشی اعلام کرده است و با بکارگیری مهندسی اجتماعی پس از جلب اعتماد، رمز پیامک شده به شاکی را بدست آورده و لحظاتی بعد شاکی متوجه سرقت یک میلیارد و سیصد میلیون ریالی از حساب بانکی خود می‌شود.

در ادامه با انجام اقدامات فنی و تخصصی کارشناسان پلیس فتا عامل کلاهبرداری شناسایی شد؛ همچنین پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

پرونده سوم: دستگیری کلاهبرداران واتس‌آپی/ تنظیم عکس پروفایل با آرم صدا و سیما!

در پی ارجاع شکوائیه‌های متعدد از سوی شهروندان به پلیس فتا، مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی از طریق تماس واتساپی افراد ناشناس با ترفند برنده شدن در قرعه کشی مسابقات برنامه‌های صدا و سیما و به لحاظ حساسیت موضوع، شناسایی و دستگیری متهمان به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

پس از اخذ اظهارات شاکیان و بررسی‌های فنی و تخصصی معلوم شد این کلاهبرداران به صورت یک باند سازمان دهی شده، از طریق اپلیکیشن واتساپ با شاکیان تماس گرفته و برای جلب اعتماد قربانیان، آرم پروفایل واتساپ خود را به آرم صدا و سیما تغییر داده تا اشخاص هنگام دیدن این آرم از واقعی بودن ارتباط تلفنی از سوی صداو سیما یا نهاد مربوطه اطمینان حاصل کنند که در ادامه با بررسی‌های فنی و شیوه شگرد‌های خاص پلیسی متهمین به هویت‌های معلوم در یکی از استان‌های همجوار مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی قضایی، تعداد چهار متهم دستگیر شدند.

متهمان در بازجویی‌های اولیه منکر هرگونه بزه ارتکابی می‌شدند، اما پس از مواجهه با مستندات و مدارک جمع‌آوری شده از سوی کارشناسان به جرم خود اعتراف و بیان داشتند که با ایجاد فضایی شبیه استودیو برنامه‌های زنده صدا و سیما و با ترفند برنده شدن در قرعه‌کشی و به بهانه پرداخت مبلغ جایزه، به اطلاعات کارت بانکی و اینترنت بانک قربانیان دسترسی پیدا کرده و اقدام به سرقت وجوه کارت بانکی افراد می‌کردند.

پرونده چهارم: دستگیری کلاهبردار ۴۰۰ میلیون تومانی/ خرید طلا و موبایل با وجوه سرقتی

با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا و اعلام اینکه از حساب وی به صورت غیرمجاز برداشت صورت گرفته است، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران این پلیس قرارگرفت.

شاکی بابیان اینکه فرد کلاهبردار از طریق تلفن با وی تماس گرفته و اعلام داشته است در قرعه‌کشی همـراه اول بـرنـده سفـر عتبـات عالیات شده، وی را پای دستگاه عابر بانک کشانده و با اخذ رمز حساب کاربری اقدام به فعال‌سازی اینترنت بانک کرده و پس از چند دقیقه حساب بانکی وی را به‌طور کامل خالی کرده است.

در ادامه کارشناسان پلیس فتا با بررسی‌های فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرم در فضای مجازی را دریکی از استان‌های غرب کشور شناسایی کنند و با توجه به اهمیت موضوع تیمی متخصص از کارشناسان به استان موردنظر اعزام شده و در تحقیقات متوجه شدند که با وجوه سرقتی از طلافروشی و موبایل فروشی‌های سطح شهر خرید انجام شده است.

در نهایت کارآگاهان پلیس با تحت نظر گرفتن شبانه‌روزی محل‌هایی که احتمال مراجعه مجدد متهم می‌رفت، وی را دستگیر کردند.

متهم در تحقیقات به عمل آمده ابتدا منکر بزه انتسابی شد، اما در مواجهه با ادله غیرقابل‌انکار اذعان داشت که در ازای دریافت روزانه ۵ میلیون ریال از متهم اصلی به فروشگاه‌ها و طلافروشی‌های سطح شهر مراجعه و کالا‌های خریداری‌شده را نیز تحویل همان شخص داده است.

در ادامه کارشناسان پلیس فتا مخفیگاه و محل تردد متهم را مورد شناسایی قرار داده و با تنگ کردن عرصه بر او در یک عملیات پلیسی متهم اصلی دستگیر شد.

در نهایت با بررسی‌های تخصصی و اطلاعاتی صورت گرفته مشخص شد علاوه بر شاکی اولیه، فرد مجرم اقدام به سرقت از ده‌ها نفر با همین روش و شگرد کرده که با تماس با آن‌ها، تاکنون ۳۳ نفر اقدام به شکایت کرده و مبلغ کلاه‌برداری به ۴ میلیارد ریال رسیده است.

پلیس فتا: ترفند تازه کلاهبرداران اینترنتی، دریافت اطلاعات کارت و حساب بانکی است

سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به ترفند تازه کلاهبرداران تلفنی اشاره و اظهار داشت: در شیوه جدید کلاهبرداری تلفنی مجرمین به جای اینکه افراد را به سمت دستگاه خودپرداز ببرند و بدین صورت انتقال وجه را انجام بدهند سعی می‌کند با دریافت اطلاعات این کار را انجام دهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: مجرمان با دریافت اطلاعاتی اعم از شماره کارت بانکی و کد فعالسازی یا اپلیکیشن اینترنت بانک و موبایل بانک و یا استفاده از نرم افزار‌هایی نظیر آپ یا هفت هشتاد یا نرم افزار‌های دیگر خدمات مالی با شماره تلفن خود فرد قربانی آن‌ها را فعال کرده و کد فعال سازی را نیز به روش تلفنی و با مهندسی اجتماعی از قربانی دریافت می‌کنند.

وی افزود: کلاهبرداران سایبری در ادامه نرم افزار مالی را روی موبایل خود نصب کرده و با در اختیار داشتن شماره کارت قربانی که از ابتدا از وی گرفته‌اند تراکنش مالی را انجام می‌دهند؛ برای گرفتن‌رمز‌پویا هم با همان چرب زبانی اقدام کرده و به صورت تلفنی از فرد می‌خواهند رمزی را که برایش پیامک شده بخوانند و به این ترتیب حساب بانکی افراد را خالی می‌کنند.

سرهنگ رجبی گفت: این شیوه جدید‌ترین روشی است که کلاهبرداران در تماس‌های تلفنی برای کلاهبرداری از حساب‌های بانکی افراد استفاده می‌کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به شهروندان توصیه کرد: گاهی اوقات این تماس‌ها و پیامک‌ها تحت عناوین مختلفی نظیر برنامه‌های مطرح رادیویی و تلویزیونی و یا اپراتور‌های تلفن همراه صورت می‌گیرد که در مواجهه با اینگونه تماس‌ها افراد باید هوشیار بوده و به هیچ وجه رمزی را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.

وی گفت: افراد دقت داشته باشند وقتی فردی در قرعه‌کشی شرکت نکرده، برنده هم نخواهد بود؛ پس مطمئن باشند که این شگرد مجرمین سایبری برای کلاهبرداری مالی است.

سرهنگ رجبی از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه جرایم در فضای مجازی موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ و یا وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی به کارشناسان پلیس فتا اطلاع دهند.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.