سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بذرافکن:

مکتب اسلام بهترین منبع برای تربیت مفهوم شهروندی است

معاون ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: از مباحث شهروندی رضایت کامل وجود ندارد و مکتب اسلام بهترین منبع برای تربیت مفهوم شهروندی است.

مجید بذرافکن در نخستین همایش ملی «تربیت شهروندی کودکان» که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: باید گامی در راستای پیشرفت این مفهوم برداریم چراکه اگر معلمان خوبی داشته باشیم قطعا دانش‌آموزان و دانشجویان خوبی هم خواهیم داشت.

او با تاکید بر مبانی فلسفی و ریشه‌ای این موضوع، گفت: برای کسانی که ریشه‌های عقیدتی قوی دارند و ابدیت را می‌بینند، دنیا دار آزمایش است پس ابدیت خود را به دنیا نمی‌دهند و خلاف اصول شهروندی که آموزه‌های آن در اسلام آمده عمل نمی‌کنند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: کسی که مبانی و ریشه‌های هستی، انسان و ارزش‌ها را بشناسد هرگز حاضر نمی‌شود به خطا برود و مکتب اسلام به دنبال تربیت چنین انسان‌هایی است تا بتواند یک شهروند باشد و با تمام وجود در راه درست حرکت کند.

بذرافکن گفت: اگر انسان اعتقاد داشته باشد که به سمت خدا برمی‌گردد هر گز حاضر نیست که شهروند بدی باشد و باید این مفاهیم را در جامعه به کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان آموزش دهیم و این مفاهیم را در وجود آن‌ها نهادینه کنیم.

محبوبه البرزی، دبیر علمی همایش و دبیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز نیز گفت: شهروندی یک صفتی است که برای تک تک افراد وجود دارد و اگر دیر نسبت به ایجاد این صفت اقدام شود در عصر دیجیتال شهروند ملی در مفهوم شهروند جهانی هضم می‌شود.

او گفت: باید کودکان براساس باورها، عقاید و ارزش‌های ملی تبدیل به شهروند ملی شوند سپس این شهروند ملی به عرصه جهانی عرضه شود نه اینکه در مفهوم جهانی و مجازی غرق شود بدون اینکه هویت ملی و دینی در وی شکل گرفته باشد.

دبیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز گفت: به صورت پراکنده در رشته‌های مختلف مفاهیم شهروندی مطرح شده، اما جایی که هم‌اندیشی مفاهیم شهروندی در آن صورت بگیرد تاکنون وجود نداشته است.

به گفته او، جایی که چگونگی اصول آموزش شهروندی در آن مطرح شود، تاکنون وجود نداشته است و در همین راستا قطب علمی تربیت اصول و مفاهیم شهروندی با این هدف در دانشگاه شیراز کار خود را آغاز کرد.

البرزی با بیان اینکه عصر دیجیتال انسان‌های هوشمند می‌خواهد، گفت: در این فرایند قرار است که کودکان و نوجوانان انسان‌های هوشمند، مسئولیت پذیر و همدل باشند و کودک و دانش‌آموز اگر به جامعه خود احساس تعلق نداشته باشد نمی‌تواند مسئولیت پذیر و همدل باشد.

او با بیان اینکه براساس این ایده قطب علمی فرهنگ شهروندی دانشگاه شیراز تشکیل شد و نخستین اقدام این بود که به جامعه هدف این اصول آموزش داده شود، گفت: در این مسیر آموزش و پرورش نخستین پایه و شهرداری و مدیریت شهرداری از ارگان‌های مهم است.

دبیر علمی نخستین همایش ملی تربیت شهروندی کودکان با اشاره به برگزاری بیش از ۳۰ ویبنار و ۵۰ کارگاه آموزشی و هدایت پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی در راستای این هدف، گفت: ۱۷۰ چکیده مقاله به همایش ارسال شده، ۹۰ مقاله برای ارائه اصل مقاله پذیرفته شد و در نهایت ۱۸ مقاله برای درج در همایش، ۱۱ مقاله پوستر و ۱۰ مقاله به صورت سخنرانی پذیرفته شد.

البرزی با تاکید بر اینکه به دنبال هم‌اندیشی برای ترویج مفهوم شهروندی هستیم، گفت: مفهوم شهروندی در نهج‌البلاغه و فلسفه ما وجود دارد و ما در این همایش تلاش می‌کنیم این مفاهیم بیان شود.

رئیس بنیاد نخبگان فارس نیز این همایش را باز شدن یک پنجره جدید که از یک منظر علمی به مفهوم شهروندی توجه می‌کند، دانست.

او گفت: تصور کلی و عمومی بر این است که آموزش و پرورش به کودکان و جوانان کمک کند تا شهروندانی مسئول و فعال در امور شهروندی و اجتماعی باشند، قابل اتکا و با عزت نفس تربیت شوند و در جامعه اثرگذار باشند.

حبیب شریف، با بیان اینکه مجمع خیرین نخبه‌پرور و بنیاد نخبگان هر دو با هدف شناسایی و هدایت استعداد‌ها تشکیل شده است، گفت: این اهداف نقش مهمی در تربیت شهروندی دارد.

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.