سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحلیلگر روسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف پوتین اشغال کی‌یف نیست/ زلنسکی باید سرکوب روس‌تبارهای شرق‌نشین را متوقف کند

«لئونید ساوین» پژوهشگر روسی تاکید کرد که غرب به ویژه آمریکا در نخستین روز‌های جنگ اوکراین به خوبی متوجه شد قادر به رویارویی مستقیم با روسیه نیست.

جنگ در روز‌های اخیر در اوکراین به اوج خود رسیده است. نیرو‌های روسی رسماً وارد بخش‌هایی از اوکراین شده اند و درگیری‌ها در خیابان‌های کی یف ادامه دارد. ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که مسکو چاره‌‌ای بغیر از حمایت از شرق‌نشین‌های روسی‌تبار اوکراین نداشته است. نیروی نظامی روسیه برای مختل کردن قوه نظامی اوکراین، عملیات خود را به شهر‌های دیگری همچون کی‌یف و بندر اودیسه در جنوب کشور، کشانده‌اند. باشگاه خبرنگاران جوان جهت بررسی علت‌های وقوع جنگ از یک سو و همچنین آینده نزاع در محدوده شرق اروپا به سراغ یکی «لئونید ساوین» از پژوهشگران روسی رفته، در ادامه مشروح مصاحبه از پیش چشمانتان می‌گذرد:

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا پوتین تصمیم به اجرای عملیات نظامی به اوکراین گرفت؟

لئونید ساوین: گفته پوتین در روز‌های اخیر مبنی بر اینکه او چاره‌ای جز حمله به اوکراین نداشت کاملاً واضح است. چون اوکراین به شدت از سوی غرب به ویژه آمریکا حمایت می‌شود. این کشور به شدت توسط حامیان آمریکا و خود واشنگتن مسلح شده است. اگر روسیه این اقدام را انجام نمی‌داد ممکن بود این کشور در آینده تهدیدی جدی برای مسکو محسوب شود. اوکراین می‌توانست در آینده‌ای نه چندان به خط قرمز‌های روسیه تعدی کند برای همین با در نظر گرفتن همین موارد پوتین باید به اوکراین حمله می‌کرد.

 پوتین قبلاً هشدار داده بود اگر نیرو‌های نظامی اوکراین سلاح‌ها را زمین بگذارند به این کشور حمله نخواهد کرد. هدف اصلی این حمله مقابله با مسلح شدن اوکراین و قطع دست غربی‌ها از دخالت در این کشور بوده است. بعد از کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین، دولت اوکراین طرح‌های جدیدی برای پیوستن به ناتو در سر داشت و با گروه‌های نئوناتو ارتباط گرفت. در آن زمان دولت اوکراین شروع به سرکوب نیرو‌های خود کرد. روسیه برای تغییر سیاست‌ها در اوکراین بیش از ۸ سال صبر کرد و حاضر به بستن توافقنامه دونباس شد. روسیه اگر می‌خواست به اوکراین حمله کند و شهروندان این کشور را مورد حمله قرار دهد زیر بار این توافقنامه نمی‌رفت. این عملاً راهی بود تا شاید اوکراین دست از سرکوب مردم در شرق اوکراین بردارد. اوکراین در این ۸ سال بیش از ۴ هزار شهروند اوکراینی را در این مناطق به خاک و خون کشیده است. برای همین حمله روسیه به اوکراین تنها به خاطر این انجام شد که می‌خواست مقابل این رویکرد نظامی اوکراین در قبال مخالفان بایستد.

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما درباره عدم واکنش متناسب آمریکا و ناتو به جنگ اوکراین چیست؟

لئونید ساوین: من فکر می‌کنم غرب هرگز تصور نمی‌کرد روسیه بتواند تا این حد در حملات نظامی خود به اوکراین موفق باشد و پیشرفت‌های خوبی به دست بیاورد. در همین چند روز اگر دقت کرده باشید نیروی نظامی اوکراینی نتوانستند در مقابل روسیه مقاومت چندانی بکنند. آن‌ها خیلی خوب می‌دانند که نمی‌توانند به طور مستقیم وارد جنگ با روسیه شوند. روسیه یکی از کشور بزرگ در زمینه انرژی هسته‌ای است و غربی‌ها خوب می‌دانند مسکو می‌تواند در صورت نیاز از این توانایی خود استفاده کند.

علی رغم اینکه سال‌ها اوکراین از سوی غربی‌ها حمایت شد و سلاح‌های مختلفی در اختیار این کشور قرار گرفت، ولی باید بگویم در حال حاضر که زمان اصلی برای حمایت است هیچ کشوری جرئت این کار را ندارد. غربی تنها در این سال‌ها تلاش کردند تا اوکراین را تا دندان مسلح کنند تا مقابل روسیه بایستد وگرنه همان طور که از صحبت بایدن هم در این چند روز اخیر مشخص است آن‌ها توان رویارویی با روسیه را ندارند.

امیدوارم در همین چند روز آمریکایی‌ها و دوستان غربی شان متوجه شده باشند که روسیه کشوری نیست که زیر بار حرف زو برود و تهدید کردن مسکو هیچ نتیجه‌ای برای آن‌ها به همراه نخواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان: آینده جنگ اوکراین را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ 

لئونید ساوین: قطعاً روسیه به دنبال تصرف کل اوکراین نیست. همان طور که پوتین هم اعلام کرد روسیه جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می‌شناسد. مسکو فقط به دنبال آزادسازی این مناطق است برای اینکه بسیاری از مناطق در این دو قسمت توسط دولت اوکراین تصرف شده؛ برای همین روسیه به دنبال قطع کردن ارتباط اوکراین با این بخشهاست. بخش‌هایی که در گذشته جزئی از اوکراین بودند و الان مناطقی مستقل هستند. ولادیمیر پوتین بار‌ها تاکید کرده است ما نیازی به تصرف کل اوکراین نداریم و هدف ما این نیست. تنها هدف این جنگ آزادسازی مردم این دو جمهوری از دست دولت اوکراین است.

باشگاه خبرنگاران جوان: تحریم‌های غرب تا چه اندازه جدی هستند و روسیه چه راهکاری برای مقابله با آن‌ها دارد؟

لئونید ساوین: مسکو به این تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا عادت دارد و می‌تواند همیشه راه حلی برای آن‌ها پیدا کند. همان طور که در سال ۲۰۱۴ توانست به خوبی مقابل تحریم‌های آمریکا بایستد. در همان سال‌ها هم آمریکا و انگلیس تحریم‌های زیادی را علیه مسکو اعمال کردند، ولی روسیه و دولت پوتین به خوبی توانست با آن‌ها مقابله کند و راه‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها پیدا کند. در آن سال‌ها غرب به گفته خودش بخش‌های زیادی از روسیه از جمله صنعت، بخش‌های مالی و تجاری و نیز بخش‌های نظامی را تحریم کرده بود. به نظرم ما به خوبی می‌توانیم از سایر کشور‌های جهان که تحت تحریم‌های سخت آمریکا هستند درس بگیریم مانند برخی کشور‌های آفریقایی، آسیایی و حتی بخش‌هایی از کشور‌های آمریکایی. دولت روسیه بسیار مشتاق است ارتباطات خود را با این کشور قوی‌تر کند و مراودات بین المللی خود را گسترش دهد. ما امیدواریم این حمله نظامی به سرعت پایان یابد و دولت اوکراین متوجه اشتباهات گذشته خود شود و دست از سرکوب مردم در بخش‌های شرقی این کشور بردارد.

مصاحبه و تنظیم: سمیه خلیلی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
من اخبار جنگ ر هم از منابع اوکراین و هم روسیه را با هم می خوانم طبیعتا هرکدام از این ها اخبار را به نفع خود منتشر می کنند و با کنار هم گذاشتن اطلاعات می توانم درک درست تر و منطقی تری بدست بیاورم
به هر حال ما کشوری هستیم بی طرف بهتر هست که موضعی بی طرفانه موضوع را دنبال کنیم تا درک منطقی تری داشته باشیم
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
نام بندر اودیسه نیست اودسا است لطفا تصحیح کنید
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
این حرف کاملا درسته