سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان انرژی اتمی:

غربی‌ها بعد از غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران شتابان پای میز مذاکره آمدند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: غنی‌سازی تا سقف ۶۰ درصد در کشور برقرار است و همین امر غربی‌ها را شتابان پای میز مذاکره اورد.

باشگاه خبرنگاران جوان - مهندس محمد اسلامی گفت: غنی‌سازی در هر لحظه‌ای اراده شود و نظام تصمیم گیرد، قابل انجام است و دغدغه‌ای برای آن نداریم. در بخش بین‌المللی چیزی به اسم تضمین وجود ندارد، آن چیزی که هست، بحث دولت آمریکاست که متعهد شود مجدد از توافق خارج نشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مجهز شدن به فناوری پیشرفته به عنوان یک اصل، حرکت در منطقه ممنوعه آن‌ها به شمار می‌رود.

دشمن در صدد ایجاد اختلافات مختلف بین قومیت‌های کشور است

او گفت: ما در هرجایی که وارد می‌شویم، تحریم‌ها را می‌بینیم و اساساً آن‌ها دنبال مخدوش کردن مسیر پیشرفت ما با تهدید، خرابکاری و تخریب بودند تا نقاط قوت افتخار آفرین ملی ما را از بین ببرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی می گوید: اکنون، چهل و هفتمین سال عضویت ایران در آژانس است. سند آژانس را امضا کردیم و به آن متعهدیم و طبق قانون آن‌ها هم متعهدند که به کشور‌ها کمک کنند.

 در بند ۲ و ۳ آمده که آژانس وظیفه دارد تشویق همراهی، وساطت کند که انرژی صلح آمیز در اختیار همه کشور‌ها قرار گیرد اما به گفته رئیس انرژی اتمی برای کشور ما به دلیل همین توصیه‌نامه‌های پیشگیری از رسیدن به فناوری با اتهام ساخت بمب اتم، مزاحمت ایجاد می‌کنند.

حدود ۱۵۰۰ شخص و شرکت از کشور ما را تحریم کردند و در قالب برجام، باید تحریمشان برداشته می‌شد.

تمام تسلیحات هسته‌ای اوکراین جمع شد

اسلامی گفت: اوکراین که یک کشور هسته‌ای بود تمام تسلیحات هسته‌ایش را جمع کردند و تضمین به پشتیبانی دادند و تمام نمایشی که می‌دهند را در مسائل اوکراین دیدیم. آن‌ها در هیچ کجای جهان پیشرفتی نداشتند و نمونه آن را در افغانستان دیدیم چراکه در ملت‌ها تنها به چپاول فکر می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: هیچ کدام از آیتم‌های سودمند فناوری هسته‌ای را در برجام ندادند، این بخش‌ها با  تلاش به دست آمده و آن‌ها با این موضوع مخالفند و برای این مسئله مزاحمت ایجاد می‌کنند که مبادا بیش از این قدرت داشته باشیم.

او می گوید: سخت‌ترین تحریم‌هایی که در طول تاریخ بر هیچ ملتی اعمال نشد، برای کشور ما ایجاد شد، اما نشانه‌های واضحی در این بیانیه وجود دارد که مورد غفلت بوده. آن‌ها گفتند ما یک شب به پول ملی شان ضربه زدیم و ارزش پول ملی‌شان را ۴۰ درصد پایین آوردیم و اگر دو ضربه دیگر به پول ملی‌شان بزنیم، کارشان تمام است و حاکمیت خودمان را می‌آوریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی می گوید: متأسفانه بعضاً برخی به سادگی در مسیر همین نقشه بازی می‌کنند ،مگر می‌شود این همه پیشرفت پشتوانه پول ملی نباشد؟ مشخص است که چه جریانی پشت آن است.

اسلامی می گوید: شخصاً صرف نظر از مسئولیتم تلاش وسیعی برای زاینده‌رود کردم چراکه احیای این رودخانه، راه‌حل جایگزین دارد تا حق‌آبه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی برقرار شود. این موضوع مقداری زمان بر است، اما می‌تواند با شرایط کم آبی حل شود. پیشنهاداتی را به رییس جمهور دادم که ایشان به مسئولان مربوطه ابلاغ کردند امیدواریم طرح جایگزینی که می‌تواند آب زاینده‌رود جاری کند طبق برنامه‌ریزی پیش رود و مردم اصفهان با این غم که همه را فرا گرفته، خدافظی کنند.

او در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا حمله روسیه برای ایران فرصت یا تهدید است، گفت: این موضوع خود عبرتی است، اوکراین کشوری با قابلیت زیاد است و ظرفیت صنعتی و تکنولوژی ممتازی دارد، با انقلاب مخملی و شعار‌های توخالی یک ملت را نابود کردند آن‌ها را خلع سلاح کردند.  اکنون رییس‌جمهور اوکراین گفته با آمریکا صحبت کرده و آمریکا گفته که از ما دفاع می‌کند و مردم وحشت نداشته باشید که جمله خنده داری است. مگر می‌شود جان و مال و ناموس یک سرزمین را بی‌دفاع کنی و بعد، ادعای دفاع از آن‌ها کنی؟!

اسلامی در پاسخ به این سئوال که دولت سیزدهم تا چه اندازه می‌تواند توطئه دولت قبل را خنثی کند، گفت: مسائل امنیت ملی و راهبردی را هیچ دولتی نمی‌تواند جابه‌جا کند چرا که مقام معظم رهبری در این خصوص تصمیم می‌گیرند. قدرت دفاعی ما در ۸ سال گذشته قابل مقایسه با قبل نیست چرا که تدابیر رهبر انجام شد و اکنون تدابیری که برای منویات ملی است نوشته شده و ابلاغ شده است. اکنون ما در درون سیستم خودمان مطالب متعددی از مقام معظم رهبری داریم که فرمان و گاهی انجام نشده است. سیستم مدیریتی کشور

به دنبال ساخت راکتور‌های ۱۰۰ درصد ایرانی هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه طرح‌ها و برنامه‌های اصولی برای برنامه هسته‌ای چیست، گفت: ما ۴ محور را قدرتمند کار می‌کنیم، اسنادش تدوین شده که منتشر می‌کنیم. یکی سند جامع توسعه سازمان است که برای نخستین بار سند جامع منتشر می‌شود که منویات رهبر معظم انقلاب در آن آمده که همگی سمت و سوی ما را بدانند.

او می گوید: سند توسعه برق اتمی برای ۱۰ هزار مگاوات، سند توسعه منابع انسانی، چرخه سوخت و رهاسازی معادن بتوانیم کیک زرد مورد نیاز را تولید کنیم. ما اکنون برای یک نیروگاه، ۱۵۰ تن کیک زرد می‌خواهیم که امروز ظرفیتمان به ۴۰ تن رسیده را باید چندبرابر کنیم و پرتودهی دیگر مسایل مورد توجه بخش فناوری هسته‌ای است که به اقتصاد کشاورزی، خانواده و اقتصاد ملی کمک می‌کند.

اسلامی گفت: یکی از اهداف ساخت رآکتور است که می‌خواهیم رآکتور ۱۰۰ درصد ایرانی باشد که برنامه آن را ابلاغ کردیم.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.