سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظر رکورددار جهانی خلبانی درباره سقوط جنگنده اف ۵ در تبریز

امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان معروف به عقاب زاگرس می‌گوید: خلبانان اف ۵ در تبریز می‌توانستند اجکت کنند، اما بخاطر مردم این کار را نکردند.

باشگاه خبرنگاران جوان - صبح روز دوشنبه (۲ اسفند ۱۴۰۰) یک فروند هواپیمای جنگنده آموزشی از نوع اف ۵ در داخل شهر تبریز و نزدیکی فرودگاه بین المللی در حوالی یکی از مدارس در سالن ورزشی شهید علیپور دچار نقصی فنی می‌شود.

با توجه به اینکه منطقه، یکی از مناطق حاشیه‌ای و پرجمعیت شهر تبریز بود، خلبانان با رشادت و فداکاری هر چه تمام جنگنده را به یک منطقه کم‌تراکم هدایت می‌کنند تا مانع از بروز حادثه وسیع شوند.


بیشتربخوانید


اگرچه خلبانان می‌توانستند با استفاده از صندلی‌پران از هواپیما اجکت کرده و خارج شوند، اما آن‌ها از این فرصت استفاده نمی‌کنند و با از خودگذشتگی به شعار «ارتش فدای ملت» جامه عمل می‌پوشانند.

شهید صادق فلاحی استاد خلبانان پایگاه شهید فکوری تبریز و سروان علیرضا حنیفه‌زاد از خلبانان جوان این هواپیما بودند که به فیض شهادت نائل شدند. در این حادثه یک شهروند نیز به شهادت رسید.

نگهبان حاضر در صحنه لحظات نفس‌گیر سقوط جنگنده اف ۵ و فداکاری خلبانان را اینگونه توصیف می‌کند: «هواپیما با سرعت زیاد در حال برخورد به آپارتمان‌های مسکونی ماهان بود، بعد از رد کردن این آپارتمان ها، هواپیما به سکو‌های بغلی میدان برخورد کرد و باعث انفجار شدیدی شد.»

امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان از خلبانان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس است که به دلیل عملیات‌های برون مرزی و شجاعانه خود به «عقاب زاگرس» شهرت دارد.

سرتیپ حیدریان، خلبان فارغ التحصیل از دانشگاه نظامی آمریکا ایالت تگزاس و کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز است که انهدام ۳ هواپیمای جنگنده دشمن توسط این خلبان تنها یکی از رکورد‌های اوست.

او در گفت‌وگوی کوتاه در خصوص سانحه سقوط جنگنده آموزشی ارتش در تبریز می‌گوید: ابتدا صمیمانه و با قلبی آکنده از غم، عروج شهیدان سرهنگ خلبان صادق فلاحی و سرگرد خلبان علیرضا حنیفه زاد و هم‌وطن عزیز دیگر در سانحه جانگداز هوائی تبریز قهرمان پرور را به محضر مردم بزرگوار ایران بویژه مردم شریف و غیرتمند خطه قهرمان آذربایجان و شهر تبریز، دلاوران نیروی هوایی (پایگاه دوم شکاری تبریز (شهید فکوری) و خانواده معزز شهدا علی الخصوص شهیدان عزیز خلبان فلاحی و خلبان حنیفه زاد تسلیت عرض می‍کنم.

سرتیپ خلبان حیدریان ادامه می‌دهد: البته من از نوع ماموریت و علت سانحه اطلاعی ندارم، اما می‌دانم اینکه صندلی هواپیمای شکاری بمب افکن اف ۵ سال‌ها قبل از انقلاب دارای اشکال بود، ولی بعد‌ها با صندلی مدرنی از نوع هواپیمای فانتوم و ساخت کارخانه مارتین بیکر تعویض گردید، باید بگویم در زمان خودش قدرت ایجکت صفر صفر را دارا بوده یعنی حتی از روی باند و متوقف هم قادر بوده خلبان را به بیرون پرتاب و سالم فرود آورد.

او اضافه می‌کند: مردم از خیلی چیز‌ها اطلاع ندارند، خلبانان این هواپیما در تبریز می‌توانستند اجکت کنند، اما بخاطر مردم نخواستند، چون منطقه مسکونی بود.

سرتیپ خلبان حیدریان می‌گوید: شهید سرهنگ صادق فلاحی معلم خلبان باتجربه‌ای بود و به خوبی می‌دانست که هواپیما درحال سقوط است و باید فورا اجکت کنند و با چتر نجات خود را سالم به زمین برسانند، اما تجربه دیگر او که می‌دانست اگر سالم ایجکت کنند هواپیمایشان در یک محل پرتجمع سقوط می‌کند و باعث مرگ تعداد زیادی از شهروندان و شاید تعدادی کودک و زن خواهد شد.

کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز اضافه می‌کند: «آن‌ها اینجا باید تصمیم مهمتری بگیرند و آن تلاش بیشتر برای دور کردن هواپیمایی که حالا تبدیل به بمب ناپالم بزرگ و خطرناک شده از اماکن مسکونی و پر تجمع است. آن‌ها این ریسک را به جان خریدند و هواپیما را به محل خلوتی رساندند، اما خودشان به شهادت رسیدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۵
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۰۴:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
درود بر شرفشان.اما امکان ایجکت وجود نداشته چون سیستم عمل نمیکردوتا آخر با رشادت در کابین ماندن.
هوانورد
۱۸:۳۷ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
با تشکر از نظر امیر خلبان حیدریان، باید خاطر نشان شد که قضاوت در خصوص علت سانحه و علت عدم ایجکت خلبانان بسیار زودهنگام میباشد، اما و اگر های زیادی در سوانح وجود دارد که پس از بررسی علت نهایی میتوان به حدسیاتی دست یافت
پرواز
۱۸:۳۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام، ممنون از توضیحات امیر حیدریان، به نظر بنده به هنوز زود است راجبه این موضوع بحث شود و ننیجه گیری کرد، واقعا علت اصلی سانحه و علت عدم ایجکت خلبانان درست مشخص نیست، بطور قطع وضعیت و حالت پرنده نیز برای ایجکت بدون نقص نیز مهم است ولو اینکه شرایط خود پرنده نیز مشخص نیست که از نظر فنی در چه شرایطی بوده است.
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
یک نکته برای من نامفهوم هست
مگر اف5 هواپیمای تک کابین نیست
چطور دو تا خلبان در این پرواز شهید شدند
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
درود بر شرفشان که از جان خود گذشتند. قطعا می توانستند اجکت کنند.
ABOLFAZL
۰۸:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
چرا بعضی از ما در کامنت ها یک سری اظهار نظرات مسخره میکنیم؟ شما بابات یا ننه ات خلبان بوده؟ چرا ما یاد نمیگیریم که در یک سری از مسائل که شناختی نداریم اظهار نظر نکنیم.
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
بابا ننه مون خلبان نبوده ولی خاطره کاپیتان شهبازی با سی سال سابقه گوشه ذهنمونه
mamad
۰۶:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
قطعا اینا شهید هستند چون برای دفاع از کیان اسلامی زحمت میکشیدند وهیچ برچسب بدی به اینا نمیچسبه ومردم ایران تا ابد داغدار این عزیزان هستند ومن به عینه خودم در جبهه های جنگ فداکاری عزیزان هوانیروز رو بارها دیدم وهمیشه تو تک وپاتکهای سخت ارتش بعث هواپیما وبالگرد های ایرانی عین صاعقه سر میرسیدند ودرجا پاتک دشمن دفع میشد خدایا تو شاهد که من درحال ریختن اشک دارم این مطلبو مینویسم. روحشون شاد
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
قهرمانان واقعی
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
چرا دست از سر این F5 بر نمیدارید؟ 60 سال عمر کردن بسه دیگه. مهمتر از اجکت نکردن چک کردن مسائل فنی قبل از پریدن هست
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
صندلی پران هواپیما رو دادن خط تولید ایربگ شرکت ایران خودرو درست کرده.
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
این همون نیست ک گفت هواپیمای اوکراینی موتورش منفجرشدوموشک بهش نزد؟
دوستدار مجلس انس با شهدا
۲۱:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
برا شادی ارواح طیبه شهدای اسلام خصوصا دو شهید خلبان شجاح و مردمی ارتش کشورمان سه صلوات با اخلاص !
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
روح شهدا شاد
مهدی
۲۰:۵۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
حداقل یکیشون باید‌میپرید بیرون برای جلوگیری از خطر سقوط در منطقه مسکونی یه خلبان هم کافی بود
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
این شهیدان سرافراز با ایثار خود برگی دیگر بر افتخارات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزودند و خودشان نیز ان شاءالله همنشین شهدای کربلا و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ملت ایران شدند. روحشان شاد و راهشان مستددام باد.
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
احتمالا کار نکرده وگرنه میتونست شاگرد خلبان رو اجکت کنه و مربی کنترل کنه.
نقص فنی بوده و با این صحبتها کلا صورت مساله اصلی پا کردن
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
داره میگه ساختمان 4طبقه رو داشته رد میکرده که ارتفاعش کم شده بعد به دیوار برخوردمیکنه. احتمالأفرصت اجکت پیدا نمیکنند
علی
۲۳:۲۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
باید میومدن از شما مصاحبه میگرفتن
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
ببند
آزمایش Done بده شما احتمالا آمیب هستی
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
خیلی کوتاه بینی، من جای شاگرد بودم تو اون لحظات حساس استادم تنها نمیذاشتم
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
خدا رحمتشون کنه
ای جانم
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
درخواب دیدم روز تشییع این عزیزان علم های محرم برافراشته بودخدارحمتشان کند
منصور
۰۵:۴۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
انشا ا... خیره
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
۱-اگه معتقدیم آمریکا و غرب بد و ملعون هستند چرا از هواپیمای قدیمی اونها در ارتشمون باید استفاده کنیم؟ نمیتونیم از چین یا روسیه هواپیمای جنگنده جدید و آموزشی بخریم؟
۲-ساختن یک باند هواپیما و یه برج مراقبت و یک آشیانه بعنوان فرودگاه نیروی هوایی در دشت و بیابون خیلی سخت و هزینه بره که جنگنده فرسوده مجبور بشه در فرودگاه شهر فرود بیاد و قبل از فرود این اتفاق بیافته؟!
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
کاپیتان شهبازی هستم با ۳۵ سال سابقه پرواز. این هواپیما قعطا خودش سقوط کرده
ناصر آذری
۲۰:۵۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
کاپیتان شهبازی عوام فریبی نکن!
خودت بهتر میدونی خلبانی هواپیمای شکاری با هواپیمای مسافربری زمین تا آسمون فرق داره و خلبان هواپیمای مسافری در قیاس با خلبان هواپیمای شکاری مثل پایه سوم و پایه یکم رانندگی هستن!
شما در حد پایه سوم خلبانی هستین و در حد و حدود خودت اظهار نظر کن! و بزار در مورد خلبانان پایه یک کارشناسان خودشون نظر بدن
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
کارشناسی کردی صحنه رو؟

منم پزشک هستم با بیست سابقه ولی اول معاینه میکنم بعد نظر میدم.
بعدشم هیچگاه نمیگم قطعا
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
ممنون کاپیتان شهبازی معلومه از غلط املاییتون
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
سلام کاپیتان شهبازی، من کاپیتان سربازی هستم
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
پهلوانان ایران روحتان شاد ویادتان گرامیباد
رامین
۱۸:۱۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
هواپیمای F5 تک سرنشینه و این هواپیمای سقوط کرده آموزشی بوده که دو نفر سرنشین داشته که یکی از آنها مربی و دیگری تحت آموزش بوده. اگر به فرض مشکلی هم در سامانه صندلی پران وجود نداشت حداقل یکی از خلبانها باید ایجکت میکرد چرا هر دو نفر در کابین ماندن؟ پس نتیجتا میشه گفت هواپیما نقص فنی در سیستم صندلی پران داشته. حتی در سال 1374 هم مشابه همین هواپیما آموزشی در تبریز سقوط کرد و با وجود اینکه در بیرون شهر بود ولی صندلی نجات عمل نکرده بود و سرنشینها شهید شدند. این هواپیما برای 60 سال پیشه یعنی دهه 60 میلادی عملیاتی شده و خیلی وقته حتی نسخه به روز این هواپیما یعنی تایگر شارک f20 از چرخه عملیات کنار گذاشته شده ولی از سر ناچاری و تحریم ایران نتوانسته نیروی هوایی خود را به روز و پیشرفته کند بنابراین سوار شدن به این هواپیماها یعنی بازی با جان
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
میتونستن جت رو منحرف کنن بعد اجکت کنن.
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
خطاب به کسانی میگم که گفتن صندلی ایجکت کار نمیکرده وگرنه ایجکت میکردن : مگه این ایربگ ماشینه که فیفتی فیفتی باشه اونارو کنترل میکنن
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
الهی روحشان با پیامبر اکرم واولیا ء خدا محشور شود وخداوند به مادران وهمسرانشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید آمین یا رب العالمین !
ابراهیم داودی نیا
۱۶:۲۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
سلام
شهادت این خلبان عزیز و فداکار را به ملت شهید پرور ایران به محضر حضرت ولی عصر (عج) مقام عظمای ولایت و نیروهای جان بر کف ارتش جمهوری اسلامی ایران و خانواده های محترمشان تسلیت می گویم و سلامتی رهبر انقلاب نیروهای پر تلاش ارتش و خلبانان سرافراز میهن اسلامی مان ایران عزیز از خداوند متعال خواستارم
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اکثرا ادوات نظامی ما مربوط به ۵۰ سال پیشه که الان فرسوده شده ....ولی انصافا اگر اون خلبان اجکت میکرد و جگنده داخل شهر سقو ط میکرد باعث کشتار بیشتری میشد و الان اکثر کامنت ها بر علیه اون خلبانی بود که اجکت کرده ....
بهمن
۱۴:۳۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
همین دیروز هلیکوپتر ارتش آمریکا سقوط کرد
ما تحریم هستیم قطعات قدیمی
اونها که حداقل ده تا تولید کننده هواپیما و بالگرد دارند چرا سقوط میکنن
انگلیسی سرچ کنید ببینید میانگین ماهی ۲ تا سقوط دارن
باز ما خوبیم با ابن تجهیزات چند سال یکبار سقوط داریم
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اونا هرروز ۶۰۰ سورتی پرواز دارن ما سالی ۱۰ سورتی.هیچ خلبان اونا کشته نمیشه ولی هر سقوط در ایران مساویست با کشته شدن خلبان
ايراني
۱۷:۴۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
خنده ات نگرفت تعداد هواگرد هاي مارو باامريكا مقايسه كردي /؟
چيزي از اشتباهات خلباني هم دخالت دادي تو اين امار؟
بعدش ما تا الان چند جنگنده رو نمايي كرديم الان كجان ؟
يا شواف تبليغاتي نميشه چيزي رو پنهون كرد
چرا جنگنده ما توبيابونم سقوط ميكنه باز ما كشته ميديم؟
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
عزیزم اون ها روزی 100 برابر ما پرش دارن
حجت
۱۱:۴۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
پرش دارن؟ مگه توپ قلقلیه یا گنجشکه؟ مثلا خواستی بگی خعلی خفتی؟
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
همان حال وروزی که پیکان های دهه ی چهل وپنجاه در خیابان ها دارن ،
برای هواپیماهای ایران در نظر بگیرید.
قنبری اهواز
۲۳:۰۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
امروز به برکت همین شهدای عزیز و فرزندان پر افتخار میهن، ارتش و سپاه ما کاملا مجهز و به روز هستند.
اگر غیر از این بود که کفتارهای هار و قبله آمالتون تا حالا ما را دریده بودند
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
یک چرخ بال پلیس آمریکا هم در فلوریدا در آب سقوط کرد و ۵ تا مردن
ببند
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اجکت هم خراب بود وگرنه این کار رو می کرد، مگر جنگ بوده
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
متاسفم واست
محمد
۱۷:۲۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
بخاطر مردم این کارو کرده اتفاقاً اجکت هم میتونست بکنه و سالم بوده داداش
علیرضا
۱۸:۴۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
ما ساکن تبریز هستیم واقعا جایی که انها سقوط کردند و از جانشان گذشتند جای تقدیر و تشکر دارد چون ان منطقه ای که انها تردد کردندیکی از شلوغ ترین و پر تردد ترین مکانهای تبریز است مثلا شما فکر کنید که شما خلبان هواپیما هستید و هواپیما درحال سقوط و اپارتمانهای شهرک اکباتان تهران در مسیر سقوط و اتوبان تهران کرج هم با این هجم تردد کنار ان و میدان ازادی هم کنار انها قطعا میدان ازادی را انتخاب خواهید کرد انها هم استادیم خالی را انتخاب کردهاند این جانفشانی انها جای تقدیر و تشکر دارد
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
داداش ایجکت خراب نبوده و حتی اخرین مکالمات بین خلبان پرواز و برج مراقبت هست که برج میخواد اونا ایجکت کنن ولی خلبان با لحن صریح جواب میده موقعیت مناسب نیست منطقه مسکونیه حالا شما هرچقد خودتو بکش تا کار اون خلبان هارو از رو اجبار یا ...جلوه بده ولی در دل ما ملت آذربایجان و تبریز اونها قهرمانن تا ابد هم یادشون در دلمون جاودانه خواهد ماند
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
روحشان شاد و نامشان گرامی،
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
درود بر غیرت و شرف آذربایجانی این شهیدان بزرگوار
زاگرسی
۱۸:۱۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
درود بر غیرت ایرانی ،دوست عزیز آذربایجانی نبودند گویا.
همه ایران سرای ماست.
امید
۱۳:۰۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
درود بر خلبانانی که صندلی خودرا رها نکردند که جان و مال مردم در امان باشند.و در عبرتی برای مسئولانی باشد که حاضر به ترک صندلی مدیریتی خود نیستند حتی اگر به فلاکت و بدبختی مردم سبب شود.
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
هواپیماهای فرسوده و از رده خارج متاسفانه نیروهائی با ارزش کشور رو از بین میبرند !
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
کاملا درسته ولی انگلستان دو ماه قبل دوتا اف ۳۵ داد به اب یکیش لایتینیگ ۲ و دیگری ۱. و امریکا هم که یک هلیکوپتر داد به باد
ایرانی
۲۳:۳۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اگر این طور است پس چرا چند ماه یکبار ۱ اف ۳۵
و چند هفته یک بار یک هواپیمای تازه دیگر در خارج سقوط می کند
حمید
۱۲:۵۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
روحشان شاد. ولی به نظر من اجکت نکردن چون اف ۵ برای ۴۵ سال پیش هست و احتمالا موشکهای زیز صندلی عمل نکرده.
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
برادر خبر و خوب بخون
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
دقیقا توضیح داده که صندلی ها با مدل های جدید تعویض شده بوده
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
آیا هر دو تا صندلی ها با هم و حتی خود هواپیما هر سه مورد خراب بودن؟
از کجا اینقر مطمعنی؟
چرا احتمال ببشتر را به احتمال کمتر بیان میکنی
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
آقا صندلیای اینار رو جوش دادن
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
همین باعث شده که جاودانه بمانند
وقتی خودمون رو همیشه ببینیم و دیگران برامون مهم نباشند جاودانه نخواهیم شد
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
jabe siyah darad havapeyma
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
روحشان شاد
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
یادش گرامی باد
دکترنصیروندمغان گرمی
۱۱:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
روحشان شاد و یادشان گرامی باد،بهتر بود به عنوان خلبان باسابقه به علت اصلی سقوط می پرداختید ایا فرسودگی بیش از حد جنگنده باعث سقوط ان شده است،ایا کم کاری تکنسین های تعمیر و نگهداری در سقوط نقش داشته،صندلی پران جنگنده سالم بوده،چرا باید پرواز اموزشی در شهر انجام شود.
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
پرواز آموزشی در شهر نبوده برای اینکه همه هواپیماها بتونند به فرودگاه تقرب کرده و روی باند بشینن باید از روی بخشی از شهر دور بزنن چاره دیگری هم نیست بعد هواپیما را در کشورهای دیگر انسان ها ساخته اند مثل شما ، بسم الله .
در خصوص کار تکنسین ها یا کارکنان تعمیرونگهداری همین بس که این هواپیما بعد از پشت سر گذاشتن یک جنگ سنگین ۸ ساله تا امروزعملیاتی مانده است .
اگر اطلاعات کافی نداریم خواهشا مطلب ننویسیم .
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
چنان حرف میزنی که انگار عمری مسؤول تعمیر جنگنده بودی
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
سلام.مهندس دقیقا درست فرمودید،باید تمام موارد مشخص شود،البته عبور هواپیمای جنگنده جهت اموزش از بخشی از شهر اگرچه درست نبوده ولی چاره ای نیست،ولی باید در خصوص بحث فنی سالم بودن موتور،نرم افزار،سخت افزار،صندلی پران،تحقیقات واقع بینانه صورت گیرد.
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
یادشان گرامی باد،مهندس دقیقا باید تمام موارد که عرض کردید باید مشخص بشه،خصوصا در بحث فنی سالم بودن موتور و...،البته به غیر گزینه اخر که شاید چاره ای نبوده و مجبور بوده جهت دور زدن از قسمتی از شهر عبور کنه.
رسول
۱۵:۰۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
عزیز اونوقت باید درب کارخونه لاکهید مارتین رو تخته کنند که با هزینه چندین میلیارد دلاری چرا چند فروند از اف ۳۵ های عملیاتی شون سقوط کرده.تحریم و... اجازه نوسازی ناوگان هوایی رو نمیده و درصد خطا میره بالاتر این وسط یا باید خلبان آموزش ندیم یا ریسکشون رو قبول کنیم.این وسط همراستا بودن باند پرواز با شهر و... هم بماند که در نوع خودش باید بررسی بشه
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
سلام خدمت شما
درسته ولی به عنوان کسی که سابقه ی خلبانی با هواپیمای مسافربری دارم در اذربایجان شرقی و اردبیل
اولا. اموزشی رو که با اف ۵ نمیفرستن حتما به درجه ی B رسیدن که دارن با فانتوم گشت اموزشی میزنند ( اف پنج همون فانتومه )
دوما روی شهر نمیرن دور دور برای اینکه روی باند فرود بیان باید دور بزنند هواپیمای دیگه فرود بیاد جابه جا بشه بعد این بشینه
ایرانی
۲۳:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
چرا دارید فداکاری این دو عزیز ملت را کم رنگ می کنید این دو عزیز برای مردم از جان مایه گذاشتن
بعد چند وقت پیش شایع شد ایران دارد جنگنده می خرد
همین شماها گفتید در این وضیعت اقتصادی چرا پول مردم جنگنده می خرید مشکلات را درست کنید
الان دولت چه کند بعد موضوع درباره فداکاری این دو عزیز است چرا بحث را منحرف می کنید
چرا بعضی ها نمی خواند مردم با قهرمان های واقعی شان آشنا شوند
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
دردوبلاتون بخوره توسرکسایی که ,,,
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
کمک خلبان باید میپرید
کلی خرج تعلیم و تمرینش شده
مطمئنم خلبان به هیچ وجه من الوجوه راضی نبوده کمک خلبان نپره
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
وقتی در کاکپیت باز میشه باید هر دو بپرن فشار هوا نمیزاره
لفظتم درست کن بی ادب، نفر از جونش گذشته از این گرانبهاتر داریم بعد میای دم از خرج تمرین میزنی
ناشناس
۰۳:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
کمک خلبان فکر کرده اگه بپره صندلی اش میافته رو سر مردم و یه عده رو ممکنه بکشه برا همین نپریده
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
سلام‌‌.من‌بااین‌فرزندان‌قهرمان‌افتخارمیکنم‌که‌‌ایرانی‌‌واهل‌تبریز‌هستم‌‌درود‌به‌شرفتون.راهتان‌ادامه‌دارد‌.زنده‌باد‌ایران‌.
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
آقا حداقل کمک خلبان میتونست بپره بیرون،تا فقط یه نفر شهید داشته باشیم،اراجیف میگویید،صندلی پران قفل کرده بود.
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
گویاآنجابودی
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
یه خلبان نیمه تکخال و عقاب زاگرس داره اراجیف میگه ولی یه نفر که تا حالا آف پنج از نزدیکه ندیده و بازی شلواری نشسته خونه داره راست میگه(((((:
هادی
۱۱:۰۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
سلام ازصندلی تعریف شدکه صفرصفراست پس چراخلبان عزیزایجیکت نکردندزمین فوتبال خیابان دیوارمدرسه فاصله بود...۱
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اف ۵ آموزش دوکابین داره.برای هردوکابین خلبان هم اجیکت عمل نکرده؟چرا ۹۹ درصد هواپیماهای جنگی ما وقتی سقوط میکنن خلبان کشته میشه ولی در سایر کشورها این اتفاقات به ندرت میفته؟صندلی پران یه هواپیمای ۶۲ ساله عمل نخواهد کرد
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
جایگاهشان ملکوت اعلی است.
منصور
۱۰:۵۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
فکنم این صندلی جنگنده ها هم مثل ایربگ ماشینهاست که هیچ موقع عمل نمیکنه
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
این اتفاقات و هر اتفاق دیگری ممکن هست رخ بدهد و شهید سرباز وطن همیشه نماد و سنبل رشادت و دلاوری بوده و خواهد بود ولی اصل موضوع اینجاست که همگان طفره میرن اینکه هواپیمای جنگنده و آموزشی در منطقه شهری چرا باید باشند که شاهد چنین حوادث سهل انگارانه باشیم !!! ؟؟؟؟؟ و سردار محترم در این موضوع اطلاع رسانی کنند؟؟
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
سلام و احترام. درود وخسته نباشید به کلیه پرسنل ارتش.ارتش مردمی وبی ادعا.ارتش انقلابی و دلسوز مردم
بی نام
۱۰:۱۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اف 14 در حال سقوط روی خلیج فارس، اف4 در حال سقوط کفه مهارلو، اف 5 در حال سقوط تبریز، ... در هیچ موردی بدون در نظر گرفتن شرایط خلبان ایجکت نکرده. به نظر میرسه مرگ از عواقب ایجکت و توضیح دادن دلایل از بین رفتن این اسباب بازی های گرون خیلی اسون تره. عین شکستن ظرف یادگاری خاله مرحوم مادر آدم میمونه. خدا رحمتشون کنه انگار چاره ای نداشتن.
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
چرا چرت و پرت می گید .
بختیاری
۱۰:۱۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
آموزشگاه‌ها را در جاها و دشتهای بزرگ و با باندهای فرود و برخاست زیاد باید ساخت نه در شهرهای شلوغ.
درود فراوان و هزاران هزار درود بر این دو شهید عزیز و بزرگوار.
رضا
۱۰:۰۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
برای شادی روح شهیدامون صلوات
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
صندلی ایجکت عمل نکرده چرا چرتو پرت میگید،اگه صندلی عمل میکرد می پریدن بیرون
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
نفهم غربگدا، اگر کمی شرف تو وجودت مونده باشه باید یادت بیاد که از این مرانگیها و رشادت‌ها تو این چهل سال زیاد داشتیم و اینجور زحمات دو تا قهرمان رو که دستشون از دنیا کوتاهه تخریب نمیکردی.
حامد
۱۰:۴۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
خدا وکیلی تو چرت و پرت میگی این نظرات همیشه من رو یاد آدم کوچلو تو گالیور می اندازد که من میدونم ....
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اره... شما راست میگی. کافر همه را به کیش خود میپندارد... نکنه علم غیب داری!!!!؟ حداقل چیزیو که نمیدونی در موردش قضاوت نکن.
محمود
۱۰:۵۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
مگه تو داخل هواپیما بودی که میگی صندلی پران عمل نکرده،از کامنت گذاشتنت معلومه کی هستی و چکاره ای
احسان
۱۱:۲۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
آره تو راست میگی!
سیامک اوج
۱۱:۴۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
از کجا می دونی پروفسور؟؟داخل کاکپیت بودی؟؟متخصص اف-پنجی؟لاشه هواپبما رو بررسی کردی؟؟
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
داداش تواونجابودی دیدی عملکرد چرت نگو
یا علی
۱۹:۰۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
احتمالا جعبه سیاه افتاده توخونه شما
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اگه صندلی پران گیر کرده بود به ساختمان می زد چون توجه و فکر خلبان به نجات خودشان بود چرا رشادت اینگونه مردان بزرگ کم جلوه می دید فقط می تونم بگم متاسفم برای اینگونه افکار مغرض ..
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
ارتش جمله ارتش فدای ملت را حتی در زمان صلح به منصه ظهور رسانده است، فداکاری نیروی زمینی در زلزله بم و کرمانشاه و سیل استان های گلستان و سیستان و لرستان و مقابله با شیوع ویروس کرونا از همان ابتدا نمونه ای از مردم یاری ارتش بود.
کاش مسئولین بجای جنگیدن سر پست و مقام بفکر مردم رنج‌دیده بودند. این حق مردم به خصوص قشر کارگر نیست که با دستمزد ناچیز و یارانه ۴۵ تومنی که حتی سفره این عزیزان را پر نمیکند در شرایط سخت و دشوار زندگی کنند.
مسئول درد نکشیده ، درد آشنای مردم نیست و مشکلات مردم را هیچ وقت درک نخواهد کرد.
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
فاز اونایی که منفی دادن چیه ؟ منافقن پرسه میزنن تو سایتهای ایرانی؟
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
دمشون گرم. هر کشوری از این مردمان نداره