باشگاه خبرنگاران جوان - حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصهای از آن را میتوانید در زیر دنبال کنید.
۸۰ درصد توان پژوهشی کشور متشکل از پایان نامهها
مسئولان آموزش عالی معتقد هستند که ارتباط با صنایع و دستگاههای اجرایی برای بالا بردن توانمندیهای شغلی دانش آموختگان و دانشجویان امری مهم و ضروری است.
محمدسعید سیف گفت: مراکز هدایت شغلی و کاریابیهای تخصصی در ۴۰ دانشگاه ایرانی راه اندازی شده اند و کمک زیادی به بحث مهارت افزایی و افزایش اشتغال فارغ التحصیلان کرده اند. ۲۶۰ عضو هیئت علمی تا کنون در فرصتهای مطالعاتی ۳ ماهه، ۶ ماهه و یک ساله با فعالیت در صنایع و دستگاههای اجرایی ارتباط مؤثری با صنعت داشته اند.
به گفته او، حدود ۸۰ درصد توان پژوهشی کشور را پایان نامهها شکل میدهند و طبق آمار حدود ۷۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و پژوهشگر داریم.
ظرفیتهای مشخصی به دانشگاهها در زمینه پذیرش دانشجو در جهت پایان نامه نویسی داده میشود که نتیجه مثبتی در افزایش اشتغال فارغ التحصیلان خواهد داشت.
طبق ماده ۵ اسناد بالا دستی، آمایش آموزش عالی بر لزوم ماموریت گرایی دانشگاهها جهت رفع مشکلات کشور تاکید دارد.
سیف گفت: اگر ماموریت گرایی دانشگاهها مورد توجه قرار بگیرد؛ به این صورت ارتباط دانشگاهها با صنعت افزایش می یابد و اشتغال فارغ التحصیلان هم رشد میکند.
ثبت نام برای دریافت ارز دانشجویی از امروز آغاز میشود
با توجه به نامه شماره، ۳۳۵۴۲۴.۰۰ مورخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ اداره سیاستها و مقررات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، تمام دانشجویان شاغل به تحصیل واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی، میتوانند از امروز یک اسفند ۱۴۰۰ درخواست خود را ثبت کرده و فرمهای لازم به همراه مدارک پیوست را تکمیل و در سامانه سجاد به آدرس https://portal.saorg.ir/ بارگذاری کنند.
سازمان امور دانشجویان، فقط موظف به تایید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده و روند و ضوابط پرداخت ارز بر اساس بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی است.
ضمناً تأمین و پرداخت ارز دانشجویی اعم از مقرری و شهریه به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) است.
مدارک مورد نیاز جهت دریافت ارز دانشجویی:
دانشجویان قبل از درخواست ارز در سامانه به موارد زیر توجه کنند:
به مقطع کارشناسی، پیش دانشگاهی و سایر تحصیل در دورههای زبان و دورههایی که منجر به اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی نمیشود و همچنین مقطع معادل، پذیرش دانشگاه، بورسیه محل تحصیل ارز تعلق نمیگیرد.
بین ترمهای تحصیلی نباید فاصله باشد.
فقط به دانشجویانی ارز تعلق میگیرد که از کشور خارج شده و مشغول به تحصیل شده باشند.
هزینه پرداخت شده جهت درخواست ارز در سامانه مسترد نمیشود؛ لطفاً از درخواست خود مطمئن باشید.
امتحانات پایان ترم تمام مقاطع دانشگاهها حضوری میشوند
علی خاکی صدیق گفت: سیاست وزارت علوم از سرگیری هرچه سریعتر آموزشهای حضوری است.
به گفته مسئولان آموزش عالی، واکسیناسیون تمام دانشجویان کشور تا حد زیادی انجام شده است و اگر پیک امیکرون شیوع پیدا نمیکرد، خیلی از دانشگاهها آماده بازگشایی حضوری کلاس ها برای بیشتر دانشجویان بودند.
او گفت: از سرگیری آموزشهای حضوری با مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا فعلا متوقف شده است و در صورت کنترل بیماری امیکرون و دریافت مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزشها حضوری خواهند شد.
او با تاکید بر این که امتحانات پایان ترم تمام دانشگاههای کشور برای ترم جاری حضوری برگزار خواهند شد، گفت: اگر ستاد کرونا مصوبه دیگری برای نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان داشته باشد، همان را اجرایی خواهیم کرد.
خاکی صدیق گفت: با وجود شرایط فعلی و ایمن بودن سلامت افراد از نظر ستاد کرونا، اولویت وزارت علوم حضوری شدن همه امتحانات پایان ترم برای تمام مقاطع تحصیلی است.
برای ارتقای جایگاه ایران باید اعتبارات پژوهشی را تامین کنیم
محسن شریفی گفت: سهم تولید بین المللی علم ایران در پایگاه ساینس ۱۶ و در اسکوپوس ۱۵ است.
ایران بیش از ۷۶ هزار مقاله علمی در سطح بین المللی دارد و ارقام مجلات ایرانی که در پایگاههای خارجی نمایه نشده اند، متفاوت از این ارقام است.
او گفت: با افزایش نمایه سازی نشریات و مجلات بین المللی میتوانیم تا سالهای آینده رتبه تک رقمی را در تولید علم ایران در جهان به دست آوریم.
کارشناسان حوزه آموزش عالی معتقد هستند که رتبه پانزدهم علمی ایران در سطح جهان مطلوب است؛ اما میتوان امیدوار به جایگاهی بهتر در این زمینه بود.
او گفت: برای افزایش جایگاه بین المللی ایران باید اعتبارات پژوهشی را طبق پیش بینیهای اسناد بالادستی و تاکیدات مقام معظم رهبری تامین کنیم؛ اما اعتبارات پژوهشی فعلی تحت تاثیرمشکلات اقتصادی قرار دارند.
به گفته او، دانشمندان و پژوهشگران تحصیلات تکمیلی و مدیران فعال حوزه پژوهش با وجود مشکلات اقتصادی توانسته اند به درستی جایگاه علمی بین المللی ایران را در سطح جهان حفظ کنند.
پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی در صورت اشتغال برای دانشجویان اعطا میشود
محمدعلی زلفیگل گفت: نظام ملی نوآوری در دولت جدید کامل میشود و حلقههای مفقوده آن ایجاد خواهند شد.
خروجی نظام ملی نوآوری، ایجاد شرکتهای دانش بنیان، تولید محصولات، ایجاد شغل و خلق ثروت از دانش است.
وزیر علوم گفت: در نظام ملی نوآوری بحث بهره وری و ارتباط بین ایدهها با نیازها جدی است. بحث تبدیل ایده به پدیده یکی از اهداف اصلی خواهد بود و خروجی تمام این عوامل باید منجر به ایجاد اشتغال به خصوص برای افراد با تحصیلات عالیه شود.
پیشتر زلفی گل گفته بود که سیاست وزارت علوم در دولت فعلی این است که برای تمام فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور باید مرتبط با نیازهای جامعه، شغل ایجاد شود.
وزیر علوم گفت: به ازای ایجاد اشتغال برای هر ۱۰ دانش آموخته مقطع دکتری و یا ۱۵ دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد در شرکتهای دانشبنیان توسط اعضای هیئت علمی، یک پایه تشویقی به آنان اعطا میشود.
صعود ۴۵ پلهای ایران در رتبه بندی فناوری جهان
علی خیرالدین گفت: در سال ۲۰۱۴ به عنوان رتبه ۱۲۰ حوزه فناوری و نوآوری در جهان شناخته شدیم.
هم اکنون ایران در حوزه نوآوری رتبه ۶۰ و در حوزه فناوری جایگاه ۷۵ را دارد.
او گفت: برای ارتقای جایگاه علمی ایران باید توجه ویژهای به شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناورانه داشته باشیم و دولت باید از آنها حمایت کند.
در گذشته وزارت علوم دارای معاونت پژوهشی و فناوری و نوآوری بوده است؛ اما هم اکنون این دو بخش به علت حجم کار زیاد از یکدیگر جدا شده اند.
خیرالدین گفت: ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۳ مرکز رشد و ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور در ایران مستقر هستند که برای ارتقا، نیازمند حمایت خواهند بود.
آغاز روند اجرایی اصلاح سهمیههای کنکور/ اصلاح سهمیهها به آزمون ۱۴۰۱ نمیرسد
منصور کبگانیان در حاشیه جلسه ۱۵۹ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز با موضوع سهمیه های پذیرش داوطلبان کنکور سراسری برگزار شد. بررسی این موضوع بر اساس تاکید جلسهای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان تصویب طرح ساماندهی کنکور صورت گرفت. در آن زمان به ستاد نقشه جامع علمی کشور تکلیف شد تا ظرف مدت شش ماه سیاستها و ضوابط سهمیهها کامل شود.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: در حال حاضر اصلاح سهمیهها برای ورود به آموزش عالی (کنکور) مطرح است و فعلا بحث سهمیههای ورود به دوره های کارشناسی ارشد و دکتری مطرح نیست.
کبگانیان ادامه داد: متاسفانه سهمیههای متعددی برای کنکور وجود دارد که لازم است بعد گذشت سالیان دراز جمع بندی و ساماندهی شود.در جلسه فعلی شورا بحث درخصوص ساماندهی سهمیه ها است و حذف آنها مطرح نیست و اکنون ۲۶ سهمیه فعال داریم که مصوبه مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، برخی از این سهمیهها بعضاً با یکدیگر متناقض هستند و از حیض انتفاع خارج شدهاند و نیاز به بازنگری دارند.
انتهای پیام/