سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

توقف بارگذاری جدید، اولویت اول احیای زاینده‌رود است

حمیدرضا صفوی گفت: ممنوعیت و توقف هرگونه بارگذاری جدید بر روی حوضه آبریز زاینده رود، اولویت اصلی و اولین شرط برای احیای دائمی رودخانه است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در سال‌های گذشته بارگذاری‌های متعدد در حوضه آبریز زاینده رود سبب خشکی‌های پی در پی و طولانی مدت این رودخانه شده است لذا باید در گام نخست برداشت‌های بی رویه و بی حساب و کتاب را متوقف کرد.

به گفته او ۶ میلیارد متر مکعب تعهد انباشت شده خروج آب از حوضه زاینده رود در ۲ دهه اخیر وجود دارد، اما تاکنون برای آن فکری نشده  و روز به روز بر مقدار خروج آب از حوضه اضافه می‌شود، خروج آب از این حوضه آبریز در سال‌های متوالی باعث پدیده‌های مخرب متعدد مانند فرونشست زمین شده است که هر روز به میزان آن افزوده می‌شود.

 نبود نگاه یکپارچه به منابع آبی وضعیتی مانند حوضه آبریز زاینده رود را پدید می‌آورد به این معنا که باید به آب‌های سطحی و زیرسطحی به‌صورت یکپارچه توجه کرد.

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است: اینکه فقط به موارد انسانی حوضه آبریز توجه شود و به سایر مقوله‌های زیست محیطی مانند حق حیات رودخانه و یا سایر موجودات و زیستمندان توجه نشود نتیجه‌ای جز بحران نخواهد داشت.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته به کرات خشک بوده.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.