سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان عفو بین الملل:

بایدن دستور مصادره دارایی های افغانستان را لغو کند

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که آمریکا حفظ جان افراد را بر اهداف سیاسی در افغانستان اولویت دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد خانواده‌های قربانیان و بازماندگان حملات یازدهم سپتمبر مستحق عدالت، غرامت و پاسخگویی هستند؛ اما پول مورد نظر متعلق به عاملان این حملات نیست بلکه دارایی مردم افغانستان است که امروز در گرسنگی به‌سر می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که آمریکا باید حفظ جان افراد را بر سایر اهداف سیاسی خود در افغانستان اولویت دهد.

این سازمان می‌گوید درحالی که افغانستان به سمت یک فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه پیش می‌رود ایالات متحده باید پیش‌گیری از مرگ و میر را در اولویت قرار دهد.

عفو بین‌الملل می‌گوید که اگر ایالات متحده بخواهد از گرسنگی، رنج و مرگ فراگیر در افغانستان جلوگیری کند پول بیشتر در اختیار مردم افغانستان قرار دهد.

این سازمان می‌گوید آمریکا  تصمیم خود را مبنی بر تقسیم ذخایر ارز خارجی منجمدشده‌ افغانستان لغو کند و اطمینان حاصل شود که مبلغ کامل در دسترس مردم افغانستان باقی می‌ماند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دو هفته پیش فرمانی را در خصوص هفت میلیارد دالر از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان امضا کرد.

بر بنیاد این فرمان سه ونیم میلیارد دالر این پول به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتمبر داده می‌شود و سه ونیم میلیارد دیگر آن صرف کمک‌های بشردوستانه در افغانستان خواهد شد.

این اقدام بایدن با موج گسترده‌ای از انتقادات ملی و بین‌المللی مواجه شده است.

روسیه، چین و ایران نیز این اقدام بایدن را به عنوان تحمیل فشارهای اقتصادی بیشتر بر مردم فقیر افغانستان و ظالمانه خوانده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز نسبت به اختصاص پول افغانستان به قربانیان ۱۱ سپتمبر اعتراض کرده و گفته که بایدن در پی تصاحب دارایی‌های مردم افغانستان است.

این نهاد گفته که بایدن در پی تصاحب دارایی ‏های مردم افغانستان است.

دیده بان حقوق بشر گفته‌است که در صورت تطبیق تصمیم دولت بایدن در مورد ذخایر افغانستان "یک سابقه مشکل‌ساز" ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.