سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگل‌های ارسباران با همکاری ایران و آذربایجان ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: جنگل‌های ارسباران با همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ثبت جهانی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز -آقای حمزه زاده گفت: مراحل اداری و مستندسازی و تهیه مدارک مربوط برای ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی آماده شده و رایزنی‌های لازم با طرف‌های جمهوری آذربایجان برای ارائه این مستندات به سازمان جهانی یونسکو به انجام رسیده است.

تفاهم کامل بین ایران و جمهوری آذربایجان در این زمینه و به منظور ارائه پرونده مشترک برای ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران در فهرست آثار جهانی صورت گرفته است.

 تاکنون در سه نوبت پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران و دیزمار از سوی جمهوری اسلامی ایران به یونسکو ارسال شده است.

اما در هر سه نوبت کارشناسان ایراداتی به پرونده داشته و تاکنون ثبت جهانی این جنگل‌ها محقق نشده است.

 دخل و تصرف‌های انسانی یکی از دلایل اصلی و مهم کارشناسان یونسکو برای ثبت نشدن جنگل‌های ارسباران در فهرست آثار جهانی است.

بر همین اساس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در جلسات مختلف کارشناسی، جنگل‌های دیزمار را نیز به مجموعه موردنظر، اضافه و الحاق کرد و با مذاکرات انجام شده با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان، موافقت آن‌ها را برای ارسال پرونده مشترک به یونسکو جلب کردیم.

 گستردگی پرونده مشترک ایران و آذربایجان  مربوط به پارک هیرکانی است که تمامی موارد، مستندات و زمینه سازی‌های آن برای ارائه به یونسکو آماده شده است.

طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، این پرونده مهم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در تیر ماه سال آینده طرح داوری خواهد شد.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.