سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکسیناسیون بیش از دو میلیون دام علیه آنتروتوکسمی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو میلیون و ۷۳۸ هزار راس دام علیه آنتروتوکسمی در استان واکسینه شده‌ است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - آقای اسدی گفت: بیماری آنتروتوکسمی دامی که پرخوری یا قلوه نرمی نیز نامیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که میکروبی در دستگاه گوارش گوسفند و بز ایجاد شود.

آنچه در آنتروتوکسمی دامی بیش‌تر اهمیت دارد، مدیریت گله است و زمانی که دامدار تغییراتی در جیره غذایی دام ایجاد کند یا به طور ناگهانی غلات با حجم بسیار زیاد در اختیار دام قرار دهد، ممکن است این بیماری نمایان شود.


بیشتر بخوانید


یکی از عوامل اصلی تلفات در بزغاله و بره یا حتی گوسفند و بز بیماری آنتروتوکسمی است و این شرایط در حیوانات جوان‌تر بیشتر اتفاق می‌افتد، هرچند دام‌های بالغ هم می‌توانند حساس باشند، اما یک ایمنی نسبی در آن‌ها وجود دارد.

به دلیل اینکه این بیماری در نشخوارکنندگانی همچون گوسفند و بز به صورت فوق حاد ظاهر خواهد شد، توصیه می‌شود واکسیناسیون هر شش ماه یکبار انجام شود، یعنی زمانی که فصل یا جیره غذایی دام در حال تغییر است با فاصله دو تا سه هفته بعد از دوره اول واکسیناسیون تکرار شود.

به منظور افزایش سیستم ایمنی بره‌ها و بزغاله‌ها، یک ماه قبل از زایمان گوسفند و بز، واکسیناسیون این گروه علیه بیماری آنتروتوکسمی ضروری است.

تعداد دام سبک و سنگین بخش صنعتی و نیمه صنعتی چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار رأس است و ۵۵ هزار رأس دام سبک و سنگین نیز در حوزه روستایی و عشایری وجود دارد.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.