سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخلاف وعده ها

تولید خودرو افزایش نیافته، قیمتش بالا رفت

خودروسازان به شرط افزایش تولید محصولاتشان را گران کردند، حالا نه تولید زیاد شده نه با وجود افزایش قیمت، کیفیت تغییر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان -  آقای فاطمی امین وزیر صمت در صحبت هایش به دفعات از کاهش قیمت و افزایش تولید خودرو می گوید.

او در روزهای آغاز به کارش، از تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ گفت و اعلام کرد که از این سه میلیون، یک میلیون دستگاه آن برای صادرات خواهد بود و 2 میلیون خودرو در سال برای مصرف داخل تولید خواهد کرد.

پس از اینکه توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد، از چند برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ساماندهی بازار خودرو گفت. یکی از مهم‌ترین این وعده ها برای بازار خودرو در اوایل آبان  داده شد؛ فاطمی امین اعلام کرد سال آینده به قدری تولید خودرو زیاد خواهد شد که نیازی به قرعه کشی برای خرید خودرو وجود نخواهد داشت.

 با وجود اینکه وزیر صمت وعده داده بود قیمت تمام شده نه تنها افزایش بلکه 15 درصد کاهش قیمت داشته اما 18 درصد گران شد؛ به طوری که قیمت خودروهای ایران خودرو مانند پژو ۲۰۶ TU ۳ از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون تومان، پژو پارس XU ۷ از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، همچنین قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا برای تیبا صندوق دار از ۸۶ میلیون تومان به ۱۰۲ میلیون تومان، تیبا ۲ هاچ بک از ۹۲ میلیون تومان به ۱۰۸ میلیون تومان، ساینا دستی از ۹۰ میلیون تومان به ۱۰۶ میلیون تومان رسید.

نه تنها روند تولید خودرو افزایشی نشد بلکه کاهشی یافت!

حالا امروز با گذشت بیش از سه ماه از حرف های وزیر صمت نه تنها روند تولید خودرو افزایشی نشده یا حداقل بنا به وعده وزیر صمت تاثیرات افزایش تولید خودرو برای مردم محسوس نشده که خبر‌ها حاکی از کاهش تولید خودرو در برخی شرکت‌های خودروسازی حکایت دارد.

آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: اگر کیفیت خودرو خوب نیست به دلیل قیمت دستوری است، بر اساس آمار کدال  بورس، خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری در حال زیان هستند و به خودروساز این اجازه را نمی دهند که به قیمت تمام شده، خودرو را بفروشند.

به گفته نعمت بخش، وقتی قطعه ساز طلبکار است و خودروساز نتوانسته پول قطعه ساز را بدهد، نمی‌توانیم توقع افزایش کیفیت را داشته باشیم.

رحیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته بود خودروسازان در کاهش کیفیت خودرو مقصرند، چرا که بدهی قطعه سازان را پرداخت نکرده و نمی‌توانند توقع و اعتراضی به کیفیت قطعات داشته باشند. قطعه سازان اکنون در حالت انحصاری فعالیت می‌کنند و باید در فعالیت هایشان بازنگری کنند.

همچنین نعمت بخش گفته بود مجوز افزایش قیمت‌ها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند، اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که همچنان صنعت خودرو با تحریم روبروست و همین امر تامین قطعات الکترونیکی را برای واحد‌های تولیدی سخت کرده است.

در این مدتی که وزیر صمت وعده اصلاح ساختار خودرو را داده بود، مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی را تغییر داد؛ فرشاد مقیمی جای خود را به مهدی خطیبی، مدیرعامل سابق ریگان‌خودرو داد و محمد علی تیموری هم جای جواد سلیمانی را در شرکت سایپا گرفت. به نظر می‌رسد این تغییرات بی ارتباط با عدم تحقق وعده‌های فاطمی امین در خصوص افزایش تولید خودرو نباشد.  

عده‌ای می‌خواهند به صورت عمدی خودرو‌ها را گرانتر بفروشند

خدائیان سخنگوی قوه قضائیه می گوید دیده می‌شود به محض افزایش قیمت خودرو بسیاری از خودرو‌های پارک شده در این پارکینگ‌ها به سرعت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و پارکینگ‌ها خلوت می‌شود. با ورود سازمان بازرسی کل کشور به مسأله و کمک دولت، مسئولان ایران خودرو و سایپا تغییر کردند.

خدائیان می گوید سیاستی پشت مسأله وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند به صورت عمدی خودرو‌ها را گرانتر بفروشند.

از طرف دیگر در مدتی که از وعده فاطمی امین برای افزایش تولید خودرو گذشته، علی رغم کاهش قیمت ارز روند قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو تقریبا افزایشی بوده و نشانه‌ای از تغییر در ریل صنعت خودرو نسبت به دولت دوازدهم دیده نمی‌شود.

همچنین وزارت صمت  با تغییر ساختار هم رو به رو شده تا فعلا بیشتر انرژی این وزارتخانه مهم و راهبردی در اقتصاد کشور صرف مشکلات درونی خودش شده باشد.

باید دید در نهایت سرنوشت وعده‌های داده شده در حوزه خودروسازی چه خواهد شد و وزیر صمت چه پاسخی برای عدم وعده‌های خودرویی‌ خواهد داشت؟

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
اصلا چه اجباریه که صنعت خودروسازی داشته باشیم وقتی قراره فشارش آنقدر روی دوش مردم باشه؟
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
درستش اینه که بگیم تولید گاری افزایش نیافته
احمد
۱۰:۱۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
همانطور که ضرب العجل 20 روزه برای آزاد سازی سواحل و حریم رودخانه ها میدن همانطور هم ضرب العجل 200 روزه به خودرو سازها بدن . خودروهای بی کیفیت داخلی جان هزاران نفر رو گرفته که آمار خیلی خیلی بالاتری نسبت به فوتی های ناشی از کرونا هست متاسفانه هییییچ اهمیتی براشون نداره .
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه خودروسازی کشورمان خصوصی نیست و سود مسئولین بی کفایت کشور در این خودروسازیست و از آنجایی که تا به حال جز به یاری خدا و اراده مردم در این کشور اتفاق خاصی و موفقیت و پیشرفتی حاصل نشده نباید بیش از توان مسئولین از آنها انتظار داشت و مادامیکه در همه زمینه ها به آنها اعتماد کنیم باید در رنج باشیم.
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه خودروسازی کشورمان خصوصی نیست و سود مسئولین بی کفایت کشور در این خودروسازیست و از آنجایی که تا به حال جز به یاری خدا و اراده مردم در این کشور اتفاق خاصی و موفقیت و پیشرفتی حاصل نشده نباید بیش از توان مسئولین از آنها انتظار داشت و مادامیکه در همه زمینه ها به آنها اعتماد کنیم باید در رنج باشیم.
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
تا شما باشید نگیرید.
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
این خودروسازان آنقدر زالو شده اند وخون مردم را می کنند که الان تیبا را یک میلیارد هم بفروشند بازم میگن ما ضرر میکنیم آخه مزخرفات اگه ضرر می کنید چرا درش را تخته نمی کنید وخودرو وارداتی آزاد بشه شماها مردم را چی فرض می کنید
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
آخه وزیری که اندازه ابتدایی سواد ندارن نمیدونه چی به چیه اورا چه به این کارا
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خداوند متعال لعنت کندواختلاسگر خودرو را که به مردم وخون شهدا خیانت میکنند
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خودروسازی که زوری نمی شه! از مردم کولی بگیری و بهشون فشار بیاری و بعدشم بگی خودروسازی دارم.
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
۱۸ ۱۲ ۹۹ مبلغ ۱۳۳ میلیون وهفتصد هزار تومان به عنوان علی الحساب خرید یک دستگاه شاهین به حساب سایپا واریز کردیم تقریبا نصف قیمت روز ان موقع، الان دعوت نامه امده باید مبلغ ۲۰۹ میلیون وخورده ای به حساب سایپا بریزیم ماشین را بعداز عید تحویل بگیربم . قیمت بازار ازاد شاهین را ۳۴۲ میلیون در سایت سایپا مینویسند یعنی بعد از خواب یک ساله ۱۳۳،۷۰۰،۰۰۰ تومان در حساب سایپا باید ۳ میلیون نیز بالاتر از بازار ازاد خریداری کنیم : واقعا در این مملکت کسی جواب گوی اشفته بازاری وحق خوری مردم پیدا میشود نصف پول ماشین را یک سال پیش گرفته اند درست وعادلانه این است اگر قبمت ماشین هم بالا رفته حداقل نصف ماشین را به قیمت روز حساب کنند نه کل ماشین را سه میلیو ن نیز بالاتر قیمت روز تحویل مشتری بدهند .
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
مسئولی که مشکل خودروسازی رو بتونه حل کنه مرررردِ
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
مرد اونم بین مسئولین
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
معلوم است که محقق نمی شود. کافیست به بهانه تولید داخل، واردات برنج را ممنوع کنید تا ببینید چگونه قیمت برنج داخلی سر به فلک بکشد! با خودرو یک چنین کاری را کرده اید.
غریب
۲۰:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام من پدری هستم با چهار فرزند یک فرزندم ماشین زده فرار کرده درگیربیمارستانیم بچه‌ها م ارزو دارم یه ماشین صفر داشته باشیم هرچی داشتیم فروختیم هزینه بیمارستان دادم خداراخوش میاد خودم بجهنم بچه هام چی
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
عزیز دلمی
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
طبق روال گذشته با دروغگویی وزیر روبرو خواهیم شد ومجلس طبق سناریوهای از پیش تعیین و برنامه شده قانع خواهند شد وآب از آب هم تکان نخواهد خورد و اجازه گران شدن تمام خودروهای ارابه مرگ دو شرکت را به مناسبت رسیدن عید نوروز و بعلت کاهش نرخ ارز دولار یورو خواهند داد پیشاپیش سال خوبی را برای ملت گرفتار دو شرکت انحصارگر و استعمارگر با همکاری وهماهنگی مسئولان پر تلاش برای ملت بدبخت آرزو کنیم یا نکنیم ازطرق وزیر دروغگو و دو شرکت غارتگر
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
واقعا اگر در ابتدای ایجاد همین دولت، بلافاصله، واردات آزاد می شد، آیا اکنون و پس از گذشت چند ماه، نیاز به این همه بگیر و بکش و بیار و ببر و این وضعیت وحشتناک قیمت خودرو بود؟ راه حل مشکل آسان است ولی چرا مسوولین، خود را به آن راه می زنند خدا داند.
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
آخه چرا واردات خودرو ممنوع شد؟ دولت میاد تصمیمی می گیره و همه رو برای حلش بسیج می کنه! به نظر مسوولین به جای حل مشکل، با تولید مشکلات بیشتر، قصد اشتغال زایی برای حل آن مشکلات را دارند. نتیجه اینکه امیدی به پیشرفت نیست و همه انرژی خود را فقط صرف حل مشکلاتی می کنند که بی مورد ایجاد شده است!!!!
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
بچه که بودیم همیشه در کتاب تاریخ می خواندیم حکومت هایی که پشتوانه مردمی خود را از دست می دهند، دیر یا زود نابود خواهند شد. بهتر است مسوولین محترم، بیشتر به فکر مردم باشند تا خودروسازان و دلالان. مردم را دریابید و رفاه و آسایششان.
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
بچه ی خرخونی بوده اید؟!
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
اگه قراره واکسن بزنیم و روزی دویست سیصد تا فوتی داشته باشیم پس بهتر نیست نزنیم و از عوارض در امان باشیم؟!
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
الان چه ربطی داشت ؟ دومم اونایی که مردم 2 دوز رو نزدند
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
ناشناس 11:39، از کجا میدونی فوتیها دو دوز واکسن نزده اند؟ بیایید خودمان را گول نزنیم!
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خودروسازان، سهمیه آب و برق و زیرساخت و کارگران ارزان با حقوق ۴ میلیون ماهی که دارند، چرا باید یک کوییک را ۲۰۰ میلیون به مردم بدهند؟!
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
مردم را گول نزنید. به جای اینکارها، واردات خودرو را آزاد کنید تا ته و توی همه چیز در بیاید. بالاخره دستهای پشت پرده، آشکارخواهند شد و بیشتر از این وقت را هدر ندهید.
Saeid
۱۴:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
تا بوده چنین بوده
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
برید سراغ خودروی برقب
نظر کدو
۱۴:۰۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
آقای مجری برنامه تهران بیست بیا که مسئولین بازهم دارتد دروغ سرهم میکنن
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
باید از تولیدات خودرو سازان کشورمون حمایت کنیم به عنوان مثال تیبا خودرو خوب وقیمتش هم نصبت به سایر خودروها خیلی خوبه با این پول چه خودرویی میشه خرید اون خودرویی که مد نظر بعضیهاست باید بالای یک میلیارد هزینه کنند
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
الان چي داخل كشور توليد ميشه كه هم ارزان باشه و هم باكيفيت كه ما بخواهيم از خودروسازها ايراد بگيريم ؟؟؟!!!! لوازم خانگي ، لوازم ساختماني ، ميوه‌ و بره بار ، آب معدني ، لبنيات و ... ، همه در طول سال چند بار گران ميشن و هر بار از كيفيت آنها كم ميشه !!!!
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
دقیقا ولی همه این محصولات واردات مشابه خارجی هم دارند به غیر از خودرو
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
خارجیا و غربیا خوب درست میکنن ؟؟؟؟؟؟؟ همه چیه ایران جز وسایل الکتریکیش خوب نیست ( ماشین و....)
ایرانی
۱۳:۴۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
فقط واردات توسط بخش خصوصی بدون انحصار و با تعرفه معقول چاره کار است!
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
توجه
وای جی سی جان yjc توجه
از تخلفات متعدد دو خودرو ساز در تحویل و .......
و فن هایی که میزنند سود کمتر بدهند(مثلا خودرو رو فاکتور میکنن و زمانی که فاکتور میشه دو سه روزه باید تحویل بدهند یک ماه و بیشتر طولش میدهند و سود تاخیر تا زمان فاکتور و تاخیر ارسال خیلی خیلی فرق داره و کمتره) گزارش تهیه کنید
هیچ احدی از این دو خودرو ساز پاسخگو نیست.
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
دقیقاً دروغگویی به سبک دولت قبل
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
زمان شاه خوب بود همه چی شفاف بود ؟ تو ایران چیزی به اسم دروغ نیست تنها در دولت های لیبرال اصلاح طلب دروغ گفتند در این دولت سانسور می کنن
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
واکنش رییس‌جمهور: توی ایران‌خودرو و سایپا به کارگران ناهار میدن؟
امیر
۱۲:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
متاسفم برای شورای نگهبان !
علی
۱۲:۳۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
برای مشاهده رضایت مردم خودرو سازها را تعطیل کنید
احمد
۱۲:۳۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
دولت از طریق گرانفروشی خودرو و لوازم خانگی داخلی داره تامین بودجه میکنه
امیرعباس
۱۲:۳۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه صنعت خودرو داخلی مثل یک طناب دور گلو مردم رو گرفته و داره مردم رو خفه میکنه ؟! و بازهم شورای نگهبان دست بردار نیست و با حمایت از ارابه سازان مرگ با قیمتهای نجومی خودشو زیر سوال برد
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
فقط یه ادم نری پیدا بشه ببندشو ...
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
نداریم
بهداد
۱۲:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
حضرات کدام کشور دنیا واردات خودرو توش ممنوعه اصلا yjc شما ی گزارش تهیه کنید ما بدونین بجز ایران کدام کشور واردات خودرو توش ممنوعه آلمان ب اون عظمت ماشینهای ژاپنی توش هست ولی ما نه بابا شماها ک مدیریت بلد نیستین تولید هم که نکنید بهتره بابا هر کاری که دنیا کرده شما هم تقلید کنید از این بهتر میشه توی این دنیا هیچ کس هیچی نمی‌فهمه شما فقط میفهمین
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
وزیر صنعت فقط شعار داد روی کاغذ عمل ندارن بروید کنار تا چینی ها بیان مشکلات خودرو ساز ها رو حل کنن ...تحمیل خودرو ..میخری بخر نمیخری نخر همینه شعار ایران خودرو وسایپا
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
نمیخری نخر، میخری برو تو قرعه کشی برنده شدی پول درامد 10 سالت رو بده ، شاید یه چیزی ته انبار بود بعد لز چند ماه دادیم شاید هم ندادیم
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
اگر رهبر واردات خودرو را ممنوع نمی کرد این همه مشکل درست نمی شد
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
دردو بلا بگیری ممنوعیت ورودخودرو دست دولت مجلس وخودروسازه حرف زیادی نزن
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
نمی فهمم تو که سنت نمی رسه به زمان شاه چرا از رهبری انتقاد می کنی اصلا بلدی سیاست رو ؟ سوپر غول بلوک شرق پوتین گفت سلام من رو به اقای خامنه ای برسانید اونوقت تو که معلوم نیست مدرکت یه براچی حرف میزنی؟ ادم اندازه علمش حرف میزنه
ایران من
۱۲:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
سازمان بازرسی کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
وقتی می گویند دقیقا قضیه خودروسازهاست کسی کار نداره هر طوردلشان میخواهند پیش می روند ربطی هم به کسی نداره
بهداد
۱۲:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
ولله مسولینی که برای صنعت خودرو تصمیم میگیرن خون و حق الناس گردنشونه واردات خودرو رو آزاد کنن این گاری سازها هم تولیدشان ده برابر میشه هم یکدفعه کیفیت خودرویشان بالا میره این حمایت از خودرو ساز خیانت به مردمه ولله
امید
۱۲:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
زحمت کشیدید مدیران عامل خودروسازان را عوض کردید که اوضاع درست شود " ولی روز به روز بدتر و بدتر میشود..
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
مستند اختاپوس (مافیای خودرو) را ببینید
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
آیا از مدیری که کمتر از 2 سال مدیریت مجموعه ای مانند ایران خودرو یا سایپا را برعهده داشته است انتظار معجزه دارید. آیا با تغییر سالیانه یا حداکثر 2 سال مدیران خودروسازی کشور پیشرفت می کند. مسئولین دستگاه های نظارتی در این 20 سال چه می کردند؟
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
آقای رئیسی لطفا ترتیب واردات خودروهای سبک و سنگین بدون مالیات را بدهید تا هم مردم و هم کشور نفسی بکشد،
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
آقای وزیر صنعت نمی تواند یا نمی خواهد خودرو ارزان بشود اگر نمی تواند باید همین امروز استعفا بدهد و اگر نمی خواهد ایشان با این کارش کلا به دولت محترم آقای رییسی ضربه می زند چون یکی از اساسی ترین بخش های قضاوت دولت ها توسط مردم بخش خودرو سازی هست.
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
عجب داستانی شده بحث خودرو در این کشور.
اقتصاد علم است و با وعده و دستور و فتوا و ..... نمیشود کنترلش کرد. اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا بنا نهاده شده است.
میزان نیاز سالیانه کشور یک میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو هست. میزان تولید دو خودروساز حدود یک میلیون دستگاه، یعنی تقاضا بیشتر از عرضه و نتیجه ی حاصل از علم اقتصاد وقتی تقاضا بیشتر از عرضه شد، گرانی و افت کیفیت بهمراه داد.
فقط و فقط راه حل مشکل آزاد سازی واردات با تعرفه معقول و بتعداد پانصد هزار دستگاه در سال.
این واردات باعث کاهش قیمت میشود. باعث بالا رفتن کیفیت در اثر رقابت میشود.
از همه مهمتر باعث میشود خودرو سازها دست از ریخت و پاش برداشته و به سودآوری برسند.
ولی کو گوش شنوا
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
دشمن دانا به از نادان دوست
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
پارسال قیمت دلار ۳۰ تومن بود اما قیمت پراید ۸۰ میلیون تومن، الان دلار شده ۲۶ تومن ولی پراید ۱۹۰ تومنه، پس قیمت دلار هیچ تاثیری نداره خودروسازان هرجور دلشون میخاد عمل میکنن چون دولت سهامداره و ذینفع در موضوع،
فکرکنم اگه دولت هیچ مدیریتی انجام نده مملکت خیلی پیشرفت میکنه آقا شما حقوق بگیرین ولی خواهشا هیچ گونه کاری به اداره مملکت نداشته باشین
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
شرکت های خودرو یازی خائن به مردم ایران هستند
خودم.
۱۱:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
حرف زدن بلد نیستین. حرف نزدن هم بلد نیستین؟؟مجبورین با حرفتون نمک ب زخم مردم بپاشین؟؟ یعنی چی قیمت گذاری دستوری باعث کاهش کیفیت شده؟؟شما ک دارین ی ماشین رده خارج به چند برابر قیمت میفروشین باز میگین قیمت پایینه؟؟چقدر باشه راضی میشین؟؟کی سیر میشین؟؟ وقتی مملکت توسط چند مسئول بی لیاقت اداره بشه و فقط فکر خودشون باشن و نهایتدلسوزیشون باشه ناهار خوردن مردم.آخرش میشه این.
ایوب
۱۱:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه فقط ادای برخورد و افزایش کیفیت رو درمیارند ولی در عمل هیچ خبری نیست. به نظرم تضاد منافع نمیزاره کار درست انجام بشه
همشهری
۱۱:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
این سریال تکراری بالابردن قیمت به شرط تولید بیشتر حیله ودروغی است که از همان اول نتیجه ان پیدا وروشن بود مثل داستان تکراری قاچاق سوخت که بها نه ای برا افزایش قیمت بنزین هرمدتی به نمایش گذاشته می شود دروغ گفتن و دادن وعده های پوچ به مردم هنر تکراری مدیران ومسیولین جدا از ملت است که حتی دلسوزان نظام هم با سکوت وبی توجهی بهت اور فقط هراز گاهی گره به ابرو می زنند.

یک زندگی ارام وبی دغدغه برایمان سراب شده
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
مردم به این اتفاق نظر رسیدن که کمتر کسی تو این مملکت به فکر مردم هست. الالخصوص خودرو سازها که از آب گل آلود ماهی میگیرن.دارایی مردم با هزار ترفند دزدی میگیرن ونحوه تحویل خودرو رو که انشالله میدونید...ازتون خواهش میکنم یا این پیام هارو نزارید اگه هم میزارید حداقل پیگیر باشید .با حلوا حلوا گفتن نه دهن ما شیرین میشه نه دهن شما...خسته نباشید
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
این یعنی جیب خود وزیر هم به مافیای خودرو سازان وصله
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خدا لعنتشون کنه
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
اینجا ایرانه هیچ کس مسئولیت قبول نمی کنه و هیچ کاری درست انجام نمی شود.
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
دست پر جیب قشر متوسط جامعه که نیازمند واقعی خرید خودرو هستن
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
فقط این را بگم
ثزتمندان یکی دو تا ماشین میلیاردی در حیاط دارند و اصلا دغدغه خودرو ندارند

پولدارها هم یکی دو تا ماشین ایرانی در حیاط دارند

شما دارید فقط به قشر نیازمند که خودرو برای خانواده نیاز دارند ظلم میکنید که هر چه وام هم میگیرند یک خودرو ن در شأن خانواده
از ایران خودرو و سایپا نمی توانند بخرند

قشر متوسط داریدذاز هر طرف به طرف فقرا هوا میدهید و این برای آینده جامعه خوب نیست
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
نه فقط خودرو بلکه خود دولت قصد دارد قیمت همه چیز بالا باشد و پایین نیاید!
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام سایپا خودروی تیبا 2را به قیمت 125میلیون میفروشه ساینا 122
قیمتهای شما به روز و دقیق نیست
احمد
۱۱:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
بنده خودم کارگر ایران خودرو هستم متاسفانه از وقتی که دلار روند نزولی داشته تولید خودرو هم متوقف شده و مرخصی اجباری به ما داده اند.

" من که راضی نیستم خدا هم راضی نباشه"
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خودتون از ارائه اینگونه خبرها درباره صنعت خودرو خسته نشدین ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
۱۰:۵۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
یعنی واقعا کنترل و نظارت بر بازار خودرو انقد سخته یا یه چیزای دیگه ای هم در کاره؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
هر وزیری که میخواست به وزارت صمت بیاید اولش از این حرفها زد و ظاهرا بعدا با خودروسازان بر علیه مصرف کننده به توافق رسید به هرحال هر چه که شد خداوند از سر تقصیرات مقصرین اینگونه مسایل نگذرد الهی آمین
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خدا لعنتشون کنه همه مسولان رو بی لیاقت های پست
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
مسئولین ایران خودرو و سایپا خسته نشدند از اینکه اینقدر جیب مردم را خالی کردند ؟ کی کیسه های شما پر میشود که دست از سر مردم بردارید.
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
الان چندین سال شعار خود کفایی و تولید خودروی ملی میدید؟ دیگه شعار بسه! وقتی نمی تونید نولید کنید!
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خدا لعنت کند افراد بی کفایتی که صنعت خودرو کشور را به مافیا تبدیل کرده اند ما خواهان برکناری مسئولین ایران خودرو و سایپا هستیم

تحمل مردم تمام شد از دست اینها چرا باید داشتن یک خودرو مناسب برای ما دغدغه شود . مگر اینها کی هستند که امور ما باید بدست اینها باشد
لطفا همه را برکنار کنید . اقای رئیس جمهور به داد ملت برسید
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
بورس رو که همون هفته اول درست کردن این بزودی درستش میکنن نگران نباشید
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
واقعا این دو خودرو ساز خجالت نمی کشند با این قیمت های غیر واقعی و این همه دروغ اینقدر باعث ناراحتی مردم شده اند
انشااله بزودی ریشه کن شوید
از مردم خجالت بکشید که بجای همراهی با مردم و نگاه کردن به جیب مردم به فکر اختلاس و پر کردن جیب خودتان هستید . این همه مال را قرار است به گور ببرید ؟
انشااله اقای رئیسی همه را از بین ببرد .
ایرانی
۱۰:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
این حرام خورها دستشون تا گردن در جیب مردم کردند دارند خفه میشند هنوز هم دستبردار نیستند.
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
مرگ بر مافیای خودرو

داشتن یک خودروی بی دردسر و قیمت مناسب را برای ایرانی ها آرزو کردن
آقای رئیس جمهور لطفا شما به داد ما برسید بقیه که کاری نمی کنند از بقیه اعضای دولت انتظار داریم یک مقدار انقلابی و قاطع باشند در این مساله خودرو چرا همگی منتظر هستید فقط آقای رئیسی دست به کار شوند . پس شماها چه کاره هستید ؟ اگر قدرت ندارید کنار بروید لطفا
ا
۱۰:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
واقعا تو کشور ما یکی نیست زورش به این دو فرغون ساز برسه؟؟! چطور میگن تحریم و کمبود قطعات الکترونیکی هست ولی اگه قیمت را بالا ببرند کمبودها یهو حل میشه ؟؟! مردم ما حقشون همینه واقعا ...! یا باید دنبال برنج و گوشت و سیب زمینی و... تو صف ووایسن با قیمتهای عجیب و برای خودرو هم که سالهاست الی ماشاا.... ! اگه کاری بخوان بکنن میکنن ولی نمیخوان ! رئیس جمهور 20 روز وقت تعیین کرد برای اینهمه سازه در سواحل دریاها ، چطور شد همه را جمع کردن؟؟! وقتی کاری را بخوان بکنن میشه ولی افسوس نمیخوان !
علی آقا
۱۰:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
یک میلیون برای صادرات ...!!! مگر کسی این خودروها رو از شما می خره ؟؟؟ جوک می گن ... خخخخ
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
بخدا ما این موضوعات رو بهتر از شما میدانیم بهتره بجای اینکه برای ما قصه هزار و یک شب بنویسید برای مسئولینی که طرح حمایت از تولید کننده رو گذاشتن و با ممنوعیت هرگونه واردات در کشور بجای رقابت انحصار ایجاد کردن بگید
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
واقعا" جای تاسف داره ، خودروهای با تکنولوژی سی ، چهل سال پیش رو داریم می سازیم اون هم با این وضعیت .
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
واقعا" جای تاسف داره
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
قیمت کارخانه با بازار نصف به نصف قیمت کارخانه را بالا ببرید تولید را هم زیاد کنید تا قیمت بازار متعادل بشه قرعه کشی را هم جمع کنید افتضاح این مدیریتتون
امیر
۱۰:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
چرا هیچکس نمیخواد یا نمیتونه با این مافیا برخورد کنه؟
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
هر کی میاد حرف میزنه وقتی میره ت کا میبینه مافیا اجازه نمیدن ماشین ثبت نام کردم یکسال و 6 ماه منتظر موندم تحویل بهمن بوده هنوز میگن خبری نیست
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
در زمینه خودرو سازی هم قاطعیتی مثل آزاد سازی سواحل باشه خیلی خوبه
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
اخه چه مسخره بازی هست درمیارند هرجا تولید بیشتر میشه باید قیمت کمتر بشه تا تقاضا رو افزایش بده مملکت ما به شرط افزایش قیمت ،تولید بنجل ها رو افزایش میده .بسه دیگه .بدبخت کردید ما رو .
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
یکی بانکهاست // و دیگری خودرو سازه // قبول دارید ؟؟
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
من از همون اول هم گفتم
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
کسی که لیاقت نداره در سمتی بمونه سریعا عزل بشه تا الکی وعده وعید نده
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خیانتی که این مافیای خودروساز در کشور کردند مغولها در کشور نکردند
جالبتر اینکه اصل مفسد اقتصادی در همین دو خودروساز خلاصه میشه ولی کمترین اخبار رو از دستگیری این افراد میشنویم
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
ایها الناس این نعمت بخش رو بفرستید بره نون خشک جمع کنه میگه قیمت دستوریه باید 3 برابر این که هست بشه
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
؛نه بابا.
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خون مردمو کردین تو شیشه
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
تا دولت با شرکتهایی مثل خودروسازان و الباقی برخورد قهری و قانونی نکنه وعده ها دوزار نمی ارزه با قربونت برم خواهش می کنم درست نمیشه باید مثل آزادسازی سواحل قاطع سریع بدون اغماض... اگر همین سواحل رو این طور برخورد نمی کردند تا سالها درست نمیشد.چه ضعفی دولتها مقابل خودرو سازان و بانکها دارند معلوم نیست...
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خسته شدیم اقا خسته شدیمممم جم کنین این فرقون سازیای داخلیو نخواستیم خودروی داخلی اینا هیچوقت درست بشو نیستن ازاد کنین واردات خودرو رو اگه واقعا طرف مردمین و دستتون با اونا تو یه کاسه نیست
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
وزیر باید استیضاح بشه ... به 85 میلیون ایرانی دروغ گفته
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
وزیر صمت یا خودش دستش تو کاسه یا جرات مبارزه با مافیا خودرو نداره ازاد سازی سواحل به کنار ریس جمهور بیاد ببینم میتونه این خودرو سازی رو متحول کنه اون وقت کارش درسته
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
یعنی هنوز به این دو تا شرکت خون اشام امید دارید؟!!!!!!!!!!!!!!شرکت ایران خونخوار و شرکت سنگ پا
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
از همون جمله اول که میگه 1 میلیون خودرو برای صادرات ... دیدم داره چرت و پرت میگه ادامشو نخوندم
آخه کدوم ادمی خارج از ایران ماشین شما رو میخره.مگه اینگه مجانی بهش بدین
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خب حالا که اینطوریه مجبورشون کنند که قیمتها رو بیارن پایین
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
این فیلم ها را باهم بازی نکنید.
مدیر کل به کارخونه میگه گرون کن،به صدا سیما میگه پیگیری کن،به وزرا میگه وعده بدید و این چرخه ادامه داره...
Hasan
۰۸:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
انسان مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود

تو کشور ما افزایش قیمت کیفیت رو بالا نمیبره والسلام
فریبرز
۰۸:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
با سلام خدمت وزیر محترم صمت و نمایندگان محترم مجلس. خودرو سازان گلایه از قیمت دستوری دارند و معتقد هستند که با این وضعیت نمی توان تولید را افزایش داد. من از شما به عنوان نماینده مردم تقاضا دارم که دو کار را انجام بفرمائید. ابتدا قیمت دستوری را حذف کنید و بگذارید هر طور که تمایل دارند قیمت گذاری کنند تا خدای نکرده این دو شرکت عزیز متضرر نشوند. دوم اینکه اجازه دهید ورود خودرو آزاد شود و به دلیل حمایت از تولید کنندگان داخلی که تاکنون هم مالیات سنگین وضع کردید و هم ورود آن را ممنوع کرده اید را ایندفعه به خاطر مردم حذف کرده و بگذارید تا این دو شرکت محترم در بازار رقابتی تلاش خود را برای فروش بفرمایند تا متوجه بشوند که این مسئولین تا کنون چه خدمت بزرگی به آنها کرده اند. با تشکر
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
از آقای رئیس جمهور تقاضا داریم یک فکر اساسی به حال صنعت خودرو بکنند . جز ایشان کسی از عهده این کار بر نمی آید .