"تأمین مالی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و ۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانکها برای دو خودروساز اصلی کشور در نظر گرفته شده است" این خبری بود که بهمن ۹۹ همتی رئیس سابق کل بانک مرکزی در بازدید از کارخانه خودروسازی ایران خودرو اعلام کرد.
سال ۹۹، حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان به بخش اقتصادی کشور اختصاص یافت که بانک مرکزی ۱۵ هزار میلیارد از آن را در اختیار خودروسازان قرار داد و تنها حدود ۴ هزار میلیارد تومان به بخشهای دیگر اختصاص یافت؛ ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات تنها بخشی از کمک دولت به خودروسازان بود.
حمایتهای دولت به ارائه تسهیلات ارزان ختم نمیشود؛ از سالها قبل تعرفه واردات خودرو حدود ۹۰ درصد بود یعنی هر خودرو وارداتی برای رسیدن به خاک ایران باید به میزان ۹۰ درصد قیمت خودرو، حقوق ورودی پرداخت میکردند که همین موضوع قیمت خودروهای وارداتی را بالا برد و فضا را برای خودروهای داخلی باز کرد.
این تعرفه از سال ۹۷ به ممنوعیت واردات تبدیل شد و از آن پس هیچ خودروی خارجی حق ورود به بازار ایران را نداشت؛ ارائه تسهیلات، ممنوعیت واردات، تعرفه گمرکی و تامین مواد اولیه ارزان قیمت حمایتهایی بود که دولت طی این سالها از خودروسازان کرد تا بلکه کیفیت خودرو افزایش یابد، اما در عمل این اتفاق رخ نداد.
تأمین نیازهای شرکتهای خودروساز و نیز کارخانههای تولید لوازمخانگی بر عهده صنایع مادری همچون فولاد مبارکه قرار گرفت تا با تأمین ورق موردنیاز کارخانهها که ازجمله نیازهای اصلی این صنایع به شمار میرفت، وقفه تولید را متوقف و نیاز بازار داخلی را تأمین کنند.
۲۰ دی در محور بهبهان رامهرمز ۵۹ خودرو با هم برخورد کردند که پس از آن هادیانفر رئیس پلیس ناجا گفت ایربگ هیچ کدام از خودروهایی که تصادف کردند باز نشد؛ حالا از طرفی سازمان استاندارد خود را مکلف به اجرای قانون نمیداند و به گفته آقای پیرایش مدیر نظارت بر اجرای استاندارد، این سازمان تک تک خودروها را مورد ارزیابی قرار نمیدهد.
رهبر انقلاب نیز در دیدار با فعالان اقتصادی و صنعتی کشور با انتقاد از وضع کیفیت در خودروسازی کشور، نارضایتی شهروندان از خودروهای داخلی را به حق دانستند.
حضرت آیتالله خامنهای با بیان اینکه در برخی از محصولات داخلی متاسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمیشود و این خیلی بد است، عنوان کردند: این همه حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو کشور شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست.
ایشان تاکید کردند: مردم از کیفیت خودرو ناراضی اند و درست هم میگویند و حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به جاست و این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.
به دنبال اظهارات رهبر انقلاب، دو خودروساز بزرگ کشور که کانون اصلی انتقادات و نارضایتی عمومی از کیفیت خودروهای داخلی محسوب میشوند، با صدور اطلاعیههایی برنامههای خود در راستای ارتقای کیفی محصولاتشان را اعلام کردند؛ در این بین، ایران خودروییها از بازنگری در راهبردها و تلاش جهادی برای ارتقای کیفیت خودروها صحبت به میان آوردهاند. سایپاییها نیز تولید اقتصادی حتی در شرایط تحریم را راه بهبود کیفیت خودرو اعلام کردهاند.
اما کلیدواژه اطلاعیههای خودروسازان بزرگ در مورد اهداف کیفی جدید، گره نزدن مساله کیفیت به داستان تحریم است؛ آنها میگویند فارغ از بود و نبود تحریم، برای ارتقای کیفیت برنامه ریختهاند و قصد دارند سطح کیفی محصولات خود را متناسب با نظر مشتریان بالا ببرند این ادعا، اما در حالی است که اتفاقا افت کمی و کیفی خودروهای داخلی طی یک دهه گذشته، دقیقا در دوران تحریم شکل گرفته است.
خودروسازی کشور دو بار در ۱۰ سال گذشته در معرض تحریم قرار گرفته و هر دو بار علاوه بر اینکه تولید به شدت افت کرده، کیفیت نیز به استناد گزارش نهادهای نظارتی و البته نظرسنجی از شهروندان نزولی شده است؛ شرایط به شکلی است که خیلیها ترجیح میدهند به جای خرید خودروی صفر کیلومتر در دوران تحریم، مدلهای دست دوم تولیدی در دوران غیرتحریم را خریداری کنند، زیرا اطمینان بیشتری به کیفیت آنها دارند.
اگرچه در کنار حمایت ها، فشارهایی هم به صنعت خودرو اعمال شده به طوری که آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان میگوید قیمتگذاری خودروها دستوری است که ما آن را نمیپسندیم و همچنان گرفتار این موضوع هستیم؛ در ششماهه نخست امسال، بهدلیل همین قیمتگذاری دستوری، فروش خودروها با زیان همراه بود.
آقای مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان نیز میگوید در حال حاضر رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و تا زمانی که قیمت گذاری خودرو ساماندهی نشود و موجب توزیع سود و رانت بی حساب و کتاب در دست عدهای خاص شود، بازار سامان نمیگیرد.
به گفته بیگلو، اینکه آزادسازی قیمت خودرو موجب میشود که این رانت و سوداگری از بین برود. این سود عاید سوداگر میشود و مالیاتی هم نمیدهد و مصرف کننده هم مجبور به خرید از بازار آزاد است. در حالی که در صورت توقف سیاست قیمت گذاری دستوری، سود خودروسازان بهتر میشود و از این محل میتوانند مالیات به دولت بدهند و بساط رانت هم از بازار خودرو برچیده شود.
حالا با انتقادات فراوان بر کیفیت خودروهای داخلی، سازمان استاندارد طی بخشنامه ای خودروسازان را الزام به انجام تمام تست ها از جمله تست تصادف کرده است.
از طرفی هم با آزادسازی واردات خودرو در خرداد ۱۴۰۱ خودروسازان می بایست دقت برای افزایش کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند تا در بازاز رقابتی جایی داشته باشند.
بی انصاف ها، تا کی مردم را می دوشید
بترسید از قهر خدا و بندگانش!
مگر می شود بدون رقابت پیشرفت کرد؟!
آنهم رقابت عادلانه، نه اینکه مرزها را ببندید و بگویید ما داریم رقابت میکنیم
رقابت با ...
اگه خوردوی زیر ده هزار دلار با تعرفه کم وارد شد اونوقت بازار رقابتی میشه و الا مسخره بازی در نیارید که صد هزار تا ماشین لوکس این لگن سازها رو به خودشون بیاره
پول ماشین های باکیفیت روز دنیا رو میدیم ولی سمند و کوییک و تیبا بهمون میدن .
ماشین ساز :تکنولوژی مرتبط به باتری دهه 80 آمریکا رو به 90 آمریکا بروز کردیم 10 میلیون هزینه داشت
استاندارد جدید میاد قیمتش میره بالا
جنس فرانسوی را با چین عوض کردند یعنی به جای یورو از یوان استفاده میکنند ولی بازم با قیمت یورو میره بالا و کیفیت با یوان میاد پایین
این خودرو ها تولید ملی نیست
پژو های 405 و 206 و.... که متعلق به فرانسه است
پراید هم ماشین است که اولین بار در کره تولید شده
ماشین های چینی هم که مونتاژ هستند
خودرو سازی ما مستعمره شرق و غرب هستش
(اما ماشین هایی قدیمی و بی کیفیت کشور های بیگانه هستند)
وارد کنید
یا ماشین درست درمون مونتاژ کنید
آسایش میلیون ها ایرانی در انحصار دو شرکت خودرو ساز شده...
مردم ایران حق دارند انتخاب کنند حق دارند از کیفیت بهرمند شوند
چرا واردات خودرو رو آزاد نمیکنید؟؟ چرا انحصار رو نمیشکنید!! ؟
یه سوال الان این کیفیت داشبورد و دستگیره شاهین چیه ؟ پلاستیک داغون مگه جنس بهتر چقد بیشتر میشه کسی که ۳۴۰ میده اگه بدونه کیفیت عالی هست ۳۶۰ نمیده ؟
برا آبرو خود تولید کننده ام بهتره
شما امتظار داری پژو پارس چقدر کیفیتش خوب بشه بهرحال ارگونومیو ساختار قدیمی و هر کار کنی همین است
آخه واردات با تعرفه ۹۰ درصد چه دردی رو دوا میکنه؟
مقاله بسیار ضعیفی نوشتی
حمایت میکنید که این خودرو سازها مثل تومور سرطانی باقی بمانند
این واردات خودرو را ازاد کنید دیگه...
بسه خسته شدیم از این خودرو های بی کیفیت
واردات را ازاد کنید تا هم فضا رقابتی شود و هم خودرو های با کیفیت وارد شود ...
این چه وضعیه اخه..
یک کامنت رو چند بار مینویسی؟
یقینا آینده از آن خودروهای گازی و برقی است.
دولت ها نیز در قطعه سازی سرمایه گذاری کنند بسیار راهبردی تر و مهمتر است.
ما ملت بیشتر از دولت های وقت و حمایتاشون از این دو شرکت دق به دلیم تا خود خودروسازا.
گرچه دولت رئیسی تا الان منافع ملت رو در نظر داشت و داره.امیدوارم واردات خودرو عملی بشه تا کمی دلمان خنک شود از خودروهای داخل و عدم کیفیتشون.
تنها راه ارتقاء کیفیت خودروی داخلی خصوصی شدن این 2 شرکت هست و بس...