سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده کشاورزان خراسان شمالی از بذور محلی افزایش یافت

جلیل علوی گفت: ضریب نفوذ بذر‌های گواهی شده در خراسان شمالی از ۵۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده و علت کاهش آن، استفاده کشاورزان از بذور محلی در کاشت گیاهان زراعی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بجنورد -  رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ضریب نفوذ بذر‌های گواهی شده در این استان تنها ۳۰ درصد است و مابقی تولید کننده‌ها از بذور محلی و خودمصرفی در کاشت گیاهان زراعی استفاده می‌کنند.

او گفت: در سال ۸۷ حدود هشت درصد کشاورزان از بذور اصلاح شده در زراعت استفاده می‌کردند که با آگاه سازی و اطلاع رسانی تا سال ۹۵-۹۴ به ۵۵ درصد رسید، اما متاسفانه از سال ۹۶ تاکنون به علت‌های مختلف این مهم افت کرده است.


بیشتر بخوانید


او گفت: بذور کشاورزی شامل بذر تولیدی خود کشاورزی و بذور رسمی است که توسط کارشناسان نظارت‌های لازم بر آن انجام شده است.

 بذر گواهی شده طی چندین سال کشت در اراضی مورد نظر کارشناسان تولید می‌شود که به تمامی مراحل آن نظارت دقیق انجام می‌شود که در نهایت بذر با اصالت و سالمی تولید و در اختیار کشاورزان گذاشته می‌شود.

هم اینک ۶ شرکت تولیدی نهال و بذر در استان وجود دارد که از این تعداد سه شرکت مربوط به تولید انواع بذور است.

 اگر بذر علف هرز همراه بذر غلات و یا سایر گیاهان باشد، وجود آن باعث آلودگی مزرعه شده و علف‌های هرز با استفاده از آب و مواد غذایی موجود در خاک، موجب تضعیف گیاه می‌شود که در نهایت منجر به کاهش عملکرد و هزینه مبارزه با علف‌های هرز نیز به سایر هزینه‌های تولید اضافه می‌شود که ضرورت دارد قبل از کاشت، بذر کاملا پاک و تمیز باشد که بوجاری بذر به خوبی این مهم را محقق می‌کند.

انتهای پیام/د

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.