سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی زردپره لیمویی در ابوزیدآباد

یک فعال حوزه طبیعت‌گردی از شناسایی یک زردپره لیمویی از گونه گنجشک‌سانان در منطقه ابوزیدآباد خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان -  علی خالوئی نوش‌آبادی گفت: زرد پرده در کنار خانواده سهره‌ها، سسک‌ها و گنجشک‌ها از راسته گنجشک‌شکلان است که زرد پرده لیمویی در منطقه شکار ممنوع ابوزیدآباد شناسایی شد و تعداد گونه‌های این منطقه به ۱۱۸ رسید.

این‌گونه زردپره، به اندازه حدود ۱۶ سانتی‌متر به رنگ زرد بارگه‌های خط خطی مشخص شده‌اند. نوک کوتاه مخروطی و کلفت دارند که لبه‌های آن باهم جفت نمی‌شود.

به گفته او زردپره لیمویی از حشرات و گیاهان تغذیه می‌کند که از شمال ایران تا استان اصفهان پراکنش دارد، ولی در مرکز و جنوب کمتر دیده می‌شود. این پرنده به‌صورت اجتماعی زندگی می‌کند، ولی از محیط‌های انسانی دور شده و در بین درختان مخفی می‌شود.

نتایج حاصل از پژوهش‌های بیشتر در مورد تنوع زیستی حیات‌وحش، باعث جلب توجه و آگاهی جوامع محلی نسبت به ارزش‌های حفاظتی منطقه شده تا در حفاظت از آن‌ها مشارکت داشته باشند.

هر دو جنس این پرنده در تمام فصول به جز در فصل زاد و ولد دمگاه بلوطی رنگ دارند. زرد پره گونه لیمویی پرنده‌ای اجتماعی است که اغلب همراه با زردپره سفید دیده می‌شود و رفتارش شبیه به سهره‌ها است.

خالوئی نوش آبادی می‌گوید رژیم غذایی زردپره لیمویی، بیشتر شامل دانه‌ها، بذرها، حبوبات، برگ‌ها، علف‌ها و انواع توت‌ها می‌شود و برای غذای جوجه‌ها از حشره، عنکبوت‌ها، نرم‌تنان و بی‌مهرگان کوچک نیز استفاده می‌کند.

زرد پره لیمویی پرنده‌ای است که زمستان‌ها فراوان دیده می‌شود و در جنگل‌های کاج و بوته‌زار‌ها و زمین‌های پردرخت سراسر مناطق معتدل آسیا به سر می‌برد و در زمستان به سمت جنوب از سیبری به آسیای میانه، شمال هند و جنوب چین مهاجرت می‌کند.

خالوئی نوش‌آبادی گفت: زرد پره لیمویی، زمین‌های زراعتی، کنار جاده، فضای باز روستا، نزدیک یا روی زمین، پای پرچین‌ها و کنار گودال‌ها لانه‌سازی می‌کند بنابراین شناسایی آن‌ها نقش مؤثری در حفظ و مراقبت از آن‌ها دارد.

پناهگاه حیات‌وحش یخاب ابوزیدآباد، یکی از شاهراه‌های مهاجرت گونه‌های حیات‌وحش است و با توجه به امنیت منطقه، دارای جریان ژنتیکی غنی حیات‌وحش و گونه‌های نادر گیاهی است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.