سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتشار اولین کتاب جمعیت‌ شناسی دین در کشور

برای اولین بار در ایران، کتاب"جمعیت‌شناسی دین" نوشته عضو هیات علمی دانشگاه مازندران منتشر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ساری-روابط عمومی دانشگاه مازندران اعلام کرد: نخستین کتاب"جمعیت‌شناسی دین" در ایران نوشته و تالیف یعقوب فروتن دانشیار جمعیت‌شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران، محقق افتخاری گروه مطالعات اسلامی دانشگاه وایکاتو نیوزیلند و دانشگاه غرب سیدنی استرالیا و عضو هیات مدیره انجمن جمعیت‌شناسی ایران توسط انتشارات معاونت پژوهشی دانشگاه مازندران چاپ و منتشر شد.

فروتن نویسنده کتاب"جمعیت‌شناسی دین، بررسی مناسبات مؤلفه‌های دینی مذهبی و متغیر‌های جمعیتی" در گفت‌وگویی اعلام کرد که این کتاب محصول دو دهه مطالعات و تحقیقات علمی در دوره‌های دکتری و فوق دکتری در دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه وایکاتو نیوزیلند و همچنین مبتنی بر نتایج دو پروژه تحقیقاتی وی در دانشگاه مازندران است.

کتاب"جمعیت‌شناسی دین" در واقع نخستین کتاب در ایران محسوب می‌شود که به‌صورت سیستماتیک و متمرکز و با یک رویکرد علمی و تحقیقاتی به بررسی و مطالعه مناسبات و روابط بین مؤلفه‌های دین و متغیر‌های جمعیتی در ایران و جهان می‌پردازد.

به گفته فروتن ساختار کتاب"جمعیت‌شناسی دین" مبتنی بر دو بخش کلی است. بخش اول کتاب مبتنی بر یک رویکرد جهانی و بین‌المللی می‌باشد و در فصول چهارگانه آن نیز موضوعات اصلی مشتمل بر جمعیت‌شناسی ادیان جهان، مهاجران مسلمان در جهان غرب، جمعیت‌شناسی زنان در جهان اسلام و کشور‌های اسلامی خاورمیانه و شمال آفریقا مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

بخش دوم کتاب نیز در مقیاس ملی به بررسی مناسبات بین مؤلفه‌های دین و مذهب و متغیر‌های جمعیت‌شناختی در ایران پرداخته است که فصول نه‌گانه آن مشتمل بر زمینه‌های دینی فرهنگی تحولات جمعیت‌شناختی ایران، تاثیرات دینداری بر فرزندآوری، تمایزات شیعی - سنی نگرش‌های جمعیتی و جنسیتی، ملاحظات جمعیت‌شناختی مرتبط با جامعه‌پذیری دینی و نگرش دینی در ایران می‌باشد.

یعقوب فروتن تاکنون ۵ کتاب منتشر کرده است.
انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.