سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادرات سالانه ۳۵۰ تن عسل از استان اردبیل

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: سالانه ۳۵۰ تن عسل از این استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل -بهلول تکلوی گفت: طرح استانداردسازی اجباری عسل در مقطعی از زمان در این استان آغاز ولی بطور کامل اجرایی نشد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل طرح استانداردسازی اجباری عسل با هدف دستیابی به اهداف تولید عسل مرغوب و اطمینان مشتری در زمان خرید از سالم بودن این محصول کشاورزی ضرورت دارد، و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مدرن برای تکمیل اجرای طرح استانداردسازی عسل در اردبیل باید پیگیری شود.

تکلوی می گوید: در حالی که میانگین برداشت عسل به طور عادی، بدون افزودنی‌های خوراکی و تنها با فعالیت زنبورعسل در برداشت شهد از گل‌ها در هر دوره از یک کندوی عسل هفت کیلوگرم است، هم‌اکنون پرورش‌دهندگان زنبورعسل در این استان از هر کندو ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم عسل برداشت می‌کنند.

او گفت: برای بهره‌وری بهتر از این محصول تولیدی کشاورزی نیازمند ایجاد صنایع پایین دستی و بسته‌بندی مناسب، فرآوری محصول، استانداردسازی و کنترل کیفی محصول تولیدی هستیم.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با وجود این حجم از تولید عسل سالانه در استان تنها ۳۵۰ تن عسل به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

تکلوی با بیان اینکه دامپزشکی از ارکان اصلی تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه است، گفت: ۸۷۵ نوع بیماری مشترک انسان و دام شناسایی و به ثبت رسیده و دامپزشکی برای مقابله با این حجم از بیماری در دو بعد سلامت دام و پیشگیری از سرایت بیماری‌های مشترک به جامعه انسانی در خط مقدم مقابل با بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار گرفته و اجرای طرح واکسیناسیون دام سبک و سنگین رایگان موجود در تمام شهرستان‌های استان امسال اجرا کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت اهمیت و حساسیت دامپزشکی در تأمین سلامت و تضمین امنیت غذایی جامعه می گوید: دامپزشکی مسئولیت اصلی سلامت انسان‌ها را بر عهده دارد و از همین روی تمام تلاش خود را بر استانداردسازی محصولات تولیدی به کار بسته ایم.

به گفته تکلوی حمایت‌های لازم از سوی فرمانداری‌ها در افزایش اعتبارات استانی سالانه عامل ارتقای سطح خدمات ارائه شده به فعالان و تلاشگران صنعت دام و طیور در استان است.

او گفت: سالانه به طور میانگین بیش از هفت هزار تن عسل در استان اردبیل تولید می‌شود که عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌ها بویژه در دامنه‌های سبلان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/ع

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.