باشگاه خبرنگاران جوان - اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی با حضور معاونین آموزشی ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور برگزار و در پی آن بیانیه ای منتشر شد. در بیانیه این اجلاس نسبت به هزینههای سرسام آور جدایی آموزش از وزارت بهداشت و تحمیل هزینههای غیرضروری به کشور اعلام نگرانی شد.
متن بیانیه اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به شرح زیر است.
۱- آموزش علوم پزشکی نیاز به عرصههای متعدد نظیر بیمارستان، مراکز بهداشت، آموزش در جامعه، خانههای بهداشت و مراکز آموزش مهارتی ویژه دارد و بهره مندی از تمامی عرصههای بهداشتی و درمانی در آموزش فراگیران ضروری است یکی از برکات ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت، ارتقای توانمندیهای فراگیران و افزایش مهارت آنها در جهت خدمت به کشور است.
معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور حمایت همه جانبه خود را از ادغام آموزش و پژوهش در نظام سلامت اعلام میکنند و نسبت به هزینههای سرسام آور جدایی آموزش از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تحمیل هزینههای غیرضروری به کشور نگرانی جدی خود را اعلام میکنند.
۲- دانشگاههای علوم پزشکی کشور با رویکرد پاسخگویی اجتماعی، جامعنگری، آیندهنگاری، ارتقاء کیفیت آموزش و ارتقای اثربخشی و کارآیی آموزش علوم پزشکی را از اهداف اصلی خود میدانند و نسبت به اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی متعهد خواهند بود.
۳- حفظ و جذب اعضای هیات علمی متخصص، متعهد و دلسوز که از ارکان آموزش و درمان نظام سلامت بشمار میروند، واجب و ضروری است. از مراجع ذیربط منجمله مجلس شورای اسلامی تقاضا میکنیم تسهیلات لازم در جهت رفع مشکلات معیشتی این قشر فرهیخته را فراهم آورده و با تنظیم قوانین جهت ماندگاری اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی (علوم پایه و بالینی) انگیزه حضور و ادامه فعالیت این سرمایههای کشور را فراهم سازند.
۴- بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی از وظایف اصلی حوزه آموزشی محسوب میشود و دانشگاههای علوم پزشکی به فراخور توانمندیهای فیزیکی، نیروی انسانی و شرایط بومی در جهت بین المللی سازی آموزش تلاش خواهند کرد.
۵- معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی جهت اجرایی نمودن برنامه پزشکی خانواده و سیستم ارجاع، همکاری با معاونین بهداشت و درمان دانشگاهها را در جهت حل مشکلات بهداشتی، درمانی کشور از وظایف اصلی خود میدانند و در جهت اجرایی نمودن برنامه پزشکی خانواده و سیستم ارجاع تلاش خواهند کرد.
۶- اجرای قانون عدالت آموزشی در بومی گزینی که مصوب مجلس شورای اسلامی است از وظایف دانشگاههای علوم پزشکی کشور است و میتواند به عدالت در توزیع عادلانه نیروی انسانی در مناطق کم برخوردار کمک کند.
۷- به استناد ماده یک احکام دائمی کشور مبنی بر اداره دانشگاههای علوم پزشکی بصورت هیات امنائی تقاضا میگردد مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر شمول دانشگاههای علوم پزشکی بر قوانین محاسبات عمومی کشور حذف گردد.
۸- به منظور ارتقای بهره وری و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود گروههای آموزشی، معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی بر همگرایی رشتههای علوم پزشکی و علوم بین رشتهای گروههای آموزشی و عدم تفرق گروههای آموزشی موجود تاکید دارند.
۹- معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی ضمن تاکید بر ضرورت آموزش حضوری، خواستار بهره گیری و تداوم آموزش ترکیبی و تقویت آموزش مجازی میباشند و به گسترش برگزاری آزمونهای الکترونیک تاکید دارند.
۱۰- با توجه به لزوم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی عمومی، جهت حفظ کیفیت آموزش پزشکی نیاز به تامین اعتبارات لازم و توسعه زیرساختها و فضاهای آموزشی در قالب ردیف بودجهای مستقل میباشد.
۱۱- از آنجایی که دانشگاههای علوم پزشکی در ارائه خدمات سلامت بر اساس نیاز واقعی کشور نقش مهمی دارند و با توجه به تغییرات نیازهای بهداشتی، درمانی جامعه، لزوم بازنگری برنامههای آموزشی در جهت حل مشکلات کشور ضروری است و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی به نگرش عدالت محوری، بهره وری و دستیابی به مرجعیت علمی خود را متعهد به بازنگری در برنامههای آموزشی میدانند.
۱۲- با توجه به معوق ماندن اسناد هزینه تعهدات دانشگاههای علوم پزشکی از جمله حق التدریس، تمام وقت جغرافیائی، حقوق نیروهای شرکتی پیشنهاد میگردد سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص اعتبارات هزینهای به استناد مصوبات ستاد ملی کرونا به دانشگاهها اقدام نماید.
۱۳- برگزاری آزمونهای الکترونیک میتواند در هزینه اثربخشی و امنیت آزمونها تاثیر قابل توجهی داشته باشد. معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تلاش خواهند کرد در اجرای بهینه و اثربخشی آزمونهای الکترونیک اقدام نمایند.
۱۴- توجه به تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر و بهره مندی مناسب از آئین نامه استاد مشاور مورد تاکید معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار دارد.
۱۵- اصلاح وضعیت معیشتی کلیه فراگیران مورد توجه جدی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و در این راستا رایزنی و تصمیم گیریهای لازم انجام خواهد شد.
۱۶- تقویت علوم پایه و توجه به ارتقای کیفیت آموزش رشته مقاطع مختلف علوم پایه با نگاه جامعه محوری و حل مشکلات و توجه به معیشت اعضای هیئت علمی علوم پایه از خواستههای معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.
انتهای پیام/
یعنی ما وظیفه داریم برا بقیه دنیا دکتر تربیت کنیم و مردممونو موش آزمایشگاهی بقیه مردم دنیا هم بکنیم
ما فقط حاضریم موش آزمایشگاهی دکترای وطنی بشیم چون حداقل چندین سال خودمونو درمون میکنن نه خارجیا که وقتی رو ما کار کردن و وارد شدن برن مردم خودشونو درمون کنن و در حقیقت موش آزمایشگاهی بقیه مردم دنیا بشیم