سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همایش منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی در قم برگزار شد

همایش منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم - همایش منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با حضور و سخنرانی جمعی از علما و بزرگان ادیان و مذاهب دینی در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در این همایش گفت: تمام مردم ایران با حقوق مشترک شهروند این سرزمین هستند و ما درمبنای عقاید اصیل خود اعتقادی به اقلیت‌های دینی نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی تسخیری گفت: ایجاد انسجام بین پیروان مکتب اهل بیت (ع) در داخل و خارج، تقریب بین مذاهب در داخل و خارج از کشور و حمایت از اقلیت‌های دینی در داخل و خارج از کشور از محور‌های مهم انقلاب اسلامی ایران بوده‌است.

او گفت: ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی جهت بسترسازی برای ظهور حضرت، ولی عصر (عج) با مدیریت جهادی و زودن تنگ نظری‌ها از اهداف انقلاب ایران است.

حجت الاسلام تسخیری گفت: افزایش استفاده از مشارکت‌های مردمی در تمام صحنه ها، تلاش جهت تحقق عدالت و امکانات عمومی، استقلال ملی به معنای آزادی ملت و حکومت از تحمیل دولت‌های سلطه‌گر و آزادی مذهبی پیروان ادیان توحیدی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است.

او گفت: برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باید فرهنگ پذیرش تمام اقلیت‌ها و احترام متقابل به صورت کامل به رسمیت شناخته شود و این مساله باید در مرحله اول از طریق اندیشمندان مذاهب و ادیان مختلف آغاز شود.

حجت الاسلام تسخیری گفت: تمام ساکنان جمهوری اسلامی ایران شهروند این کشور هستند و باید اصل احترام، سعه صدر، تحمل و صبر بصورت عملی در بین آحاد مختلف مردم نهادینه شود و از هرگونه مباحث اختلاف انگیز فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جلوگیری به عمل آید.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: آزادی مذهبی ادیان توحیدی در ایران در طول تاریخ یک الگو نمونه است که در کمتر کشوری می‌توانیم نمونه آن را پیدا کنیم.

رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در ادامه گفت: تمام ایرانیان از اهل سنت و شیعه تا مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان در طول دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای امنیت و ثبات مرز‌های سیاسی ایثار کرده‌اند.

احمدرضا مفتاح گفت: افزایش معنویت در جامعه یکی از اهداف مهم بیانیه گام دوم انقلاب است که در رشد بعد معنوی جامعه تمام ادیان و مذاهب سهیم هستند.

او گفت: دانشگاه ادیان به دنبال این است که گام‌های عملی در ایجاد تعامل بین مذاهب و ادیان بردارد چرا که بسیاری از سوء تفاهم‌ها به خاطر بی‌اطلاعی پیروان مذاهب مختلف از یکدیگر است.

مفتاح گفت: دانشگاه ادیان به دنبال این است تا ادیان و مذاهب مختلف را آنگونه که هست بشناسد نه آنطور که برخی از آن‌ها بیان می‌کنند.

او گفت: پرداختن به مطالعات تطبیقی بین ادیان یکی از اهداف و گام‌های عملی این دانشگاه است، توسعه مطالعه تطبیقی بسیاری از موارد اختلاف بین پیروان ادیان را برطرف می‌کند.

مفتاح با تاکید بر ضرورت افزایش تقریب بین مذاهب و ادیان ابراهیمی گفت: تخریب ادیان و مذاهب به ضرر تمام آنهاست و موجب آسیب دیدن دین داران در جهان می‌شود.

رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: نگاه‌های آکادمیک و همراه با سعه صدر دانشگاه ادیان و مذاهب در رابطه با ادیان ارتباطی با مباحث پلورالیستی ندارد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: همایش ، دانشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.