سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسیر شکست انحصار در بازار خودرو؛ از قطعه سازی تا قراردادهای استارت‌آپی

رئیس جمهور به تازگی دستور رفع انحصار از بازار خودرو را صادر کرده که اگر به درستی اجرایی شود این صنعت به جلو حرکت خواهد کرد.

انحصار در تولید و عرضه خودرو باید شکسته شود؛ این دستور صریح رئیس جمهور به خودروسازان در بازدید چند وقت پیش از پارکینگ شرکت  ایران خودرو است. آقای رئیسی همچنین گفت: خودروسازان باید هرچه زودتر به فکر تامین قطعات موردنیاز و ترخیص خودروهای دپوشده باشند. 

چندی پیش خبرهایی از تسریع روند تجاری سازی خودروهای ناقص منتشر شد؛ طبق اطلاعیه شرکت ایران خودرو این خودروساز در بهمن ماه روزانه نزدیک به ۶ هزار خودرو را تکمیل و تجاری سازی کرده است. پیش از این سازمان بازرسی  اعلام کرده بود که نزدیک به "۱۸۰ هزار خودرو" کف پارکینگ خودروسازان خاک می خورد که قطعه ندارند.

تعداد محدودی قطعه ساز در کشور مشغول فعالیت هستند و بازار را به دست گرفتند که به گفته کارشناسان اجازه فعالیت سایر قطعه سازان را نمی دهند.

علیلو کارشناس صنعت خودرو می گوید: یکی از قطعه‌سازان بزرگ با ایجاد انحصار در تامین قطعات یکی از خودروسازان ، در مواقع خاص اقدام به توقف تامین قطعه، خواباندن خطوط تولید خودرو و باج‌خواهی از خودروساز می‌کند.

انحصار در قطعه سازی و خودروسازی فقط یک نمونه است؛ حالا نه تنها در سیستم تولیدی بلکه در سیستم استارت آپ ها نیز شاهد انحصار هستیم، به طوری که برخی استارت آپ ها به حدی بزرگ شده اند که اجازه فعالیت استارت آپ های کوچک را نمی دهند و باعث تعطیلی آنها شده است. 

مهدی شریعتمدار رئیس هیئت مدیره انجمن فناوری مالی می گوید: بحث انحصار و رانت در استارت‌ آپ ها به ۲ روش به وجود می‌آید؛ انحصاری که در بازار به روش طبیعی به وجود می‌آید و انحصاری که توسط نظام‌های مجوز ده به صورت رانتی به وجود می‌آید.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن فناوری مالی، در بحث انحصار، شورای رقابت باید اجازه ندهد استارت آپ‌ها قرارداد‌های انحصاری ببندند چرا که ممکن است شرکتی به مرور بزرگ شود، به مرور کل بازار را در دست بگیرد.

در دنیا هم این اتفافات رخ می دهد اما یک سری نهادها هستند که جلوی این کار را می گیرند، به طور مثال در پاسخ به اعتراض گسترده عمومی برای بررسی سوء استفاده از انحصار‌ در تعیین قیمت، قانون ضد "تراست شرمن" در سال ۱۸۹۰ تصویب شد. این قانون مانند چکشی برای دولت عمل کرد و به آن قدرت داد تا شرکت‌های بزرگ را به قطعات کوچک‌تر برای برآورده کردن نیاز‌های خود متلاشی کند.

علیرغم تصویب این قانون در سال ۱۸۹۰، ۵۰ سال بعد بسیاری از انحصارات داخلی شکل گرفت. با این حال، در همین دوره، قانون ضد انحصار برای حمله به چندین انحصار با سطوح مختلف موفقیت مورد استفاده قرار گرفت. به نظر می‌رسید که روند کلی استفاده از این قانون تمایز بین انحصار‌های خوب و انحصار‌های بد است، همانطور که توسط دولت مشاهده می‌شود.

در داخل کشور نیز یک نهاد مسئولی تشکیل شد تا کار را پیش ببرد؛ نهاد داخلی شورای رقابت، که عملا اکنون حذف شده است.

 بعد از اینکه قانون اصل ۴۴ به تصویب رسید، اولین دوره فعالیت شورای رقابت شروع شد؛ در اولین دوره فعالیت این شورا، دولت طرف مقابل انحصارگر بوده، چون تمام بنگاه‌های اقتصادی بعد از انقلاب دست دولت افتاد و باید واگذار می کرد که شروع به انجام این کار کرد.

شیوا رئیس شورای رقابت می گوید: شورای رقابت تشکیلات نوپایی است که اکنون فعالیت ندارد و دوره سوم آن به زودی تشکیل خواهد شد و عمده کاری که در دنیا باید انجام دهد این است که از رویه‌های ضد رقابت و ضد انحصار ممانعت کند. هر کشوری لازم دارد که یک چنین تشکیلاتی داشته باشد که در کشور‌های پیشرفته این تشکیلات توانسته بسیار مفید باشد.

 دولت‌ها معمولا در تمام کشور‌ها نشان داده اند مدیران خوبی برای انجام وظایف اقتصادی نیستند، با توجه به اینکه شاید بیش از ۹۰ درصد اقتصاد دست دولت بود، بحث خصوصی سازی مطرح شد که باید شرکت‌ها خصوصی شوند و مردم به برخی از جنبه های اقتصادی آن بپردازند.

شورای رقابت با هدف تسهیل‌کنندگی فعالیت بخش خصوصی و به طور کلی‌تر عرصه اقتصادی و نوعی عامل برای کاهش ریسک در این بخش شکل گرفت تا بخش خصوصی با ورود به بازار نگران انحصارات و رقبای انحصارگر خود نباشد.

اخیرا آلبرت بغزیان، دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت با بیان اینکه ما در شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین نمی‌کنیم، بلکه فرمول برای قیمت‌گذاری داریم، گفته مطمئن باشید اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو بسیار گران‌تر از قیمت‌های امروز بود و به عنوان نمونه قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

او می گوید: خودروسازان اگر مدعی هستند قیمت‌ها واقعی نیست فرمول‌های جایگزین ارائه بدهند نه اینکه اصل قیمت‌گذاری خودرو در شورا را زیر سوال ببرند. خودروسازان با زیان‌ده نشان دادن خودشان می‌خواهند مابه‌التفاوت قیمت کارخانه تا بازار را به جیب خودشان بریزند.

کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو، ادعای شورای رقابت در کنترل بازار، در نتیجه مداخله در قیمت‌گذاری را تصوری کاملا اشتباه دانسته و معتقد است حال که دولت قصد دخالت در قیمت‌گذاری ندارد، شورای رقابت هم بایستی از تصمیم دولت برای فعالیت محدود به هدایت، حمایت و نظارت، پیروی کند؛ در غیراینصورت شورایی برای تهدید رقابت خواهد بود.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می گوید: شرایط حال حاضر در بازار خودرو نتیجه سیاست‌های غلط در مدیریت هاست. در این بین باید گفت هر فردی که خودرو تحویل می‌گیرد لزوما دلال نیست و ما مقصر اصلی را نباید بازار یا مردم بدانیم بلکه مجریان سیاست‌های غلط در کشور مسبب هستند.

زاوه می گوید در رابطه با قیمت گذاری دستوری باید گفت رانتی که به آن اشاره می‌شود از سال ۸۹ توسط مصوبه شورای رقابت اتفاق افتاد و به بیش از چند میلیارد دلار نیز رسید. این رقم قاعدتا باید در قالب سود در شرکت‌ها نمود پیدا می‌کرد و دولت حداقل ۲۵ درصد این عدد را به عنوان مالیات برداشت می‌کرد و به همه اقشار جامعه می‌رسید. اما اکنون در حالی است که حتی اگر این را به مصرف کننده هم بدهیم منابع محدودی است.

به گفته کارشناس صنعت خودرو در نهایت نیز با این نگاه که با قیمت گذاری دستوری بتوانیم تورم در زندگی مردم را کنترل کنیم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه راه را برای فرافکنی نهاد‌های پاسخگو باز می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
باز هم شعار
نظر
۰۰:۵۱ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
صهیونیسم داخلی به ایران خودرو نفوذ کرده خبر ندارند.
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
شکستن انحصار با این سیستم فاسد رانتی به جوک بیشتر می ماند . تا زمانی مقامی مدیری مسئولی منفعت شخصی و خانوادگی و فامیلی و... در هر صنعت و بیزنسی داشته باشد هیچ انحصاری شکسته نخواهد شد
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
شما هم با پخش نکردن نظرات مردم در جرم و جنایت خودروسازان شریکید.
وای جی سی اینها توهین نیستند واقعیتند و واقعیت هم تلخه
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
پیامها را بگذارین از چی میترسین؟؟!
وای جی سی رسانه ملی باش.
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مدیریت دولتی ، شرکت دولتی، مدیرعامل انتخاب دولت، بعد شما باور میکنی که دولت میخواد برخورد کنه یا میخواد وارادات آزاد کنه؟ دولت میخواد با خودش برخورد کنه؟ یا میخواد نون خودشو آجرکنه؟ اینا همه فیلمه حمایت از تولید داخل به قیمت خالی کردن جیب مردم و کشتن مردم با خودروهای آشغال و بی کیفیت
مافیای بزرگ تو این مملکت خود دولته
از واردات خودرو اگه آزاد بشه تعرفه میگیرن از خودرو آشغال داخلی هم مالیات میگیرن هم ماشین 5 میلیونی رو 500میلیون میفروشن به مردم چرا باید بیان برا راحتمی و آسایش مردم کار کنن؟
واردات خودرو آزاد بشه با تعرفه چندصد درصدی چه فایده ایی داره اگه راست میگن با تعرفه صفر واردات انجام بشه که خودرو ارزون دست مردم برسه
اینا همش فیلمه
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
بعدازعیددرسال۱۴۰۱حداقل افزایش قیمت خودرو۲۰درصدمیباشداگرقصدخریدداریدهمین الان خریدکنید
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
یه درصد زیادی از فروش خودرو میره تو جیب دولت . باید هم بهشون مهلت بده تا آشغالاشون رو بندازن به مردم.
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مشکل اینه که مافیای خودرو تا عمق مجلس و دولت و قوه قضائیه و شورای نگهبان و مجمع تشخیص نفوذ داره
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سیب زمینی 15
گوشت گوسفند 180
برنج ایرانی 80
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
حرف های کودک فریبانه زده اید در دنیای امروز انحصار معنی ندارد
Bakhtiyari
۱۴:۱۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
هر سازمان و وزارتی میبایست برای بی نیازی خود و کشورش به تجهیزات و امکانات و رفاهیات و ساخت و سازهایش بی نیاز باشد و خودرو از آن دسته نیازهای مهم و راهبردی است.
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
این دیوانگی است که به تولید ده ملیون در سال با همه توان نرسیم و همه با هم برای این هدف تلاش نکنیم و قطب‌های خودرو های پاک ، پایه گازسوز و برقی ر ا گسترش ندهیم.
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام.از سپاه و ارتش میخواهیم چند تا موشک بزنند سایپای حلبی و ایران خودروی بی کیفیت تا جان و مال مردم در امان باشد،ملت یه عمر دعاتون میکنند،بشکنید این انحصار را و واردات سالانه یک میلیون خودروی ارزان و باکیفیت برای عموم مردم ازاد کنید.با تشکر
Bakhtiyar Zagrosi
۱۴:۰۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
من نمیدانم چرا وزارتخانه‌هایی که بیشترین مصرف خودرو و استفاده را دارند به خودرو وابستگی و نیاز بیشتر و محتاجترند و هیچ گامی هم برای بی نیازی و داشتن قطب خودروسازی بر نمی‌دارند!!!؟؟؟!!!
وزارت دفاع و پشتیبانی ،وزارت راه و مسکن و شهرسازی،وزارت نفت و آموزش و پرورش ،وزارت نیرو و.. از مصرف کنندگان بزرگند در صورتیکه یک صدم خود هم تولید ندارند .
چرا نباید این وزارتخانه ها دارای قطب‌های خوب خودروسازی و سبب رشد خود و کشورشان و سرزمینشان و بی نیازی هر چه بیشتر وزارتخانه شان شوند؟؟؟؟؟!!!!
مثلا وزارت نفت خودرو گازسوز و خودرو برقی بسازد،
و وزارت نیرو هم خودرو و پیشرانهای برقی و لوکوموتیو و موتورها و خودروهای برقی را صفر تا صد بسازد ،
و وزارت دفاع هم برای ترابری و ترانزیت و لانچرها و سکوهای متحرک و تمام نیروی زمینی و هوایی و فضاییش خودروسازی های مستقل داشته باشد و دیگر سازمانها و وزارتخانه ها و ..
تا اینگونه حلقه ای از حلقه های توان ملی را تکمیل و گسترش و افزایش دهیم.
#ایران را ایرانی میسازد با ایرانی سازی
#ایران را ایرانی میسازد با ایرانی سازی
#ایران را ایرانی میسازد با ایرانی سازی
شهروند
۱۴:۰۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
آقای شیوا شما و امثال شما خیانتکار و خائن به مملکت هستید. ای خائن ها
وطنم ایران.
۱۳:۵۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام.باید حداقل یک میلیون خودرو در عرض سه ماه وارد کنند و برای عموم مردم واردات ازاد بشه،تا انحصار،احتکار و دلالی خودروسازان حلبی داخلی که حداقل ده برابر گرانفروشی میکنند شکسته شود.سپاس
بختیاری
۱۳:۵۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه !
گهی لپ لپ خورد که دانه دانه!
فکر نکنم این خودرو سازی حتی توان ملی شدن را داشته باشد این خودرو سازی در حد و اندازه فقط تهران و حومه است و بس.
ظرفیت تولید خودرو میبایست هر چه زودتر به ده ملیون درسال خودرو خوب و رقابتی و با کیفیت و تولید رباتیک و انبوه با قطب‌های فراوان قطعه سازی و سر هم بندی باشد که با این سرعت حلزونی و لاک پشتی نچندان کاری تا صد سال دیگر هم این خودرو سازی به خودروسازی نخواهد شد مگر با کارهای بزرگ جهادی و انقلابی و آزمایشگاه و پژوهشگاه‌های خوب و قطب‌های فراوان خودروسازی از جمله قطب‌های برقی ساز و قطب‌های گازی ساز و قطب‌های هیبرید ساز و....
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
واقعا خیلی بده که این همه مسوول و مردم وقتشون رو برای حل موضوع خودرو بگذارن و این معضل قیمت و کیفیت خودروهای داخلی همچنان باقی باشه!
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام علاج نخریده و بس0
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
انشاالله حل شدنی است
ایران عزیز در مسیر رشد و پیشرفت
مریم
۱۳:۱۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
شما رو خدا ساینا sرو دیگه نزند از وقتی گرفتم تا الان از اردلیهشت یا مرداد تا الان بچه هام همینطور تو نمایندگیهای سایپا یا داریم بازررسی زنگ میزنیم شکایت داریم این چه ماشین اشغالی بود با قرض وقول خریدیم اما مفت نمیارزه خدا لعنت کنه دولت روحانی رو خودروهای ۲۷ میلیونی رو تو پارکینگ دپو کرده بودن بعد از دوسال دپو وخراب امثال بهذما شما ها فروحتید تقریبا ۱۳۱ میلیون اما مفت نمیارزه بچه هام اسیر شدن تا یکسال بشه بفروشن یعنی یک ماشین اشغال به تمام معنا
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
باید برای خودروهای داخلی سقف قمت هم از کارخانه هم بازار تعیین شود و خرید وفروش ماشین برای دلالی و سوداگری هم بغیر از عده ای خاص ممنوع شود نه واردات خودرو نه تولید بیشتر مشکلی رو از حرص و طمع ما ایرانیها حل نمیکنه تا وقتی سودهای نجومی و غیر متعارف هست همه افراد چه ادمهایی که دنبال روزی حلالند چه کسانی که نافشان را با دزدی و غارت بریدند همه دنبال خرید و گرانتر فروختن هستند
باید ثروت تمام کسایی که تو نمایشگاها میشینن و با پولهای سرگردانشان نظم بازار رو بهم میریزند حسابرسی شود
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
پراید 6میلیون بشه 180 میلیون منطقی ندارد بی ارزش بول ریال ما تا چقدر... مشخصه آقا زاده های ایرانی دستشون در کاره
پس یک نفر از پیش بر نمیاد
وطنم ایران
۱۲:۳۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام.قیمت خودرو باید یک دهم بشه،واردات خودرو باید برای عموم مردم ازاد بشه تا انحصار احتکار و دلالی شکسته شود.باتشکر
علی
۱۲:۳۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
اگر شد
بعد بیاین از این حرفا بزنین
نمیتونند انحصار خودرو را بشکنند
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
دولت حالا هم که واردات رو آزاد کرده برای قشر مرفه و لوکس سوار اصلا اسمی از وانت بار اوردن تو واردات
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
تنها راه نجات اینه هردو شرکت ایران خودرو سایپا هردو تعطیل مدیران محاکمه و زندانی بشن و واردات خودرو ازاد بشه
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سرمایه گذاری کنید یا یه وام بدید به دانشگاه شریف دانشکده مکانیک در مدت زمان کوتاهی یک شرکت خودرو سازی دیگه براتون تاسیس میکنند کاملا ایرانی و انحصار رو براتون میشکنند
شرکت مپنا هم میتونه
علی
۱۲:۱۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
10 ساله حرف میزنند که بگن ما مردمی هستیم
مثل برجام که میگین باید در عمل تحریم ها حل بشه
برای ما مردم هم تا وقتی در عمل مشکلات حل نشده هیچ اعتمادی به دولت نخواهیم کرد
علی
۱۲:۱۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
10 ساله حرف میزنند که بگن ما مردمی هستیم
مثل برجام که میگین باید در عمل تحریم ها حل بشه
برای ما مردم هم تا وقتی در عمل مشکلات حل نشده هیچ اعتمادی به دولت نخواهیم کرد
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
شر و ور محض! خودتون هم میدونید مافیا سرش به کجا وصله!
ا
۱۱:۰۹ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
واقعا اگه بخوان و مافیا بگذارن عین رفع تصرف ساحل ها طی یکی دو ماه میشه حلش کرد البته منظورم واردات به اندازه نیاز داخل انجام بشه تا ببینیم خودروسازهای داخلیمون تکونی به خودشون میدن یا نه ! اگه رسوندن خودشونا به اون استاندارد و قیمت واقعی که خیلی هم عالی واگرنه عین کشورهای دیگه که بهترین خودرو و کیفیت خودرو را دارند باز وارداتشون آزاده ! آمریکا مگه خودرهاش بد هستند که خودرو وارد میکنه ؟؟! همین چند وقت پیش بود که یه کشتی چند هزار خودرو وارداتی در دریا ازش آتش گرفت ! خدا نکنه خط و خشی به یه پراید کشور ما بیفته .. انقدر قیمتها عجیبه که طرف که با هزار بدبختی این حلبی رو خریده سکته میکنه !
امیر عباس
۱۰:۵۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
آقای بغزیان پراید شده 180 کجایی ؟ خوابی ؟ تمام این حرف ها الکیه و فایده نداره تنها راه حل مسئله خودرو آزاد سازی واردات و ایجاد رقابت سالم هست . متاسفانه مسئله خودرو امنیت روانی و اقتصادی جامعه رو بهم ریخته و گزکی شده دست بدخواهان برای سرکوفت زدن به عزت و غرور این مردم صبور
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
فساد و دروغ
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مستند اختاپوس را ببینید
محمد.ن.ک
۱۰:۱۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
علاج انحصار خودرو در کشور واردات همه جانبه خودروست.یا این دو دیو خودرو سازی ورشکست میشن و ملت دلشان خنک،یا مجبورن با خودروسازان دنیا بروز بشن و کیفیت رو بالا ببرن که در آن صورت همه راضی ان و نفع میبرن....
saeid
۱۰:۰۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
اگر شعار نمی دهید و واردات برای قشر مرفه نیست :
1-ا خودروهای وارداتی حداکثر تا 1500 سی سی باید وارد شود
2- همه بتوانند استفاده نمایند
3- حداقل واردات باید سیصد هزار دستگاه باشد
والا هیچ چیزی در خصوص ظلم به خریداران مصرف کننده عوض نخواهد شد؟؟؟
سعید
۰۹:۳۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مردم از خودروسازی شاکی
رییس جمهور از خودروسازی شاکی
حضرت آقا هم از خودرو سازی شاکی

اما تهش مافیا خودرو زورش از هر نهادی توی کشور ما بیشتره و زور میگه
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مطمئنی همه «واقعا» شاکی اند؟
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
ظاهرا چون فرمایش کردند هرچند با تاخیری حدود سی سال
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
یه نماینده بعد از نمایندگی میاد یه چیزی انحصار میگیره همین رو تهش بگیری می خوره به نماینده یکی از دوره ها مثل واردات و صادرات ها و شرکت های دارویی!
توی ایران حق واردات فقط چند شرکت هست ما خواستیم انجام بدیم ولی نمیشه دد صورتی که دارو توی ایران کمه!
شرکت دارویی هم دست یکی از نماینده های دوره قبل هست!
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
بعد سه ماه که هذینه کامل خودرو گرفتن هنوز ماشین تحویل ندادن بابا پول ماشین با بدبختی جور کرده بودم قرض
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سپاه خدا خیرت بده یه دوتا موشک بزن ای خودرو سازی از شررش راحت شدیم،وقتی نتونیم یه خودرو بخریم یا اگرم بخریم حلب تحویلمون می دن نباشه راحت تریما،دمتون گرم
سعید
۱۳:۱۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
گل گفتی کاش واقعاً یکی این کارو میکرد
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
زنگوله در تابوت!!!
صابر
۰۸:۵۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
فکر نکنم جناب رئیس جمهور هم بتواند با مافیای خودرو سازی در ایران مبارزه کند
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
دلتون خوشه هاااااا...
خودروساز دولتی هست یعنی خود دولت هست
از قطعه ساز داخلی قطعه نمیگیره میره از چین وارد میکنه
این نمایش ها وایه چیه؟؟؟اگه همین خودروسازیا خصوصی بودن نصف این جرایم رو داشتن الان چند سال پیش عین اون یکی کارخانه‌های خصوصی دستگاه های حکومتی درشون رو تخته کرده بودن ولی چون مال خودشونه نهایتا میان دوتا شعار جلو دوربین میدن و تمام.
(خودروی ایرانی=حضرت عزرائیل- کفن-تابوت-قبر )کجای دنیا یه فرغون اینهمه آپشن داره؟؟؟!
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
خودتون خندتون نمیگیره با این خالی بندیهاتون
حسن
۰۷:۵۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
یه پیرمردی توی امامزاده بزور پول امامزاده را از مردم می گرفت. عادت کرده بود و کسی نتونست جلوشو بگیره تا اینکه مرد و مردم از شرش خلاص شدند. این پراید همون امامزاده است و پیرمرده هم هنوز زندست.
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
از نتایج انحصار اینه مه همه جای دنیا دنبال کم کردن مصرف ماشینان اینجا موتور پراید رو که همین حالاشم زیادی قویه ورداشتن تقویت کردن و مصرفشو بیشتر کردن و اسمای جورواجور براش تراشیدن مثلا تیبا و ساینا و از این مزخرفات
اکبر
۰۷:۳۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
تا واردات خودرو بصورت رقابتی آزاد نشود همین آش هست و همین کاسه
ناشناس
۰۷:۲۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
ماشین نمی تونیم بخریم چه برسه به خونه که بعد زن بگیریم و صاحب بچه. حالا انتظار دارید که جمعیت کشور رو به پیر شدن نره؟!