سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۲۳ درصدی میانگین بارش‌ها در استان اردبیل

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: میانگین بارش در سطح استان نسبت به سال آبی قبل ۲۳ درصد کاهش دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل - نبی اله پاسبان عیسی لو گفت: میانگین بارش استان اردبیل تا ۱۷ بهمن ماه در سال آبی جاری ۱۱۴ میلیمتر بوده که در مقایسـه با سال آبی قبل (۱۴۷ میلیمتر) و بلندمدت (۱۳۱ میلیمتر) به ترتیب دارای ۲۳ و ۱۴ درصد کاهش می‌باشد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به وقوع بارش‌های اخیر در استان گفت: تنها بخشی از کاهش منابع آبی سال جاری استان اردبیل با بارش‌های اخیر جبران شده است.

او می‌گوید: تا قبل از شروع بارش‌های برف اخیر، میانگین بارش استان ۷۰ میلیمتر بود که در مقایسه با رقم متناظر سال قبل (۱۲۹ میلیمتر) و بلندمدت (۱۱۰ میلیمتر) به ترتیب دارای ۴۶ و ۳۷ درصد کاهش بود که خوشبختانه با بارش‌های انجام گرفته مقدار زیادی از کاهش مذکور جبران شده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از ابتدای سال آبی و در ماه‌های مهر، آبان، آذر و ۱۷ روز بهمن میانگین بارش‌ها نسبت به سال قبل و بلندمدت کاهشی بوده که بیشترین کاهش مربوط به ماه ابتدایی سال آبی یعنی مهرماه با حدود ۷۴ درصد کاهش نسبت به سال قبل و ۶۶ درصد کاهش نسبت به بلندمدت می‌باشد و تنها در دی ماه و به سبب وقوع بارش‌های مناسب، روند بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۴۴ درصد و بلندمدت به میزان ۱۳۰ درصد افزایشی بوده است.

پاسبان عیسی لو گفت: قسمتی از استان که در حوضه آبریز سفیدرود بزرگ (محدوده شهرستان‌های خلخال و کوثر) واقع گردیده است، با توجه به بارش‌های اخیر، کلیه کمبود‌های بارشی خود نسبت به سال قبل و بلندمدت را جبران کرده و در حال حاضر روند افزایشی پیدا کرده است.

او می‌گوید: نکته حائز اهمیت درخصوص بارش‌ها این است که بارش امسال عمدتاَ به صورت برف بوده و این می‌تواند موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و یا افزایش آب ورودی به سد‌ها را فراهم نماید.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.