بیشتربخوانید
بررسیها به واسطه ابزارهای تحت وب "trackmyhashtag" و "brandmentions" و "hashtagify" نشان میدهد که میزان ترند این هشتگ از عدد ۸ در یک ماه اخیر به ۴۴.۷ در یک هفته اخیر رسیده است.
همچنین، در یک هفته اخیر میزان لایکهای این هشتگ به ۱۷۲.۱ هزار، میزان به اشتراکگذاری آن به ۵.۹ هزار و میزان مشارکت در آن به ۱۸۶هزار رسیده است.
بررسیها نشان میدهد که بیشترین میزان هشتگهای مرتبط شناختهشده با «منوفارسی»: «قند_پارسی»، «منو_فارسی»، «ترکان_صفوی»، «ایران»، «ایران_جعلی»، «عیران_جعلی» و... است. همچنین در ابرکلمات این هشتگ عباراتی چون «بدنبال حذف»، «اقوام ایرانی»، «حذف زبان»، «زبان تحصیلی» و... بیشتر دیده میشوند.
از زاویه دیگر رسانه ها به نظر میرسد ماجرا پس از انتشار یک توییت توسط یک رسانه خارجی شدت گرفت؛ صفحه العربیه فارسی در توییتر چند روز پیش لینک کارزاری توییتری با عنوان «رنج به دلیل زبان مادری با هشتگ #منوفارسی» را به اشتراک گذاشت و انگار خاکستر ماجرایی کهنه بار دیگر شعلهور شد.
زبان رسمی
میلاد عظیمی، نویسنده و منتقد ادبی در این بین درخصوص هشتگ «منوفارسی» نوشته است: «مدتی است که کارزار و هشتگی راه افتاده به اسم# منوفارسی و ذیل آن در مذمت ستم زبان فارسی و «رنج اقلیتهای زبانی در ایران» میگویند و مینویسند. بیبیسی فارسی سلسلهجنبان و آتشبیار این کارزار است. پیداست که در پی کدام هدف هستند و چه بیرقی را باد میزنند و مرا با آن کار نیست.
به نظرم اما از این هیاهوها نباید دل بد کرد. بلکه میتوان از همین تهدیدها فرصت ساخت؛ فرصت تقویت انسجام و وحدت ملی. فرصت بسط وفاق ملی. اگر این کارزاری که ضد ایران و زبان فارسی به راه انداختهاند، نتیجهاش این باشد که دوستاران ایران و زبان فارسی هشیارتر شوند و بهانه به دست این و آن ندهند، مبارک است. میدانم که رندان درهرحال بهانهای خواهند جست اما احتیاط و پرهیز از مواضع تهمت، شرط عقل و حزم است.
روزگار غریبی است. روزگار خیالاندیشی و کژبینی. روزگار سیطره سیاست بر همهچیز. باید با هزار دقت و وسواس گام زد. برای مثال میگویم. شوخی با لباس و زبان و لهجه اقوام، در فیلم و سریال، موجب برخی کژخوانیها و سوءتفاهمها میشود و دستمایه تفتین بدخواهان. این بهانه را کاملا باید از دست آنان گرفت. در این موضوع باید احتیاط و وسواس فراوان داشت.
نتیجه این کارزار و هشتگ برای ما باید این باشد که ایمان بیاوریم که تقویت زبان فارسی، بهعنوان زبان رسمی و رابط بینالاقوامی، هیچ ملازمتی با تضعیف زبانها و گویشهای دیگر ندارد. که فرهنگ بومی و فولکلور و زبان مادری اقوام ایرانی سخت مغتنم و محترم است. سرمایه ملی است و حفظ و ترویج آن وظیفه ملی است.»
همچنین در این بین یک زبانشناس یادآوری کرد: «یادآوری این نکته که چندزبانگی از تکزبانگی رایجتره، احتمالا در طول تاریخ بشر هم همینطور بوده، و به مراتب هم سود بیشتری برای بشر داره. نیازی نیست فرض کنیم فقط یه زبان باید وجود داشته باشه و بعد دعوا کنیم کدوم»
علیرضا حسنزاده، پژوهشگر و رییس پژوهشکده مردمشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هم در واکنش به این ماجرا نوشت: «فارسی زبان همه اقوام ایرانیست. اخیراً یکی از خبرگزاریهای خارجی و بیگانه درصدد ایجاد تضاد میان زبان فارسی و زبانهای اقوام ایرانی بر آمدهاست و با یک فراخوان خواسته تا خاطراتی را که یاد قند فارسی را تلخ میکند برای آن ارسال دارند. اما باید گفت که زبان فارسی زبانی نژادی نیست، بلکه زبانی میانقومی است که همه اقوام ایرانی از کرد و بلوچ و ترک و تالش و گیلک و مازنی و لر و ترکمن و عرب و بختیاری و غیره در بالندگی و بلوغ آن نقشی غیر قابل انکار داشتهاند. نقشه پراکندگی قومی ادبیات فارسی با شاعرانی چون شهریار و صائب تبریزی و مولانا و نظامی گنجوی و حزین لاهیجی و سایه و باباطاهر همدانی و غیره شاهد این ادعا است. زبان فارسی آیینه فرهنگ اقوام ایرانی و وحدت و همبستگی انکارناپذیر آنان است، زبانی که در شعر شاعران بزرگی چون حافظ و مولانا به برابری همه انسانها فراتر از رنگ و نژاد تاکید دارد. زبانی که شاعرانی چون گوته اولین بار ایده گفتوگوی شرق و غرب را از آن الهام گرفتهاند.»
این در حالی است که در موج برخی قومیتگراییها سندهایی از روح مشترک زبان فارسی با دیگر زبانهای قومی نیز منتشر شد. علی هژبری، کارشناس میراث فرهنگی در این میان بخشی از «مسالک و ممالک» را در واکنش به این ماجرا به اشتراک گذاشت: «مردمان گرمسیر ایشان را سه زبان است پارسی که با یکدیگر گویند و اگرچه در ناصیتها تفاوتی باشد همه یکسان بود همه پارسی، زبان یکدیگر بدانند و لغت پوشیده نماند.
سده ۴ ه.ق اصطخری، ابواسحاق ابراهیم ۱۳۴۷، مسالک و ممالک، ایرج افشار، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چاپ دوم، ص ۱۲۰»
بررسیها نشان میدهد که پای چند زبان به هشتگ «منوفارسی» در روزهای اخیر باز شده است؛ حدود ۸۷ درصد از مطالبی که با این هشتگ منتشر شدند به زبان فارسی، حدود ۱۰ درصد به زبان انگلیسی، حدود ۲ درصد به زبان ترکی آذربایجانی و کمتر از یک درصد به زبان ترکی بودهاند.
«منوفارسی» حتی مسئولان دولتی را نیز دست به کار کرد؛ یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی این ماجرا در مطلبی با عنوان «فارسی عزیز؛ زبان همه ما» نوشت: «کارزاری در مجاز راه انداختهاند؛ منوفارسی، خیلی فکر کردهاند شاید از آستین خیانتکارشان چیزی دربیاورند که رودست نداشته باشد. شعبده کردهاند. با میراث مشترک صدها میلیوننفر درافتادهاند.
ابتذال، مخرج مشترک همه ایدههای ضدایرانیشان بود اما این یکی روی همه را سفید کرد، مدتهاست میاندیشیدند چگونه با این فرهنگ ظلمستیز و آزادهپرور باید درافتاد. به هر دستاورد مردم این سرزمین رنگ تردید و شبهه زدند. در اصالت هر بیت غرورآفرینی که هر ایرانی در هر جای جهان سرود تشکیک کردند. غرور ایرانی را هدف گرفتند تا ارادهاش را که ذلیلشان کرده است خرد کنند.
والله خیر الماکرین.
حالا فکرشان را گرد کردهاند کجا را بزنیم که کارستان کنیم. رفتهاند سراغ پیوند مشترک، رود جاری فرهنگ چندهزارساله و دیوار بلند نفوذناپذیر و استوار زبان فارسی. خیال خام. زبان فارسی زبان همه اقوام ایران است، عزت ماست، ترکان و کردها و لرها و بلوچها و عربها و ترکمنها و هر قوم دیگری در این سرزمین افتخارش این است که چنین گنج ارزشمندی دارد. فارسی نه تنها جای هیچ زبانی را تنگ نکرده است که مانایی و پایایی این زبان و زبانهای قومی وابسته به یکدیگر است.
شاهکارهای بیتکرار ادب فارسی را کسانی آفریدهاند که زبان قومشان فارسی نبوده است. اصلا فارسی زبان هیچ قومی نیست. ابن بطوطه در سفرنامهاش زبان فارسی را از شمال آفریقا تا دریای چین زنده میداند.
شما حقیرتر از آنید که با چنین فرهنگ سترگی درافتید.
شاعران پارسیگو هنرشان را در جامعه زیبای این زبان، ماندگار و نام خود را در سایه بزرگی این زبان جاودانه کردهاند. زبان فارسی میراث مشترک همه اقوام ایران است و نگاهبان این نعمت بیبدیل همه ایرانیان هستند.»
اما «منوفارسی» برای برخی چهرههای فرهنگی هم حاشیهساز شد.
مجری رسانه ایران اینترنشنال اخیرا درخصوص محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران چنین توییتی نوشت: «آن ویدیو حیرتانگیز شفیعی کدکنی که دست به دست میشود سراسر توهین است.
چه کسی میخواهد من و تو ما نشویم؟
خانهاش ویران باد!»
ماجرا اما این بود که صفحه محمدرضا شفیعی کدکنی در طی آنچه در روزهای اخیر رخ داد، صحبتهایی را از این چهره فرهنگی - مربوط به یکی از کلاسهای درسش در سال ۹۷ - منتشر کرد که بخشی از سخنانش را در ادامه میخوانیم: «در وقتی [انگلیسیها] به زبان فارسی مسلّط شدند، گفتند: گور بابای زبان فارسی! شما زبان فارسی برایتان خوب نیست. میدانستند که زبان فارسی شاهنامه دارد، مثنوی دارد، سعدی دارد، حافظ دارد، نظامی دارد.
این نظر من نیست که بگویید من یک شوونیست فارس هستم. زبان فارسی در همه کرە زمین با رباعیات خیام و مثنوی جلالالدین و شاهنامه و سعدی و حافظ و... شناخته میشود، در همە دنیا. شکسپیر با آن نمیتواند کشتی بگیرد. پوشکین با آن نمیتواند کشتی بگیرد.
همین کار الان در آسیانه میانه دارد میشود [توسط روسیه]. سه نسل، چهار نسلِ دیگر بگذرد، بچههای قزاق و اُزبک و تاجیک، روس هستند.
ما نمیخواهیم هیچ زبان محلّیای را خداینکرده [بیاعتنایی کنیم] چون این زبانهای محلّی پشتوانە فرهنگی ما هستند. ما اگر این زبانهای محلّی را حفظ نکنیم، بخش اعظمی از فرهنگ مشترکمان را عملاً نمیفهمیم. ولی این زبان بینالاقوامی که قرنها و قرنها و قرنها همە این اقوام درش مساهمت (همکاری و همیاری) دارند… هیچ قومی بر هیچ قوم دیگری تقدم ندارد در ساختن امواج این دریای بزرگ.»
میلاد عظیمی باز هم در پی واکنشهای ایجادشده به حرفهای شفیعی کدکنی در بخشی از مطلبش با عنوان «شفیعیکدکنی در هجوم کژخوانان» نوشت: «تجزیهطلبان دانستهاند که برآوردهشدن آرزوهایشان منوط است به همراه کردن "مردم" با خود. میکوشند"مردم" را اغوا کنند و بر امواج عواطف برافروختهشده سوار شوند. انصاف باید داد که در ماجرای سخنان شفیعیکدکنی در موضوع زبان فارسی و زبانهای محلی، رسانههای مجازی را خوب به کار گرفتند و در این نبرد روانی توفیقاتی داشتند و توانستند عدهای از "مردم" را جذب کنند. و این خطرناک است. بی "مردم"، ایرانی نخواهد بود که زبان ملیاش فارسی باشد یا نباشد. زبان فارسی ملک مشاع تک تک"مردم" ایران است. به قول شفیعی: «قرنها و قرنهاست که همه این اقوام در شکلگیری زبان بینالاقوامی فارسی مساهمت دارند. هیچ قومی بر قومی دیگر در ساختن امواج این دریای بزرگ، تقدّم ندارد». نباید گذاشت تبلیغات، خاطر "مردم" را مشوش کند.
کانون تبلیغات آنان این بوده: «شفیعی گفته ...م به زبانهای محلی». این عبارت را هشتگ کردند و پراکندند و توانستند مخاطب را به هیجان بیاورند. گفتند شفیعی به قوم و زبان ما توهین کرده. سخنان شفیعی در دسترس است. در کلام او این عبارت کذایی هست اما او این سخن را از قول دیگری نقل کرده. بلاتشبیه مثل قرآن که در آن آیاتی هست که از قول مشرکان، پیامبر اسلام، مجنون خوانده شده. آیا میتوان به استناد آن آیات گفت که خدا پیامبرش را مجنون میداند؟ در همین فایل صوتی، شفیعی در مقام نقل قول گفته: «گور بابای ادبیات فارسی و سعدی و حافظ!» آیا او خواسته به زبان فارسی و بزرگانش اهانت کند؟ معلوم است که نه اما دوستان باید آتش خود را به قیمت ذبح اخلاق و حقیقت باد بزنند. باشد در این میانه چند نفر را صید کنند.
در پرتو این سخن تحریفشده، دروغهای بزرگ گفتند. گفتند شفیعی مثل هایدگر فاشیست است و قتل زبانهای محلی را تئوریزه کرده. میگوید مردم نباید به زبان مادری خود سخن بگویند! «از لزوم ممانعت تدریس زبانهای محلی در مدارس و دانشگاهها سخن میگوید». نژادپرست است و دشمن اقوام غیر "فارس" با هزار دشنام دیگر.
شفیعی پنجاه سال معلم بوده و از همه جای ایران شاگرد داشته. اینهمه کتاب و مقاله و شعر نوشته است. یک اشاره کمرنگ در خوارداشت زبان و فرهنگ اقوام ایرانی ننوشته است. شاگردانش بگویند آیا هرگز شنیدهاند که او به اقوام و زبانهای بومی توهین کند؟ اصلاً شفیعی دمیدن در کوره اختلاف مذهبی و قومی را خواست دولتهای استعماری میداند. در همین فایل هم که گفته: «زبانهای محلی، پشتوانه فرهنگ ما هستند. ما اگر زبانهای محلیمان را حفظ نکنیم، عملاَ بخشی مهم از فرهنگ مشترکمان را نمیفهمیم». دیگر این جنجالها برای چیست؟
شفیعی هواخواه زبانهای محلی و فرهنگهای بومی و خواهان تحقیق علمی درباره آنهاست. این را نوشته و گفته است. البته اعتقاد دارد همه این تحقیقها باید زیر خیمه ایران باشد و اجاق ایران را گرم کند؛ ایران رنگارنگ. ایران یکپارچه. ایرانی که برای «همه» ایرانیان است. به نظر او عدهای در پوشش دلسوزی برای زبانها و فرهنگ اقوام، تیشه به ریشه زبان فارسی و فرهنگ ملی و مبانی ملیت ایرانی میزنند و آب به آسیاب بیگانگان میریزند. زبان، بهانه ایشان برای تجزیه ایران است.»
در سالهای اخیر متخصصان حوزه زبان و ادبیات فارسی عموما به زبانها و گویشهای بومی ایران بیاعتنا نبودهاند؛ فرهاد قربانزاده، زبانشناس و فرهنگنویس که در طی این ماجرا به واسطه توییتی در واکنش به «منوفارسی» مورد واکنشهایی قرار گرفته، پیشتر در گفتوگو با ایسنا گفته بود: «به زبانوران و گویشوران پیشنهاد میکنم در خانه با فرزندان خود به زبان و گویش بومیشان صحبت کنند تا این میراث ارزشمند به فرزندانشان نیز منتقل شود. حفظ زبانها و گویشها و انتقال سینهبهسینۀ آن از خانواده آغاز میشود و اگر ما ارزش زبان و گویشمان را ندانیم و آن را به فرزندانمان نیاموزیم، مسئولان نیز دلسوز این میراث معنوی نخواهند بود.»
خودخواه نباشیم.
زبان مادری هویت هر انسانی من نمیخواهم و اجازه نمیدهم کسی هویت را از من یا بچه من بگیرد،، حال اینکه جمهوری اسلامی زیرساختهای لازم اینکار را ندارد. از اول تصویب قانون اساسی آموزش به زبان مادری اصل ۱۹ قانون اساسی بود اینهمه مدت کجا بوده پولها کجا رفته و.... همان بحث همیشگی اختلاص، اگر سیاست خاصی برای بالا نگاه داشتن یک قوم بر اقوام دیگر و یک زبان بر زبان دیگر، وجود ندارد. بگذاریرد ما به زبان مادری تحصیل کنیم. اگر سروری قوم و زبانی وجود دارد بسیار خطرناک و باعث..... میشود، تحقیق و مطالعه مسلماً انسان را از تعصبیات و توهمات نادرست نجات میدهد
هنوز کمی دیر نیست میتوانیم باهم باشیم.
توروخدا خنده دار نیست بازبان شیرین فارسی برعلیه زبان فارسی صحبت میکنن و میخان این پل ارتباطی چندهزارساله بین اقوام رو نابود کنن...
اگه این زبان الان نبود شما چطوری میخاستید الان ارتباط برقرار کنید
مرگ بر عنگلیس
جاوید ایران و ایرانی
جاوید ملت ایران
جاوید اقوام ایران
جاوید زبان فارسی
گوید عدوی من
کاین لفظ دری تو چون دود می رود
نابود می شود
باور نمی کنم باور نمی کنم باور نمی کنم
لفظی که از لطافت آن جان کند حضور
رقصد زبان به سازش و آید به دیده نور
لفظی به رنگ لاله ی دامان کوهسار
از تنگ شکرست
قیمت تر و عزیز
از پند مادرست
زیب از بنفشه دارد و ناز بوی ، بوی
صافی ز چشمه جوید و شوخی ز آب جوی
نو نو طراوتی بدهد
چون سبزه ی بهار
فارم چو صوت بلبل و دلبر چو آبشار
با جوش و موج خود
موجی چو موج رود
با ساز و تاب خود
با شهد ناب خود
دل آب می کند
شاداب می کند
لفظی که اعتقاد من است و مرا وجود
لفظی که پیش هر سخنم آورد سجود
چون خاک کشورم
چون ذوق کودکی
چون بیت رودکی
چون ذره ی نور بصر می پرستمش
چون شعله های نرم سحر می پرستمش
من زنده و زدیده ی من
چون دود می رود ؟
نابود می شود ؟
باور نمی کنم
نامش برم ، به اوج سما می رسد سرم
از شوق می پرم
صد مرد معتبر
آید بر نظر
کان را چو لفظ بیت و غزل
انشا نموده ام
با پند سعدی ام
با شعر حافظم
چون عشق عالمی به جهان
اهدا نموده ام
سرسان مشو ، عدو
قبحی زمن مجو
کاین عشق پاک در دل دلپرور جهان
ماند همی جوان
تاهست آدمی
تا هست عالمی
عبید رجب
شاعر معاصر تاجیک
خیلی قدیمی است
زمان کاندلیزا رایس وزیر خارجه بوش است
خیلی عقب تشریف دارید
جواب نداده
گفیرک تون به ته دیگ خورده
دیگه چرندی و مزخرفی ندارید رو کنید که
نکند حقوق نجومی مزدوری و جیره خواری تون قطع بشه و
مثل صدها هزار نفر کارتن خواب بپوندید
دست به اب اتش میزنید
همتون یک مشت توهم زده و افسرده تشریف دارید که
با دوز و بزک .سعی در شاد نشان دادن خودتون هستید
توهم زدند که میتوانند
وحدت چند هزار ساله ما را با این چرندیات بهم بزنند
فتنه .روباه ی مکار برو کاسه و کوزه ات را جمع کن
ملت ایران زمین باهوش تر از شما های ساواکی دوران رصا شست تیر ایند
پیشرفت نداشته ایم
خیلی ضعیف عمل کردیم
هر ایرانی باید یک رسانه شود تا
دیگه جرات چرند گویی نداشته باشند
بلبل های سخن گو و مزدور و جیره خوار سعودی و لندنی
وقتی دشمن نتواند مستقیم وارد مقابله با وطن مان شود
بخاطر پیشرفت شگفت انگیر در بخش دفاعی
به روش مزدور و جیره خواران از روش فتنه بین اقوام و دین ها میافتند
عاملی که باعث افتخار ایران زمین است
اقوام گوگونان .انواع دین ها
میخواهند افتخار و point مثبت مان را به چالش بکشند
ما افتخار به ایران زمین میکنیم حالا به هر دین و مسلک و زبانی که باشیم
ایران زمین زیباترین تابلوی نقاشی خداست
بهش میبالیم .به زبان فارسی ِعربی .ترکی .لر .ترکمن ِبلوچ ووو و دین اسلام شیعه و تسن و زرتشتی .مسیحی و یعودی و حتی اشخاصی که ممکنه هنوز هدایت نشده اند
میبالیم .بله میبالیم .
هر کجای که دینا که باشیم
برای اتحاد و یک یکپارچگی وطن جان میدهیم
هزاران خون پاک جوانان و دانشمندان ایران زمین پر پر شده اند
تا ما بمانیم یک پارچه تا روز قیامت
فتنه ای در راه است توسط گروه ای مزدور که وجه مشترک ما فارسی صبحت کردن انهاست
متعلق به این زمین پر برکت نیستند
ما ایرانی هستیم و ایرانی میمیمانیم شما برای برانداختن ایران به رسانه ها و شبکههای اجتماعی متوسل میشوید مرد کسی است که با شیر رودر رو شود نه آنکه مثل گربه از دور شعار دهد.
مه فشاند نورو سگ عوعو کند
اولا مردم پاکستان و افغانستان اغلب سنی هستند. دوما چه ربطی به مطلب بالا داره. سوما پاستورت مرز جغرافیاییه نه مرز دینی. چهارما ما مسلمون ها و اهل کتاب همه یکی هستیم دیگه خودت بفهم که شیعه و سنی هم نداریم. برو بساطتو برای اهالی ماهواره پهن کن
زبان مهمترین ابزار در ایجاد ارتباط بین اقوام در یک کشور است, اینها میدونن هر چه زبان فارسی میان مردم ضعیف تر بشه, و تعصب بر گویش های قومی بیشتر بشه, میان اقوام فاصله ها زیادتر خواهد شد و همدیگر را کمتر خواهند فهمید. و اختلافات فرهنگی و قومی اوج می گیرد و ...
هدفشان تجزیه ایران و تسلط بر همه مناطق ایران و زیر نفوذ بردن همه ما ایرانیان است و هیچگاه دلشان به حال ما نسوخته.
پافشاری بر مبارزه با واژگان بیگانه انگلیسی، اولین دلیلش اینکه به عاقبت واژگان بیگانه عربی دچار نشه.
دوم هم اینکه، سنگر به سنگر! اول همینی که هست رو حفظ کنیم، بعد بریم سراغ اینکه بهترش کنیم.
خدمتتون بگم که زبان فارسی و عربی هیچ ریشه مشترک و یکسانی ندارند و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند! فقط متاسفانه یه سری از کلمات عربی، بسیار توسط مشاهیر استفاده شده که می تونسته نشه! اما به علت تجاوز خلیفه اعراب به ایران، خیلی ها از خاطرشون رفته بوده یا شاید اینکه اگر به کار می بردند، مردم زمانه خودشون نمی تونستن متوجه بشن و درک و دریافت از آثار ایشان داشته باشن.
«البته شایان توجه هستش که به علت همسایگی و مراودات بسیار بین ایرانی ها و عرب ها، جدای ازینکه کلمات عربی بسیاری وارد ادبیات فارسی شده، کلمات بسیار بیشتری هم از زبان فارسی وارد ادبیات عربی شده که تحت عنوان معرب ازشون یاد میشه.»
خوشبختانه با تلاش های فرهنگستان ادب فارسی، در آموزشگاه ها و برنامه درسی آموزش و پرورش، بسیار کوشش میشه که دانش آموزان هر چه بیشتر با واژگان فارسی آشنا بشن و جدای ازینکه با واژگان بیگانه انگلیسی و ... مبارزه میشه، با واژگان بیگانه عربی هم مبارزه میشه. ازینرو من بسیار از فرهنگستان سپاسگزارم!
خاک بر سرم ،
مگر بی بی سی در فضای مجازی هم هست !!!!
من فکر می کردن فقط ماهواره است .
#منو کاسه لیسی
#منو پهن گاو شیرده
در اصل باید این هشتگ ها رو برا خودشون انتخاب میکردن
قحطی زمان جنگ جهانی دوم در ایران که مسبب ان انگلیس بود را داغش کنیم
این کاسه لیس های عجوزه انگلیس چی میگن
زبان فارسی، زبان رسمی کشور و زبان مشترک ملت ما هست. زبان شیرینی که با خوندن سروده های حکیم ابول قاسم فردوسی(بزرگ ترین حماسه سرا) و شیخ اجل سعدی و شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و... بیشتر به آن افتخار می کنیم.در کنار زبان فارسی، زبان ها و گویش های گوناگونی داریم که هر قومی در شهر خودش یا شهر های دیگه می تونه بدون مشکل صحبت کنه. هیچ کس هم منکر این داستان نیست. اما این که رسانه بی بی سی انگلیس یا رسانه های برخی کشور های عربی اینگونه موضع گیری می کنن، طرفدار یا عاشق چشم و ابروی ما نیستن و فقط به دنبال تفرقه اندازی اند. شعار معروف تفرقه بنداز و حکومت کن. وگرنه خود این کشور (انگلیس) سرزمین سرخپوست ها، بومیان استرالیا را اشغال کرد و زبان مادری شان را به انگلیسی تغییر داد. وحتی با اشغال کشور هند این کار رو تکرار کرد.
مستند تکامل داروین رو میگی؟ همونجا که میمون بودن خودشون رو دارن توش ثابت میکنن؟ راضیم ازتون ادامه بدین :)))
صدام هم دشمن فرضی بود، BBC که کلا توهمه، اصلا وجود خارجی نداره! (:
این زبان باشه فلسفه اش اینه که یک زبان رو به عنوان زبان مادری قرار میدن بقیه هر زبانی که دوست دارن یاد بگیرن این مسخره بازی یا رو بزارین کنار من خودم پدرم ترک زبان هستند مادرم فارس هستند همسر لهجه اصفهانی دارن خوب هر سه تارو بلدم بده بابا جمع کنید این مسخر بازی هارو یه جوری می گید زبان مادری دفاع کنیم که انگار زبان فارسی مالیکی دوسال اخیر این هزاران سال قدمت داره زبان هر کشور فرهنگ اون کشور همینم مونده اینم ازمون بگیرن
اینا دارند با این کارشون فقط تفرقه ایجاد می کنن و بس وگرنه دلشون به حال من و شما نمی سوزه
حداقل تجزیه طلب ها هر وقت یه چیزی چه به زبون مادریشون چه به زبون فارسی تایپ میکنن یه منطقی پشتش هست ؟؟!!
دوما هرکسی که نژادپرست است و قومیت را مهم میداند ذاتا تجزیه طلب است