باشگاه خبرنگاران جوان یزد - حمید مشتاقیان گفت: حامد اکرمی و پوریا صالحی هنرمندان حوزه صنایعدستی شهرستان ابرکوه موفق شدند برای محصولات خود در رشتههای چنته بافی و ساخت سازهای سنتی سهتار ، مُهر اصالت ملی را کسب کنند.
او می گوید: چنته بافی یکی از دستبافتهای زیبا و خاص بانوان هنرمند ابرکوهی است که از زنان قدیمی این دیار به یادگار مانده است.
مشتاقیان می گوید: چنته نوعی ساک، کیسه یا توبره حمل اشیاءکوچک و قیمتی است.
به گفته او در گذشته از چنته برای نگهداری وسایل مختلف از جمله قرآن، مهر نماز، گل محمدی برای داخل سجاده، سرمهدان، شانه، آیینه داماد، قاشق، نخ و سوزن، لوازم خیاطی، ساعت و حمل غذا در هنگام کوچ استفاده میشده است، ولی امروزه با اندک تغییر و بهروزرسانی، بیشتر جنبه تزئینی یافته است.
او می گوید: چنته بافی در کهن دیار ابرکوه، از اواسط دوره صفویه تا اوایل قاجاریه رونق فراوانی داشته است و بیشتر در آیینهای خاصی مانند دستمال کیسه از آن استفاده میکردند که امروزه حامد اکرمی محقق و هنرمند صنایعدستی این شهرستان، آن را با مهندسی معکوس و پژوهش فراوان احیا کرده است.
مشتاقیان گفت: در کنار رشتههای مختلف صنایعدستی، هنر سازسازی یکی از مهجورترین هنرهای ایرانی است که مجال بیان نیافته است.
به گفته او این هنر سالیان متمادی به صورت خودجوش به دست هنرمندان عاشقپیشه که محنت سختی ایام و رد و مخالفت عموم را به جان خریدهاند، در خفا، حفظ و اشاعه و امکان حیات یافته است.
مشتاقیان گفت: سهتار یکی از دست سازههای زیبا و خاص هنرمندان ابرکوهی است که از هنرمندان قدیمی این دیار به یادگار مانده و چنین استنتاج شده که اکثر نوازندگان، آلات موسیقی مورد نیاز خود را خودشان میساختند.
رئیس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ابرکوه می گوید: سهتار پیشتر همخانواده با سازهایی، چون دوتار و تنبور بوده و امروزه به تار بسیار نزدیکتر است. در موسیقی دستگاهی ایران استفاده از سهتار بسیار رواج دارد، گرچه بیشتر برای تکنوازی مورد استفاده قرار میگیرد.
به گفته مشتاقیان ساز سهتار دارای دو قسمت کاسه و دسته است، خرک روی صفحه و سیمگیر در انتهای کاسه قرار دارد بهگونهای که اگر ساز ایستاده روی زمین باشد، سیمگیر با زمین در تماس خواهد بود و در انتهای دسته، پنجه قرار دارد که محل قرار گرفتن گوشیها یا ابزارهای تنظیم کوک است. سهتار در مقایسه با تار، فاقد جعبه گوشی است و گوشیها روی سرپنجه سوار شدهاند و داخل آن نیستند.
انتهای پیام/ی