سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضور ۱۳ ساله ساواک در فیروزآباد/وقتی انقلابیون، ساواک را به موزه تبدیل می‌کنند

در ۱۴بهمن سال ۱۳۵۷ اولین و قدرتمند ترین ساواک پهلوی در کمتر از یک ساعت توسط مردم فیروزآباد تسخیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز -  انقلاب ۵۷ یک دگرگونی بزرگ سیاسی و اجتماعی بود که بین ۱۷دی ۵۶ تا ۲۲بهمن با مشارکت طبقات مختلف مردم انجام پذیرفت و نظام پادشاهی پهلوی را سرنگون و زمینه روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی به رهبری مرجع تقلید شیعه سید روح الله خمینی را فراهم کرد و تفکرات و شخصیت های اسلامی در این جمهوری نقش برجسته داشتند و امام خمینی آن را انقلاب اسلامی خواند.

 انقلاب اسلامی، نخستین انقلابی است که اسلام گرایی را در خاورمیانه به پیروزی رساند و این انقلاب آخرین نمونه از انقلاب های کلاسیک قرن بیستم بود که با تکیه بر ایدئولوژی به نتیجه رسید.

در ۱۴بهمن سال۱۳۵۷ گروهی از جوانان انقلابی شهرستان فیروزآباد توانستند اولین ساواک قدرتمند رژیم منحوس پهلوی را تسخیر و اولین رژه مسلحانه علیه رژیم شاه را انجام دهند و برگ زرینی را در تاریخ فیروزآباد رقم بزنند.

به همین مناسبت به سراغ یکی از انقلابیون شهرستان فیروزآباد رفتم و از او خواستم تا از خاطرات پر شور و شوق انقلابی آن زمان برایم تعریف کند.

او گفت: علی محمدی هستم، متولد سال۱۳۴۳ و مدرک تحصیلی فوق دیپلم، در آن زمان با دوستان در کارهایی از قبیل نشر اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) و شعار نویسی فعالیت داشتیم و هم چنین در راهپیمایی ها حضور پررنگی داشتیم و علاوه بر این فعالیت ها، من مکبر آیت الله ربانی مجاهد مبارز که به فیروزآباد تبعید شده بود نیز بودم.

حضور ۱۳ ساله ساواک در فیروزآباد

محمدی به قدرت و ابهت ساواک در شهرستان فیروزآباد اشاره کرد و گفت: به علت این که شهرستان فیروزآباد اغلب عشایرنشین بودند و خوانین در آن جا حضور داشتند، در استان فارس، فیروزآباد تنها شهرستانی بود که ساواک در آن حضور داشت و دیگر شهرستان ها را حمایت می کرد و ساواک در زمان پهلوی بیش از ۱۳سال در این شهرستان حکومت می کرد.

این مبارز انقلابی گفت: حضور عشایر و مبارزاتی که مردم سلحشور در فیروزآباد بر علیه شاه و رژیم پهلوی داشتند باعث شده بود تا ساواک فیروزآباد یکی از ساواک های قدرتمند و قوی تر نسبت به بقیه مراکز باشد.

عامل تسخیر ساواک، تیر اندازی ساواکیان به مردم بود

او گفت: در روز ۱۴بهمن مردم فیروزآباد ساعت ۱۵ آرام آرام در چهار راه ابوذر که مرکز تجمع مردمی در آن زمان بود، جمع شدند و بعضی از دوستان مصمم بودند تا حرکات بیشتری در رابطه با ساواک انجام دهیم چون بانک ها، سینما و مکان های دیگری را آتش زده بودند و اوضاع به طور کامل به هم ریخته بود‌.

محمدی گفت: از آن جایی که یگان ساواک در فلکه امام این شهرستان مستقر بود و بسیار مجهز بود؛ مردم به سمت ساواک حرکت کردند و به جلو آن که یک دژ مستحکم ساخته بودند، رسیدند و به محض حضور مردم در جلو ساواک درهای آن باز شدند و نیروهای شهربانی اقدام به تیراندازی هوایی به سمت مردم کردند و همین تیرهای هوایی بود که باعث شد تا عشایر غیور اسلحه به دست به میدان مبارزه بیایند و درگیری شدیدی بین نیروهای مردمی و ساواک رخ داد.

تسخیر سومین ساواک پهلوی در عرض یک ساعت

این مبارز انقلابی گفت: با شدت گرفتن این درگیری تعدادی از جوانان انقلابی از فرصت استفاده کردند و به خانه های پشتی ساختمان ساواک که کسی داخل آن ها نبود رفتند و با یک تراکتور تازه ساخت، درب ساواک را کندند و دیوارهای آن را تخریب کردند و وارد ساواک شدند و این اتفاق باعث شد تا ساواک فیروزآباد در عرض کمتر از یک ساعت تسخیر و نیروهای آن به هنگ ژاندارمری فرار کنند.

محمدی گفت: بعد از تسخیر ساواک این ساختمان به محلی برای بازدید عموم مردم تبدیل شده بود و مردم از شهرها و استان های هم جوار علاوه بر جلوگیری نیروهای امنیتی رژیم شاه، برای بازدید از هر طریقی خودشان را می رساندند و از این محل بازدید می کردند.

شروع تظاهرات مسلحانه توسط مردم

او گفت: بعد از تسخیر ساواک توسط مردم فیروزآباد، اولین تظاهرات مسلحانه بر علیه رژیم شاه با حضور ۵۰هزار نفر از انقلابیون با هدف حمایت از انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی در این شهرستان انجام شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.