سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام‌های تسلیت مقامات لشکری و کشوری درپی ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی

در پی ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی جمعی از شخصیت‌ها و مقامات سیاسی این اتفاق را تسلیت گفتند.

باشگاه خبرنگاران جوان - آیت‌الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان و عضو پیشین شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری بامداد امروز در پی بروز عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

در پی ارتحال این مرجع تقلید شیعیان و عضو پیشین شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، جمعی از شخصیت‌ها و مقامات سیاسی این اتفاق را تسلیت گفتند.

رهبر انقلاب: رحلت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی برای جامعه‌ علمیِ دینیِ کشور مایه‌ تأسف است

بسم الله الرحمن الرحیم

با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم.

ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار می رفتند.

سال‌ها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورت‌های خود مطلع و بهره‌مند می ساختند.

قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است.

اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۱۴۰۰/۱۱/۱۲

رئیس‌جمهور: آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان همواره الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب و فضلا و حوزه‌های علمیه خواهد بود

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةً لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ.

ارتحال مرجع عالیقدر شیعیان، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (طاب ثراه)، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این عالم ربانی که از شاگردان مبرز آیات عظام بروجردی، حجت و گلپایگانی بوده و پس از انقلاب اسلامی عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و مدتی مسئولیت خطیر دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشت، با بینش عمیق دینی، زهد و ساده‌زیستی و قلبی سرشار از عشق به اسلام و اهل بیت(ع)، بویژه حضرت ولی‌عصر(عج) عمر گرانمایه خود را وقف مجاهدت در مسیر گسترش معارف اسلامی و نظام اسلامی نمود.

این مرجع والامقام همزمان با تلاش در پاسداری از ارزشهای دینی و تألیف آثار ارزشمند فراوان و تربیت شاگردان، در سنگر مبارزات انقلابی نیز حضوری فعال داشت. به یقین آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان همواره الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب و فضلاء و حوزه‌های علمیه خواهد بود.
اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و عموم مقلدان و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال برای روح مطهر آن عالم وارسته، علوّ درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسألت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

رئیس مجلس:  آیت‌الله صافی گلپایگانی تلاش فراوانی در مسیر حراست از حریم اسلام داشت

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

خبر ارتحال ملکوتی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، عالم زاهد و وارسته، شیخ الفقهاء حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی موجب تأسف و تأثر فراوان این‌جانب شد.

این عالم ربانی و فقیه صمدانی سال‌های جوانی خود را به تلمذ در محضر فحولی همچون حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی و دیگر علمای برجسته در حوزه‌های علمیه قم المقدسه و نجف اشرف گذراند و خود به یکی از ستون‌های محکم حوزهٔ علمیه تبدیل شد.

این روحانی جلیل القدر با عنایت به ضرورت اهمیت گسترش حوزه‌های فقهی و اندیشه‌های دینی با راه‌اندازی مراکز و موسسات از جمله مرکز تحقیقات اسلامی دارالزهرا(س) در زمینه دین پژوهی و تربیت طلاب و علاقمندان به دروس دینی و حوزوی تلاش فراوانی در مسیر حراست از حریم اسلام و شعائر اهل بیت علیهم‌السلام در طول سال‌های گذشته داشتند، که حاصل آن تربیت روحانیون و چهره برجسته در این عرصه بود.

ایشان در سراسر حیات پربرکت خویش بعنوان یکی از پرکارترین نویسندگان و اندیشمندان شیعی با انتشار بیش از ۸۰ عنوان کتاب به زبان‌های مختلف دنیا از جمله منتخب‌الاثر فی الامام الثانی عشر، بیان الاصول، فروغ زیارت، امامت و مهدویت و دیگر آثار، نقش موثری در توسعه و تحقیق در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و فقهی داشتند.

همچنین آن فقیه روشن‌ضمیر در بیان صریح مسائل مختلف کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در همه ادوار و دولت‌های مختلف اهتمام داشتند و پیش و پس از انقلاب اسلامی همواره یار و یاور وفادار حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانهٔ انقلاب بودند و با قبول مسئولیت‌هایی خطیر عمر خود را در مسیر خدمت به مردم گذراندند. آن وجود مبارک، با جمع علم و عمل، هم منشأ نشر معارف حقهٔ اهل‌بیت (ع) شد و هم در صحنه و میدان گره از کار مردم گشود.

ضایعهٔ مؤلمۀ فقدان ایشان در جامعهٔ اسلامی را محضر صاحب‌العصر و الزمان حضرت بقیةالله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)، مراجع عالی‌قدر جهان اسلام، حوزه‌های علمیه، بیت معزز و مکرم و دوست‌داران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم، و برای روح پرفتوح آن عالم فرزانه از درگاه باری‌تعالی حشر با اولیا و انبیا و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس قوه قضائیه: ایشان همواره منشا خير كثير برای حوزه‌های علمیه، نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران بود

انالله وانا الیه راجعون

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا

ارتحال شيخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، موجب تأسف و تأثر گردید.

سراسر عمر نورانی و با برکت این عالم برجسته و فقيه مكتب آل الله عليهم السلام و بخصوص در مدت زمانی که از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام راحل (ره) در شورای محترم نگهبان حضور داشته‌اند، همواره منشا خير كثير برای حوزه‌های علمیه، نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران بوده است.

اینجانب مصيبت فقدان این مرجع عظیم‌الشان را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و نائب بر حقش حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، مراجع معظم تقلید و علمای عظام و فضلای حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان، ارادتمندان و مقلدان ایشان و بویژه به بیت شریف معظم له تسلیت می‌گویم و برای ایشان از درگاه خداوند متعال علو درجات و غفران واسعه و برای بازماندگان و منسوبان، اجر جزیل و صبر جمیل مسئلت می‌نمایم.

غلامحسین محسنی اژه‌ای

رئیس قوه قضائیه

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:  آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از همراهان مصمم حضرت امام (ره ) و نهضت اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی از همراهان مصمم حضرت امام (ره ) و نهضت اسلامی موجب تاثر و تالم فراوان شد.

 این فقیه وارسته و مجاهد نستوه  در زمره فقهای برجسته تاریخ معاصر در عرصه‌های ترویج فرهنگ و معارف دینی و فقه اسلامی درخشید و آثار و تالیفات ارزشمند ، پرشمار و ماندگار وی همواره گرمابخش مسیرحرکت حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون متعهد و اصیل خواهد بود.

این ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ( ارواحنا فداه)  ، مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) ، حوزه های علمیه و بیت شریف آن فقید سعید و مقلدان ارجمند ایشان در اقصی نقاط جهان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه حضرت احدیت  برای ایشان علو درجات و همنشینی با پیامبر اعظم ( ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و برای خانواده مکرم  و یادگاران گرانقدر او صبر جمیل و اجر جزیل طلب می کنم.

 سرلشکر پاسدار محمد باقری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

فرمانده کل سپاه پاسداران: ایشان در زمره استوانه‌های استوار دفاع از رسالت فقه و فقاهت و پاسداری از فرهنگ و معارف قرآن و عترت بودند

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ

ارتحال مرجع عالیقدر جهان اسلام فقیه والا مقام حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی موجب تالم و تاسف فراوان گردید.

این عالم برجسته و مخلص با حضور پیوسته در نهضت اسلامی و همراهی و حمایت پیوسته و  بی دریغ از امامین انقلاب اسلامی بویژه در آوردگاه های حساس و راهبردی انقلاب و نظام و نیز تلاش های جامع و درخشان علمی و فقهی که  در آثار و تالیفات فاخر و ماندگار وی  پدیدار و راهنمای حوزه های علمیه و جامعه روحانیت است ، در زمره استوانه‌های استوار دفاع از رسالت فقه و فقاهت و پاسداری از فرهنگ و معارف قرآن و عترت و پیش برندگی آرمان های دینی و انقلابی کشور همواره خواهد درخشید .

این ضایعه مولمه را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج)   نایب بر حقش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) ، حوزه های علمیه و روحانیون عالیقدر  به ویژه بیت مکرم آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و رحمت واسعه الهی و همنشینی با پیامبر اسلام  (ص) و خاندان مطهرش و برای بازماندگان و عموم محبان و مقلدان گرانقدرش ، صبر  شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می جویم.

 سرلشکر پاسدار حسین سلامی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دبیر شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری:  رحلت آیت‌الله صافی برای اسلام و انقلاب اسلامی یک خسران محسوب می‌شود

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ

ضایعه ارتحال مرجع بزرگوار عالم تشیع، شیخ المراجع حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(قدس سره) که ضایعه ای بزرگ برای شیعیان و حوزه های علمیه است، موجب تألم و تأثر فراوان گردید.

بدون تردید رحلت این فقیه وارسته که همواره در راستای تقویت مبانی اسلام و تبیین جایگاه اهل بیت علیهم السلام و عظمت شیعیان جهان و نیز حفظ مبانی انقلاب اسلامی کوشید ثلمه ای سنگین و بزرگ بر پیکر عالم تشیع، مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران وارد ساخت.

این مرجع عالیقدر علاوه بر تألیف آثار گران‌سنگ به ویژه در راستای ترویج مهدویت و تربیت شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام، عضویت در خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان را نیز در کارنامه درخشان خود دارد و در زمره مراجع انقلابی و دغدغه مند و حامی نظام اسلامی به شمار می رفت و رحلت ایشان از این جهت نیز برای اسلام و انقلاب اسلامی یک خسران و ضایعه محسوب می شود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس حضرت بقیة الله الأعظم ( ارواحنا فداه ) مراجع عظام تقلید، به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه، همه علاقمندان و مقلدان ایشان، عموم شیعیان جهان و بیت شریف و معزز این مرجع عالی مقام، تسلیت عرض می کنم و علو درجات و حشر با اهل بیت علیهم السلام را برای این دلباخته حضرت حجت(عج) مسئلت دارم.

احمد جنتی

رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: آیت‌الله صافی‌گلپایگانی آثار سودمندی در فقه، اصول، کلام و عقاید از خود به‌جای گذاشت

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه مجاهد و مرجع عالیقدر  آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی‌ گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید.

این فقیه ، اسلام شناس و اندیشمند بزرگ معاصر در محضر عالمان برجسته‌ای همچون  آیات عظام سید محمّدتقی خوانساری، سید محمد حجّت، سید صدر الدین صدر و سید محمد حسین بروجردی رحمت الله علیهم اجمعین کسب معارف کرد.

ایشان عمر با برکت خویش را در راه خدمت به اسلام و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از مکتب تشیع سپری نموده و آثاری سودمند در فقه و اصول و کلام و عقاید از خود بجای گذارد و بی گمان فقدان وی  ضایعه ای بزرگ برای حوزه های علمیه بشمار می‌رود.

معظم له از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضور در ارکان تصمیم گیری و در همراهی با امام راحل قدس الله نفسه الزکیة، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.

اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج) ، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظام ،حوزه های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و خصوصاً بیت مکرم تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

صادق آملی لاریجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

۱۴۰۰/۱۱/۱۲

فرمانده کل ارتش: آیت‌الله صافی گلپایگانی  الگویی ماندگار برای عاشقان مکتب نورانی تشیع است

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

درگذشت عالم جلیل القدر و مرجع جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی فضای ایران اسلامی و دل دوست‌داران آن مرجع تشیع را محزون کرد.

زندگی سراسر مجاهدانه، خالصانه و نورانی آن مرجع عالیقدر، مدافع حریم اهل بیت (علیهم السلام) و از استوانه‌های حوزه علمیه قم در تببین و ترویج اسلام و تلاش در تربیت شاگردان در حوزه‍ های علمیه، الگویی ماندگار از آن بزرگوار برای عاشقان مکتب نورانی تشیع به یادگار گذاشته است.

یک عمر تلاش اثربخش برای عزت و عظمت مسلمین و تربیت شاگردان حوزه‍های علمیه و حضور موثر در مجلس خبرگان و شورای نگهبان و تالیف ده‍ ها عنوان کتاب، فراز‌هایی از خدمات ارزشمند آن عالم بزرگوار است.

اینجانب ضمن آرزوی علو درجات از درگاه خداوند متعال برای آن عالم مجاهد و انقلابی، رحلت جانسوز ایشان را به پیشگاه حضرت، ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، شاگردان، ارادتمندان و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.