سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغییر نقشه اجرایی برخی پروژه‌های عمرانی حین ساخت در مشهد

شهرداری مشهد مکلف شد نسبت به تغییر نقشه اجرایی برخی پروژه‌های عمرانی حین ساخت در کلانشهر مشهد اقدام کند.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: متاسفانه در دوره گذشته مدیریت شهری شاهد آن بودیم که نقشه‌های اجرایی پروژه‌ها به دلیل اصرار بر کاهش زمان اجرا، در حین ساخت تغییر پیدا کرده است.

مجید دبیریان گفت: بنا به مصوبه شورای ششم در اصلاح و متمم بودجه ۱۴۰۰، شهرداری مشهد مکلف شد نسبت به مدیریت هزینه با استفاده از مطالعات ارزش پروژه‌های عمرانی و خدمات اساسی با هزینه اجرای بیش از ۲۰ میلیارد تومان اقدام کند و گزارش پیشرفت و نتایج آن را در بازه زمانی سه ماه، به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

به گفته او مطالعه ارزش تکنیک مدیریتی است که به دنبال برقراری توازن عملی میان هزینه، عملکرد محصول، خدمت و پروژه با اجزای مرتبط آن است.


بیشتر بخوانید


دبیریان گفت: مهندسی ارزش در قوانین برنامه‌های سوم تا ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران مورد تاکید قرار گرفته است، در این قوانین، دولت مکلف به پیاده‌سازی مهندسی ارزش در پروژه‌های متوسط و بزرگ شده، مطالعات ارزش در شهرداری مشهد به دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر بازمی‌گردد که معاونت برنامه‌ریزی مکلف شد نظام نامه‌ای برای این موضوع تدوین کند.

او گفت: این نظام‌نامه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید، ولی متاسفانه در سال‌های گذشته به ویژه در دوره پنجم مدیریت شهری، مطالعات مهندسی ارزش مورد غفلت جدی قرار گرفت که شاهد آن بودیم که نقشه‌های اجرایی پروژه‌ها به دلیل اصرار بر کاهش زمان اجرا، در حین ساخت تغییر پیدا کرده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مصداق عینی این مسئله در تقاطع غیر همسطح آزادگان، دور برگردان ابوطالب و تقاطع غیر همسطح مصلی است، در تقاطع غیر همسطح آزادگان شاهد آن بودیم که سازه پل به صورت بتنی درجا، با اخذ موافقت دستگاه نظارت به تصویب رسیده بود، اما پس از انتخاب پیمانکار، به جهت اصرار بر تسریع در عملیات اجرایی و افتتاح پروژه، با پیشنهاد پیمانکار و توافق دستگاه نظارت، سیستم سازه پل به سگمنتال تغییر پیدا می‌کند.

او گفت: همچنین در دور برگردان غربی ابوطالب، نقشه‌های اجرایی به صورت تیر بتنی درجا به تصویب رسیده بود، اما پس از ابلاغ به دستگاه نظارت، به تیر بتنی قوسی پیش ساخته تغییر پیدا می‌کند، تغییراتی که در نقشه‌ها در حین ساخت با هدف افزایش سرعت ایجاد می‌شود، منجر به افزایش هزینه‌های اجرا می‌گردد، که در پروژه‌های مختلف شاهد آن هستیم.

دبیریان گفت: با توجه به اهمیت این مسئله و تاکید اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، در تبصره ۹ اصلاح بودجه ۱۴۰۰، شهرداری مکلف شد که در پروژه‌هایی با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان، مطالعات مهندسی ارزش را انجام دهد.

او گفت: اگرچه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد ایجاد کمیته نظارتی برای مهندسی ارزش به تصویب رسیده بود و همچنین حضور نماینده شورای اسلامی شهر در این کمیته مورد تایید قرار گرفته بود، اما این مسئله در دوره پنجم محقق نشد و شورای شهر نیز نظارتی بر آن نداشته است.

انتهای پیام//ف.ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.