سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در میز اقتصادی مطرح شد؛

وزارت نفت و صندوق توسعه ملی باید مشکل مجوز خوراک پتروپالایشگاه‌ها را برطرف کنند

کارشناس حوزه نفت گفت: یکی از مواردی که سبب منتظر ماندن طرح‌های پتروپالایشی شده، عدم ارائه مجوز تنفس خوراک به آن هاست.

باشگاه خبرنگاران جوان - طبق ماده دوم قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، دولت از اواسط سال ۱۳۹۸ تاکنون، موظف بوده از طریق وزارت نفت، نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌های ایجاد تأسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی تا سقف دو میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوراک، از سرمایه گذاران بخش غیردولتی برای جذب سرمایه گذاری مردمی حمایت کند.

منظور از تنفس خوراک این است که، چون ۹۰ درصد از هزینه‌های یک واحد پتروپالایشگاهی مربوط به خوراک آن می‌شود، با اجرای این قانون، آن قدر به این واحد فرصت داده می‌شود که ابتدا هزینه‌های سرمایه گذاری اولیه را برگرداند و سپس هزینه سوخت از آن دریافت شود.

پس از تصویب این قانون، وزارت نفت با چند ماه تاخیر، در بهمن سال ۱۳۹۸ فراخوانی را اعلام کرد که حدود ۸۰۰ شرکت در آن شرکت کردند و در نهایت، حدود ۷۴ شرکت تایید اولیه شدند. حدود ۲۰ شرکت نیز تاییدیه نهایی را دریافت کردند، اما مشکل آن‌ها در این است که هنوز مجوز تنفس خوراک را از وزارت نفت و صندوق توسعه ملی دریافت نکرده اند.

ناظمی هرندی کارشناس حوزه نفت می‌گوید، وزارت نفت ظرف مدت یک ماه پس از اصلاحیه این قانون که اوایل امسال تصویب شد، باید آیین نامه اجرایی آن را مصوب می‌کرد که این کار تازه دو هفته پیش انجام شده است.

به گفته او، عقیده برخی از مسئولان وزارت نفت مبنی بر این که نیاز به اذن رهبری است، علت این تاخیر بود، اما سوال اینجاست که چطور در مرحله قانون گذاری در مجلس نیاز به اذن رهبری نبوده و در مقام اجرا این نیاز احساس شده است؟ این مشکلی است که باید توسط وزارت نفت و صندوق توسعه ملی برطرف شود، زیرا کیمسیون تلفیق مجلس نیز، برداشت از منابع این صندوق را به سبب نبود اذن رهبری رد کرده است.

ناظمی هرندی این را هم تاکید کرده که بخش دیگر تامین مالی این طرح‌ها به جز صندوق توسعه ملی، باید از طریق بازار سرمایه انجام شود که زیرساخت‌ها و موانع قانونی حضور آن‌ها در بورس برطرف شود؛ از طرف دیگر، این شرکت‌ها نیز منتظر ایجاد کانال مالی با کشور‌هایی مثل چین و روسیه هستند.

واحد‌های پتروپالایشگاهی نسبت به واحد‌های پالایشگاهی، سودآوری بیشتری دارند؛ به طور مثال، گران‌ترین محصول یک واحد پالایشگاهی، بنزین است که ارزش آن کمتر از ۳۰۰ دلار برای هر تن است، ولی محصولات پتروپالایشگاهی، عمدتا بیشتر از ۵۰۰ دلار در ازای هر تن ارزش دارند.

به طور کلی، در ازای تحویل هر بشکه نفت به پالایشگاه ۷ دلار، به واحد آروماتیک پتروشیمی ۸.۷ دلار و واحد پتروپالایشی، ۱۵.۷ دلار سود ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه با انتصابات بسيار فجيعي كه تو نفت اتفاق افتاد و با وجود عناصر فاسد دولت قبل در مديران فعلي و حتي ارتقا برخي كه رنگ عوض كردن مدير با لياقت و باسواد در نفت بسيار كمه و حتي فاجعه باره مخصوصا در پالايشو پخش . خدا به اين كشور رحم كنه و آقاي رييسي رو بيدار كنه چون اينا دولتشو تباه ميكنن