سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در آستانه سی و پنجمین دور نشست‌ اتحادیه آفریقا؛

تلاش الجزایر برای سلب عضویت رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا

مخالفت الجزایر با حضور رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر چند علت سیاسی و دیپلماتیک دارد که مسئله فلسطین از آن جمله است.

باشگاه خبرنگاران جوان - الجزایر به همراه دیگر کشور‌های آفریقایی تلاش می‌کنند موضوع سلب عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر را در نشست‌های آینده این اتحادیه در آدیس آبابا مطرح کنند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الغد در گزارشی گفت: چند روز قبل از برگزاری سی و پنجمین دور نشست‌های اتحادیه آفریقا، الجزایر و تعدادی از کشور‌های آفریقایی مثل آفریقای جنوبی، مصر و تونس موفق شدند مسئله اخراج اسرائیل را در راس موضوعاتی که در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی بررسی خواهد شد، بگنجانند.

از اکتبر گذشته که شورای اجرایی اتحادیه آفریقا بررسی این موضوع را به نشست آتی این اتحادیه موکول کرد، الجزایر تلاش برای جلب حمایت دیپلماتیک جهت تشکیل جبهه‌ای علیه تصمیم موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا را آغاز کرد.

این تلاش‌ها با سفر‌های رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر به کشور‌های مختلف آفریقایی آغاز شد و در نهایت نیز عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در چارچوب همین تلاش‌ها به مصر سفر کرد.

علی ربیح از نمایندگان پارلمان الجزایر گفت: به نظر من مسئله درخواست اسرائیل از جمله موضوعات مورد بحث بین سران مصر و الجزایر در سفر اخیر عبدالمجید تبون به مصر، بود. مخالفت الجزایر با حضور اسرائیل در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر چند علت سیاسی و دیپلماتیک دارد که مسئله فلسطین از آن جمله است.

وزارت خارجه الجزایر تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا را تخلف سیاسی و اجرایی غیرقابل قبول و تجاوز از اختیاراتی که نظام‌نامه اتحادیه آفریقا به وی داده، اعلام کرده است.

اسماعیل دبش، استاد روابط بین الملل در دانشگاه الجزایر گفت: بسیاری از کشور‌های بانفوذ آفریقایی با موضع الجزایر در خصوص مخالفت با عضویت ناظر اسرائیل در اتحادیه آفریقا موافق هستند. بدون شک الجزایر نقش مهمی برای آگاه کردن کشور‌هایی بازی می‌کند که ممکن است ملاحظاتی در این خصوص داشته باشند. الجزایر به آن‌ها می‌گوید مسئله فقط به فلسطین مربوط نیست بلکه به خود آفریقا نیز مربوط است.

سی و پنجمین دور نشست‌های اتحادیه آفریقا روز‌های پنجم و ششم فوریه آینده در آدیس‌آبابا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.