سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وضعیت نامناسب منابع آبی کرمانشاه به دلیل تغییرات اقلیمی

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : منابع آبی استان به دلیل تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی وضعیت نامناسبی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- والی عنایتی گفت : در سال آبی جاری با کاهش بارندگی در سطح استان مواجهیم، بگونه‌ای که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون تنها ۱۵۹ میلی‌متر بارندگی در سطح استان داشتیم که این میزان نسبت به دوره مشابه پارسال با ۱۸۵ میلی‌متر بارندگی ۱۴ درصد و نسبت به دوره بلندمدت با ۲۳۱ میلی‌متر بارندگی ۳۱ درصد کاهش داشته است.

به گفته مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه کاهش بارندگی‌های سال آبی جاری را باید به کم بارشی‌های سال قبل از آن هم اضافه کنیم که تقریبا از اسفندماه به بعد بارش خاصی در سطح استان نداشتیم.

کاهش شدید آبدهی سراب‌ها و چشمه‌های استان از مهمترین این پیامد‌ها است که بسیاری از آن‌ها دچار خشکی شده اند.

نزدیک به ۱۰ هزار چشمه و سراب در استان داریم، بررسی وضعیت چشمه‌ها و سراب‌های منتخب نشان می‌دهد که آبدهی متوسط چشمه‌ها و سراب‌ها نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۴ درصد و نسبت به دوره مشابه بلندمدت ۵۴ درصد کمتر شده است.

 آب رودخانه‌های استان نسبت به دوره مشابه پارسال ۵۶ درصد و نسبت به دوره مشابه بلندمدت ۶۱ درصد کاهش داشته است.

یکی دیگر از پیامد‌های خشکسالی‌های اخیر افت سطح آب‌های زیرزمینی است، اگر نسبت به دوره بلندمدت در نظر بگیریم، دشت کرمانشاه - میان دربند بیشترین کاهش سطح آب زیرزمینی را نسبت به دوره بلندمدت ۳۰ ساله به میزان ۲۸۴ میلیون مترمکعب داشته است.

در درجه بعدی دشت ماهیدشت با کاهش ۲۱۹ میلیون مترمکعبی نسبت به بلندمدت کسری قابل توجهی داشته است.

اگر نسبت به سال آبی گذشته مقایسه کنیم دشت کرمانشاه - میان دربند با کاهش ۹۶ میلیون مترمکعبی بیشترین افت سطح آب زیرزمینی را داشته است.

منبع ایسنا

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.