سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارسال پرونده ثبت جهانی ارسباران به یونسکو

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از ارسال پرونده ثبت جهانی ارسباران به یونسکو خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز -  حمزه‌زاده گفت: بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی و بر اساس آخرین لایه‌شناسی‌های تاریخی، تاریخ آذربایجان‌شرقی در مناطقی مانند خداآفرین از ۶ هزار و ۵۰۰ سال به ۹ هزار سال افزایش یافت.

در جریان ارسال پرونده ثبت کاروانسرا‌های ایرانی با ۵۳ مورد به یونسکو، آذربایجان‌شرقی با چهار کاروانسرا بیشترین پرونده را دارد و ارزیابی‌های کارشناسان یونسکو نیز در این زمینه مثبت بوده و منتظر طرح و بررسی این پرونده از سوی یونسکو در تیر سال آینده هستیم.

متاسفانه پرونده مربوط به جنگل‌های ارسباران تاکنون سه بار در یونسکو رد شده و در این زمینه مجدد پرونده منطقه بکر و دست نخورده دیزمار را در قالب الحاق به جنگل‌های هیرکانی به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان ارائه کرده‌ایم که ارزیابی نتایج بازدید کارشناسان یونسکو از این منطقه مثبت بوده و این پرونده نیز تیر ۱۴۰۱ مورد طرح و بررسی اولیه قرار خواهد گرفت.

 ثبت جهانی هنر خوشنویسی ایرانی  از دیگر دستاورد‌های این حوزه در ۲ سال گذشته است.

تبریز با وجود مفاخری، چون میرعلی تبریزی خاستگاه این هنر و به ویژه خط نستعلیق بوده و بخش قابل توجهی از ظرفیت‌ها و آثار این بخش متعلق به آذربایجان‌شرقی است که اخیراً به ثبت جهانی رسیده و با توجه به معرفی پنج اثر دیگر نیز امیدواریم با کسب رای یونسکو برای این آثار، زمینه جذب هر چه بیشتر گردشگران به واسطه جاذبه‌های فرهنگی و هنری نیز فراهم شود.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.