سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طبق گفته رئیس کانون سراسری انبوه سازان در کشور؛

وام ساخت مسکن به دست سازندگان نمی رسد/ اجاره خانه در دی ۲۸ درصد گران شد!

برزگر گفت: در  سال‌های گذشته متاسفانه یکی از مهم‌ترین معضلات حوزه مسکن بی توجهی به بخش تسهیلات توسط بانک‌ها بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - آمار تورم معاملات مسکن در دی ۱۴۰۰ نشان از رشد ۱.۱ درصدی این معاملات در دی نسبت به ماه کذشته است.

معاملاتی که رشد قیمتی را در اجاره بها نیز نشان داده است. کاهش عرضه، کمبود مسکن و دلالی و سوداگری در این بخش، عواملی است که فعالان بخش مسکن از معضلات گرانی در این بازار می دانند.

 نرخ معاملات مسکن در تهران طی دی ۱۴۰۰

طبق اعلام مرکز آمار ایران، اجاره مسکن در دی ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل ۴.۴ درصد و نسبت به دی سال ۹۹ حدود ۲۸ درصد رشد داشته است.

نرخ تورم در اجاره مسکن طی دی ۱۴۰۰

 

برای حل معضل کمبود مسکن و عدم عرضه آن در این بازار، دولت  مقرر کرده بود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مسکن و دادن تسهیلات  برای ساخت مسکن هزینه کند.

بسیاری از کارشناسان و همچنین مسئولان در این بخش معتقد هستند که بانک ها تاکنون در حوزه ارائه تسهیلات به ویژه برای ساخت مسکن  نتوانسته اند عملکرد مطلوبی از خود بر جای بگذارند و همین امر خود زمینه ساز کاهش ساخت وساز و در نتیجه ایجاد رکود در بازار مسکن شده است.

 هم اکنون  بخش عمده‌ای از ساخت طرح جدید مسکنی دولت به نام نهضت ملی مسکن قرار است با استفاده از تسهیلات مسکنی ساخته شود.

محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: حداکثر زمان تعیین شده برای ساخت پروژه‌های ساختمانی حمایتی بین ۱۸ ماه تا ۲ سال است که زمان آن ارتباط مستقیم با آورده متقاضیان دارد.

بنابراین باید در این بخش نظارت‌ها توسط دولت بر بانک مرکزی و همچنین سایر بانک‌ها بیشتر شود و طبق قانون هم اگر بانک‌ها نتوانند در این بخش تسهیلات را پرداخت کنند باید جریمه مالیاتی شوند.

تسهیلات کم بهره ای برای ساخت مسکن پرداخت نمی شود

برزگر گفت: در تمام کشورهای پیش رفته در غالب تسهیلات کم بهره و با توجه به شرایط اقشار جامعه بیش از ۸۰ درصد از هزینه ساخت مسکن تامین می شود

به گفته رئیس کانون سراسری انبوه سازان در کشور تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده و امیدوارم با قانون جهش تولید مسکن، در نظر گرفتن شرایط اقشار کم درآمد در ارائه تسهیلات ارائه وام با کارمزد کمتر و زمان بازپرداخت طولانی شرایط برای تولید مسکن فراهم شود.

او گفت: در سال‌های گذشته متاسفانه یکی از مهم‌ترین معضلات در این حوزه بی توجهی به بخش تسهیلات توسط بانک‌ها بوده چرا که بدون نظارت در این حوزه نتوانسته‌اند در بخش تسهیلات موفق عمل کنند.

وضعیت کنونی بازار مسکن به ویژه بازار اجاره بها که خود باعث گله مندی دولت در این حوزه شده است به عقیده کارشناسان ناشی از کاهش تولید و زمانی که تسهیلات ساخت به درستی به این بخش هدایت نمی شود خود باعث رشد نرخ مسکن و در نتیجه بازار اجاره می شود چراکه هم اکنون اصلی ترین عاملی که خود باعث نوسانات در بازار شده ریشه در این بخش دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
میرغلامعلی خشکنابیa
۰۰:۳۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
بسیار عالی و مفید است و اموزنده
Mtnh
۱۶:۳۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
جناب آقای رییسی چرا مشکل مسکن رو حل نمیکنی ،،چرا جلوی زایش این گرانی هارو نمی‌گیری....پدیده مستأجری داره. به یک مشکل بزرگ. خانمان برانداز تبدیل میشه،،کاری کنید..خسته شدیم.ازاین همه نامردی وظلم
محمد گارگر
۱۱:۴۵ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
وقتی نمیتونی مشکل حل کنید چرا منتشر میکنید دلال خورده دولت بانکه
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
وام ودیعه مسکن رو بدید
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
دیروز رفتم بانک گفتم من از شهریور برا وام ودیعه مسکن ثبت نام کردم چخبر ؟ گفت خیالت راحت امسال که نیست سال بعد هم معلوم نیس
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
دیروز رفتم بانک گفتم من از شهریور برا وام ودیعه مسکن ثبت نام کردم چخبر ؟
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
وام مسکن مثل وام ودیعه مسکن .شاید وعده ای دیگر .انتخابات دور بعد
از اصفهان هستم
۱۶:۵۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
با سلام .در اینده مسکن در شهر اصفهان با کاهش شدید قیمت رو به رو می شود به خاطر خشک سالی شدید و به وجود امدن ریز گرد ها بیشتر مردم مهاجرت می کنند.
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
عجب غلطی کردیم به این بنده خدا رأی دادیم سامانه ۱۱۱ زنگ میزنی یک ساعت پشت خط نگهت می داره بعد خانمه میگه قادر به جوابگویی نیست ماشینم که قرار بود برگرده سر جای اولش دوباره گران شد فاجعه شده خدا همه دنیا را آفریده ما ایرانیان را ۰۰۰
میثم
۱۳:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
بنظر من ساخت ساز رو نباید دست پیمانکارا گذاشت چون در ساختمان کم کاری میکنن باید واحد مسکن سازی هر شهری نظارت داشته باشه و مرحله به مرحله تأیید بشه که بازم زدو بند تو این مسیرا زیاده مسکن مهرهایی که در زمان احمدی نژاد ساخته شد از بی کیفیتربن سازهای ممکنه این ساختمانها پنج سال دیگه میبینین چه بلاهایی سرشون میاد همین الان دیوارهاش شکافهای بسیار بزرگ و وحشتناکی دارن که یه گنجیشک راحت توش لونه میکنه
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
چرا در مورد وام سازنده ها بحث میشه ولی روی قیمت گذاری این ساخته ها هیچ وقت صحبت نشده و بساز بنداز ها به هر قیمتی میخوان می فروشند؟
چرا گرانفروشی و نظارت بر قیمت در همه جا هست ولی در بحث مسکن نیست؟
اگه یکی به هزار دلیل منطقی یه ملکی رو بالاتر از قیمت عرف بازار گذاشته ایا کسی میتونه ازش شکایت کنه؟ خلاصه کلام میگه ملک خودمه و هرچی بخوام میفروشم؟!
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
این رئیس جمهور هم تو این چند ماه واسه نمونه یه حرف راست نزده خدا به خیر کنه
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
پس قانون مالیات خانه های خالی چی شد؟
ناشناس
۰۷:۴۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
دولت دارد آدرس غلط می دهد نرخ اجاره مسکن با این مالیاتها پایین نمی آید چون با عوامل دیگری مانند نرخ تورم همخوانی دارد نمی شود نرخ تورم 45 درصد باشد و نرخ افزایش اجاره ثابت بماند این را به عنوان یک مستاجر می گویم افزایش مالیات هم بر افزایش اجاره بها تاثیر دارد چون موجر این پول را از جیب مستاجر خواهد پرداخت
علی
۱۰:۱۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
وقتی که بانک ها از دلالی دست بردارن وام ها هم واریز میشه پروژه های مسکن ملی بخاطر عدم واریز وام ساختش متوقف شده
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
واقعا؟؟؟؟؟؟
مگه گرانی در دولت عالیجناب رییسی هم معنا داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
دولت خود صفر تا صد کارها را به دست بگیرد این وامها ممکن است صرف ساخت و ساز نشود و انموقع مسکن باز هم گرانتر خواهد شد